کوچکی نژاد
گیل خبر/ سرویس سیاسی: بعد  از مصاحبه های محمد صادق حسنی ، کاظم دلخوش ، ولی داداشی ، مهرداد لاهوتی ، غلامعلی جعفرزاده ، منوچهر جمالی ،  محمدحسین قربانی و اسدالله عباسی نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی، جبار کوچکی نژاد نماینده شهرستان رشت نهمین  نماینده ای بود که مهمان پایگاه اطلاع رسانی گیل خبر بود. کوچکی نژاد که سومین دوره حضورش در مجلس را می گذراند به واسطه حضور در فراکسیون های سیاسی اصولگرایان یکی از جدی ترین نمایندگان منتقد دولت در مجلس شناخته می شود. هزینه های انتخاباتی، حاشیه های سیاسی و اجتماعی مجلس، عملکرد و حواشی دوران مجلس، اختلافات با بعضی نمایندگان و مدیران دولتی از جمله پرسش هایی بود که  این نماینده شهرستان رشت به آن پاسخ داد.
  آقای کوچکی نژاد بعد از سه دوره حضور در مجلس، از کار نمایندگی لذت می برید یا خسته شدید؟ در ابتدا تشکر می کنم از مجموعه گیل خبر، من چند مصاحبه از همکاران خودم را دیدم بسیار برایم جالب بود. گیل خبر کار حرفه ای خوبی را شروع کرده است و ان شاء الله دیگر پایگاه های خبری هم این راه را ادامه دهند تا بتوانند نگاه نمایندگان فعلی و دیگر کاندیداها را برای مردم بازتاب دهند که مردم با نگاه عمیق تری به انتخاب دست بزنند.چون در کشور ما حزب نیست و اصولا" مردم در بسیاری از مواقع به نمایندگان نیز دسترسی ندارند از طریق همین پایگاه های خبری یا دانشگاه ها می توانند چنین دسترسی را پیدا کنند و هرچقدر این گفتگوها بیشتر باشد در آگاهی بخشی و روشنگری مردم اثر گذار است. اما در پاسخ به سوالتان این که من از نمایندگی لذت نمی برم ولی اگر بتوانم کاری برای مردم انجام دهم از کار خود احساس لذت می کنم. یعنی در دوره بعدی شاهد حضور شما در انتخابات هستیم؟ فکر می کنم کارهای باقیمانده دارم.چون همیشه روشی را در کارم دارم که برای تکمیل آن ها مبنای ما این است که باز هم خودمان را به مردم عرضه کنیم و مردم هرچه تصمیم بگیرند احترام می گذارم. در میان افرادی که به دفتر شما مراجعه می کنند بیشترین درخواست ها چه چیزی است؟ درخواست های مردم به دفتر ما تنوع دارد و شاید بیشترین آن ها بحث اشتغال و اقتصادی و گرفتن وام است. در حوزه های دیگر از جمله کمیته امداد و بهزیستی یا آموزش و پرورش و دانشگاه ها که تخصص من است نیز مراجعه کننده داریم.  شما چه فرصت های شغلی می توانید برایشان ایجاد کنید؟ ما نمی توانیم در را به روی مراجعین ببندیم چون حق دارند . یک بحث این است که ما می توانیم مشاور خوبی در این زمینه باشیم. چون دفتر ما دفتر تخصصی است. این نیست که یک نفر همه پاسخ ها را بدهد.در حوزه دانشجویی یا دانش اموزی، صنعت، آب و خاک و کار نمایندگانش مشخص و متفاوت هستند. این ها افرادی هستند که به دستگاه ها و وزارتخانه ها معرفی شدند و یک ارتباطی بین دستگاه های بالادست با آن ها وجود دارد. بیشتر این ها به صورت مشاوره ای عمل می کنند. سوم تیرماه سال جاری نامه ای با امضای شما بیرون آمد که یک آقای مستاجری تقاضای کمک کرده بود و بعد از طرف شما نامه درخواست اهدای چادر امضاء شده بود. این موضوع به چه صورت بود؟ معتقدم اگر بخواهیم مچ گیری کنیم هر لحظه می توانیم چنین کاری را انجام دهیم. به نظرم این موضوع شیطنتی بود که در فرآیندی باهم هماهنگ کرده بودند. ما که در دفتر خودمان کمتر حضور داریم. من همیشه به نمایندگان دفترم گفتم که شما روی درخواست هایی نامه بزنید که فکر می کنید این درخواست چند درصدی احتمال پیشرفت دارد. نه این که نامه بزنیم که کاری نمی توان کرد. در این ماجرا فردی مراجعه می کند که من چادر می خواهم و مسئول دفتر هم سوال نمی کند که مسئله چه چیزی است. خیلی از این مسائل پیش می آید که فردی به طور مثال بگوید خانه ما آتش گرفته یا مشکلی داریم نیاز به چادر یا منابع مالی داریم.دفتر طبق معمول نامه می زند. این درخواست ایشان عادی بود، این طور نبود که بگویند من می خواهم بروم در خیابان با چادر زندگی کنم، وگرنه به یقین این نامه را امضا نمی کردند. چون درخواستش شفاف نبود و دفتر نیز شلوغ بود باعث شد که بعد چنین مسائلی شکل بگیرد. دفتر در این زمینه مقصر نیست؟ نه اگر ایشان شفاف می گفت و دفتر نامه می زد بله اشتباه بود. ولی طرف می گوید یک چادر می خواهم که مشکلم با چادر حل می شود. روزی دویست سیصد نفر به دفتر ما مراجعه می کنند. یکی مثلا" می گوید من به دنبال وام هستم و بانک می گوید اگر از دفتر نماینده نامه بگیرید وامتان را می پردازیم. دفتر نمی تواند به خیلی از افراد نه بگوید. نیازهای متنوع موجب می شود که در دفتر نشود به همه نیازها به صورت کامل پرداخت شود و برای همین چنین اشتباهی رخ داد و آن شخص هم دنبال چادر نبود بلکه می خواست نامه را بگیرد و به سایتی آن نامه را بدهد تا سوء استفاده کنند. جایی گفته بودید که هشتاد درصد کسانی که به دفتر ما می آیند می گویند که ما تمام قد حاضریم در خدمت شما باشیم که این حرف حواشی ایجاد کرده بود. این حرف خودتان را پس نمی گیرید؟ من اوایل انقلاب یادم است که خودمان دنبال افراد می رفتیم که فرماندار یا مدیرکل شود ولی بعد از چهل سال این بحث برگشته است و نه تنها ما دنبال دیگران نمی رویم، بلکه دیگران دنبال منصب می آیند.البته بعضی از این افراد خوب و کارآمد هستند. ولی بعضی دنبال زد و بند با مدیران استانی هستند که به پست و مقامی برسند و اعتقادم این است که این ناکارآمدی سیستم مدیریتی در دولت و کشور است. برای همین است که حوادث تلخی را مشاهده می کنید که دستگاه قضایی مجبور به ورود شده است. به اعتقاد من مسیر اشتغال و منصب های قدرتی به خصوص در حوزه دولتی مسیر درستی نیست.چون مسیر درستی نیست افراد می آیند و میانبر می زنند. در سیستم های بانکی یا نظامی افراد باید دارای سوابق در این زمینه باشند و اگر بتوانیم این مراحل را محکمتر کنیم این ارتباطات کمتر می شود. شما در همین مصاحبه گفته بودید که اگر کسی به این شکل قصد تعرفه خود را دارد در نهایت فساد شیوع پیدا می کند. به دنبال همین موضوع خیلی ها بحث شفاف سازی را مطرح می کنند، شما قبول دارید که در این زمینه باید شفاف سازی شود؟ بله این یک واقعیتی است که قابل انکار نیست. وقتی کسی تعهدات چک سفیدی می دهد مشخص است که دنبال بحث های دیگر است. من اعتقادم این است که خودم شفاف باشم ؛ همه می دانند من خیلی رک حرف خودم را می زنم و فورا" می گویم که شما به درد این پست نمی خورید و یا من نمی توانم حتی حرفهای شما را به مقامات بالادست انتقال دهم. بیش از هفتاد درصد مراجعان توانایی انتقال حرفهایش به مقامات بالادست نیست، اما می بینیم که از جایی دیگر وارد آن پست شده اند و این مایه تاسف است. خودتان قبول می کنید که شفاف سازی در مورد خودتان و اموال خودتان و منسوبین درجه یک خودتان شکل بگیرد؟ بله ما طرح شفاف سازی اموال را ارائه دادیم که مجلس رای نیاورد و طرح دیگری آمد و رای آورد. معتقدم شفاف سازی اینکه اموال نماینده و خانواده اش مشخص شود کار خوبی است .