گیل خبر/ نمایندگان در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه، 19 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی با تقاضای استعفای کاظم جلالی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس به منظور تصدی سفارت ایران در روسیه با 146 رأی موافق، 58 رأی مخالف و 9 رأی ممتنع از مجموع 221 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند. این گزارش می افزاید: مطابق ماده90 قانون آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، هر نماینده که اعتبارنامه او به تصویب رسیده است مى‏ تواند از مقام نمایندگى استعفا دهد. پذیرش استعفا موکول به تصویب مجلس است. دکترلاریجانی پس از اعلام نتایج آرای استعفای نماینده مردم تهران، گفت: برای آقای کاظم جلالی آرزوی توفیق می کنم زیرا ایشان در قوه مقننه زحمات زیادی کشیدند. رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وی از نمایندگان فعال بود و در مرکز پژوهش های مجلس زحمات زیادی را متحمل شد. وی اظهار کرد: با توجه به اهمیت روابط راهبردی ایران و روسیه امیدواریم آقای جلالی در مدیریت جدید سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو نقش موثری در پیشبرد اهداف بلند دو کشور ایفا کند. مطابق ماده90 قانون آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، هر نماینده که اعتبارنامه او به تصویب رسیده است مى‏ تواند از مقام نمایندگى استعفا دهد. پذیرش استعفا موکول به تصویب مجلس است.   انتخاب سفیر برای دو سال در کشور روسیه صحیح نیست/ جلالی به رویکرد خود در مجلس هشتم و نهم بازگردد نماینده مردم رشت در مجلس گفت: نیروی با تجربه ای مانند که در مجلس عملکرد خوبی داشته به سمت دولت می رود اما عمر دولت کوتاه است و انتخاب سفیر برای دو سال در کشور روسیه صحیح نیست. جبار کوچکی نژاد در نشست علنی امروز (یکشنبه 19 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با درخواست استعفای کاظم جلالی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی گفت: آقای جلالی چند دوره نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی بوده و دارای تجربه خوبی در حوزه قانونگذاری است. نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ارتباط ایران و روسیه با وجود تحریم ها برای ما بسیار مهم است، نیروی با تجربه ای که در مجلس عملکرد خوبی داشته به سمت دولت می رود اما عمر دولت کوتاه است و انتخاب سفیر برای دو سال در کشور روسیه صحیح نیست. وی با اشاره به اینکه آقای رحیمی اعلام کردند که آقای جلالی رویکرد اصلاح طلبی دارد، اگر آقای جلالی به رویکرد خود در مجلس هشتم و نهم بازگردد، شاید بتواند در سفارت روسیه مدت زمان بیشتری باقی بماند، ادامه داد: با استعفای آقای جلالی با توجه به موضوعات مطرح شده مخالف هستم. همچنین علیرضا رحیمی نماینده تهران  در مخالفت با درخواست استعفای کاظم جلالی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان با شخصیت آقای جلالی و نقش وی در زمینه بررسی طرح ها و لوایح در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی آشنا هستند. وی رویکردهای خوبی در مقابل مواضع افراطی داشته است.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: خاستگاه رأی آقای جلالی اصلاح طلبی بوده هر چند که در تشکیل فراکسیون مستقلین ولایی مجلس موفق عمل کرده است. آقای جلالی از پختگی لازم برخوردار بوده و باید تجربه وی به مجلس باز گردد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی گفت: باید دید آیا صلاح است که مدیریت مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی برای 6 یا 7 ماه آینده تغییر کند و ساختار آن تضعیف شود؟

وی با اشاره به اینکه آقای سنایی اولین سفیر مسلط به زبان روسی در کشور روسیه است و در گذشته نیز رایزن فرهنگی بوده و در ارتقای سطح مناسبات بین ایران و روسیه نقش بسزایی داشته است، ادامه داد: آقای ظریف و رئیس جمهور با تیزهوشی خاصی آقای جلالی را برای سفارت روسیه انتخاب کرد، مناسبات راهبردی بین ایران و روسیه منجر شد اتحادیه اوراسیا را تشکیل دهیم. فرد جایگزین در سفارت روسیه باید خط صحیح مناسبات ایران و این کشور را حفظ کند.

جلالی برای تصدی سفیری ایران در روسیه از عقبه علمی و تجربی کافی برخوردار است

محسن کوهکن ریزی  نیز در موافقت با درخواست استعفای کاظم جلالی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی گفت: به طور حتم اگر مجلس به این درخواست رأی مخالف بدهد یک پیام عدم همگرایی در این حوزه مخابره خواهد شد. از طرف دیگر تجربه نشان می دهد سفیرانی در عرصه وظایف خود موفق بوده اند که قدرت برقراری ارتباط داشته اند که قطعا آقای جلالی ظرفیت های بسیاری برای گسترش ارتباطات دارد. نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در شرایط کنونی ایران و روسیه روابط استراتژیک و بسیار نزدیکی دارد، حال حضور فردی مانند آقای جلالی با تحرک لازم بسیار مهم و تاثیرگذار خواهد بود. همچنین در دولت های مختلف برای برخی منصب ها از نمایندگان مجلس استفاده شده که این مسئله تجربه موفقی بوده است. وی تصریح کرد: من بارها شاهد بودم که اگر در مقطعی مصلحت نظام اقتضا می کرد آقای جلالی حاضر بود که خود را قربانی کند. از طرف دیگر قطعاً اگر سفیران جمهوری اسلامی از یک عقبه علمی و تجربی برخوردار باشند، به طور حتم در انجام وظایف خود موفق خواهند بود، بنابراین فعالیت در وزارت خارجه، تسهیلات مرتبط و عضویت در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در چندین دوره از آقای جلالی یک انسان پخته ساخته است. خانه ملت