البته فقط بحث اموال نیز نیست و در منصبهای قدرت هم هست. یعنی اگر یکی وابسته به من است و توانایی این کاری را ندارد به یقین ظلم و رانت است. من در هر صورت خوشحالم که رسانه ها در مورد بحث شفاف سازی ها اقدام می کنند. این موضوع در دنیا هم است. در دنیا مشاهده می کنید که یک رانت و تخلفی اول رسانه ها استیضاح می کنند و بعد مجلس ورود می کند. من خوشحال هستم که سایت هایی در زمینه شفاف سازی اقدام می کنند.   شما افراد را برای انتصابات چگونه پیشنهاد می دهید؟ اگر توانمندی فردی را ببینم به طور یقین به مقام بالادستی تاکید می کنند. دولتی ها چگونه با پیشنهادات شما برخورد می کنند؟ بعضی مواقع می گویند این فرد به درد ما نمی خورد و ما می گوییم دست شما درد نکند. بعضی نیز توانایی دارند و استفاده می کنند. در نهایت معتقدم مقام بالادست به دلیل پاسخگویی باید تصمیم بگیرد. در تاریخ 5 بهمن ماه 94 یک نظرسنجی توسط یکی از سایت های خبری اعلام شد که در آنجا شما به چند سوال مشخص پاسخ دادید. یکی از پاسخ های شما این بود که در انتخابات مجلس گذشته حدود250 میلیون تومان هزینه کردید که بیشتر آن از طریق حقوق شخصی بود و ساختمان ستادها را هم مردم تامین کرده بودند. باتوجه به این که تورم نیز بالا رفته است فکر می کنید در این دور چقدر هزینه انتخابات شما خواهد شد؟ باتوجه به هزینه های بالای ما یک سری هزینه های ثابت داریم که اجتناب ناپذیر است. مثل همین تبلیغات که در شهر بزرگی مثل رشت و شش شهر کوچکتر باید داشته باشیم. باتوجه به قیمت کاغذ و پارچه و اقلام تبلیغاتی رقم بسیار بالایی خواهد بود. شاید دو سه برابر هزینه دور قبل شود. خودتان این را پرداخت می کنید؟ من یک کشاورز و معلم و حالا نماینده هستم. اکثرا از عایدات کشاورزی و باغ چوبی که دارم سعی می کنم بخش وسیع منابع انتخاباتی خودم را تامین کنم. شاید اگر سود صنوبرکاری من دوره گذشته انتخابات 60 میلیون بود حالا به حدود 200 میلیون رسیده است و جمع سه هکتاری که دارم رقم بالایی است و اگر سهم خانواده خودم را نیز پرداخت کنم بازهم سهم قابل توجهی برای انتخابات باقی می ماند. شما سه دوره نماینده مجلس بودید و دیگر مردم شما را می شناسند، آیا فکر نمی کنید که دیگر لازم نیست پوستر انتخاباتی بزنید و یا تبلیغات سنگینی را داشته باشید؟ من خودم تلاشم این است که هزینه ها را پایین بیاوریم. ولی دور انتخابات که شدت می گیرد طرفداران و اطرافیان و افراد حرص پیدا می کنند و مایلند که در تبلیغات نفر اول باشند. روزهای آخر دیگر این مسائل از دست ما خارج است. اطرافیان و طرفداران به صورت گسترده تبلیغ می کنند اما باتوجه به این که اکثرا" از اقشار پایین و یا متوسط جامعه هستند توانایی پرداخت آن را ندارند و این منابع بر ما تحمیل می شود. با توجه به این که شما به عنوان یکی از اعضای شاخص جبهه اصولگرایی تعریف می شوید شاهد آن هستیم که در بعضی مواقع از افراد و جریانات جناح مقابل نیز در مسائل مختلف مثل انتخابات استفاده می کنید. به طور مثال گفته می شود انتخاب آقای حسنی از فراکسیون به عنوان رئیس مجمع نمایندگان گیلان با تاثیر مستقیم شما همراه بوده این را قبول دارید؟ ما دوستان نماینده با هم مشورت می کنیم. نمایندگان نیز تاثیرناپذیر هستند. من که روحیه نمایندگان را می دانم و بعد از چهارسال شناخت بیشتری از آنها دارم ولی معتقدم کسی که نماینده می شود این توانایی را دارد ریاست مجمع نمایندگان را به دست گیرد. چون رئیس مجمع کار خیلی سختی نیست. یک هماهنگی بین نمایندگان و یک جلسه مجمع با وزرا و مسئولان استانی و پیگیری همین مسائل است که با هماهنگی دبیرخانه انجام می گیرد. یک دستگاه اجرایی نیست که کارهای سنگین استانی را اجرا کند. آقای حسنی هم باتوجه به خلق و خوی خیلی خوبی که دارد توانسته ارتباطات تقریبا" خوبی با 13 نماینده برقرار کند . من در این سه دوره با نمایندگان دیگر هم کار کردم و معتقدم یکی از همکارانی است که صادقانه حرفهای خود را میزند. شاید اشتباه هم داشته باشد ولی صراحت لهجه و بیان و دیدگاه یکی از خصوصیات خوب ایشان است. ما در بحث مجمع نمایندگان خیلی بحثهای سیاسی را مطرح نمی کنیم. چون معتقدیم که باید کار کنیم و بسیاری از مشکلات را با تفاهم هم حل کنیم. معتقد هستم اینکه بعضی ها بداخلاقی می کنند و در نشست ها حضور پیدا نمی کنند و قهر می کنند نشانه کم ظرفیتی است و باید ظرفیتمان را بالا ببریم و تحملمان بالا باشد. ما در بحث انتخاب رئیس مجمع به دیدگاه های سیاسی توجهی نداریم. ما با آقای حسنی صحبت می کردیم می گفتند که ما با آقای کوچکی نژاد به تفاهمی رسیدیم که از امام زاده هاشم به بعد شما اصولگرا باشید و ایشان اصلاح طلب؟ این درست است؟ نه ، ما قبل و بعد انقلاب از یک منش سیاسی و تفکر اندیشه ای تبعیت می کنیم و مدام آن را چک می کنیم که اگر جایی اشتباه داریم اصلاح کنیم. من متاسف می شوم اینکه کسی جایی یک دیدگاه داشته باشد سیصد کیلومتر آن ورتر یک دیدگاه دیگر را مطرح کند.مثلا" از لیستی می آید و بعد به لیست دیگر می رود. اینها را مردم و اندیشمندان نمی پذیرند. این بزرگترین خطای پارلمان ما هست که افرادقدرت تحلیل سیاسی را ندارند و دچار چنین اقداماتی می شوند. حالا شما با آقای حسنی نشستید ، چرا با دیگر نماینده شهرستان چنین اتفاقی نیفتاده است و شاهد این اختلافات هستیم؟ ما سه نماینده با هم می نشینیم. ولی یک سری اختلاف اساسی در روش ها و گفتارها و اعمال قدرت است که اساسی است. ما نمی توانیم روش گول زننده ای برای خودمان و مردم داشته باشیم. باید تلاش کنیم در این زمینه شفاف باشیم. ولی این اختلافات روی بحث های اساسی استان نیست. الان در بعضی پروژه های اساسی چون راه آهن، بزرگراه و زباله وقطار شهری رشت ما هیچ اختلافی با هیچ نماینده در سطح استان نداریم. ولی نوع نگاه سیاسی و مدیریتی اختلافات زیادی است. در دوره نهم اختلافات با آقای جعفرزاده خیلی بالا گرفت و کار به صدور بیانیه و شکایت نیز رسید. در این دور کمی اختلافات از طرف شما دو نفر کاسته شد خودتان چنین ارزیابی دارید؟ من سعی کردم احترام را حفظ کنم. حالا بعضی آقایان بداخلاقی می کنند و به دادگاه نیز شکایت می برند ما سعی می کنیم که ندید بگیریم. یک بار نشده که من شکایتی به دادگاه ببرم. ولی بر علیه من بعضی همکاران شکایت کردند و شاید دو سه سال به خاطر یک مصاحبه کوچکی که در استیضاح یک وزیر نقش داشتم ایشان به ما اتهام زد و ما جوابی به ایشان دادیم که همان جواب را به مراجع قضایی برد. شکایت کدام وزیر؟ آقای حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش دوران احمدی نژاد باتوجه به اینکه ما با تعدد چهره ها در جریان اصولگرایی مواجه هستیم که در رشت هم بسیار دیده شده است. از آن طرف هم شنیده می شود که اصلاح طلبان از شما به عنوان گزینه ترجیحی نام می برند. انتخابات پیش رو را بر این اساس چگونه ارزیابی می کنید؟ من معتقدم یک بحث سیاسی و یک بحث عملکردی است. تفکر سیاسی پایدار است که به هر دو نگاه توجه کند. معتقدم عقلای سیاسی هر دو جریان به این دو مسئله توجه دارند.معتقدم با عملکرد خودم از وقتی که مدیر اجرایی همین استان بودم و حالا سه دوره نماینده هستم یقین عقلای سیاسی به این نتیجه می رسند که به من رای دهند. در مجلس نهم شما نائب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بودید. در مجلس دهم چنین شرایطی کمتر برای شما پیش آمد. قبول دارید که جایگاه شما در مجلس دهم تضعیف شده است؟ نه هرمجلسی با دیدگاه خاص خودش شکل می گیرد. من در مجلس دهم حدود دو سال نائب رییس اول کمیسیون آموزش و تحقیقات بودم. ما هر سال یک بار انتخابات داریم و در انتخابات به دلیل گرایش سیاسی رای می دهند. یک بار مشاهده می کنیم از فراکسیون اصولگرایان دو نفر غائب هستند و دو رای کمتر منجر به تغییر گسترده می شود. کمیسیون آموزش و تحقیقات هم یک فراکسیون کاملا" سیاسی است. لیدرهای سیاسی در این کمیسیون حضور دارند. دوره گذشته آقای حدادعادل حضور داشت و آقای دکتر زاهدی و این دوره نیز اقای عارف و صادقی هستند. لیدرهای فراکسیون های سیاسی در این کمیسیون حضور دارند و برای همین این رای گیری با یک غائب برمی گردد. شما در مجلس عضو فراکسیون ولایی هستید. در این فراکسیون آن طور که ارزیابی می شود شاهد فاصله گرفتن اعضایش از ریاست مجلس هستیم. البته در زمان انتخابات رییس مجبورشدید دوباره به آقای لاریجانی رای دهید. ولی فکر نمی کنیدآقای لاریجانی را به سمت جریان مقابل هدایت می کنید؟ ما چون احزاب نداریم و جناح بندی ما باشگاهی است و خط و خطوط چندان رعایت نمی شود. می بینیم که افراد از این جناح به جناح های دیگر می روند و یا خودشان را مستقل اعلام می کنند. ولی کسانی که استخوان بندی قوی دارند در جناح سیاسی خودشان باقی می مانند. مجلس دهم که رای گیری به پایان رسید یک خبرنگار از من درباره ترکیبش پرسید که گفتم «مجلس لغزنده ای است و معلوم نیست این لغزندگی به کجا برود!» معتقد بودم طیفی در مجلس حضور پیدا کردند که یکی از هنرهای آقای لاریجانی این بود که این طیف را دورهم جمع کرد. این طیف حدود هشتاد نفر می شوند که بسیار لغزنده هستند. یک بار با اصلاح طلبان هستند و آن ها می شوند 170 نفر و یک بار نیز به سمت اصولگرایان می روند و اصولگرایان می شوند 170 نفر! این لغزندگی عامل بسیاری از مشکلات مجلس دهم است. یعنی پایه های محکمی در مجلس وجود ندارد و اکثریتی ندارند که از بحث های سیاسی خودشان محکم دفاع کنند. برای همین می بینید که حوادث زیادی در مجلس پیش آمد و موجب نگرانی مردم شد. مثلا" در بحث شفافیت آرا ما 190 نفر امضا می کنیم و بعد نود نفر رای می دهند نشان می دهد که اعتقادی به امضای خودشان ندارند. ?البته به دو فوریت آن رای ندادند؟ نه این گونه نیست. الان مشاهده می کنیم افرادی که اعتقادی به طرح شفافیت ندارند آمدند ماهرانه و استادانه طرح دیگری را پیش می برند که عملا" این طرح به سرانجام نمی رسد.چون آمدند حتی بعضی دستگاه های نظارتی و این ها را هم وارد این شفافیت آرا کردند که اصلا نیازی نیست. چرا شورای نگهبان و مجلس خبرگان نیاز نیست که نظراتشان شفاف باشد؟ البته مجلس خبرگان رایش از طریق مردم است و مستقیم می تواند شفافیت آرا داشته باشد ولی شورای نگهبان بحث تخصصی خودش را دارد و در دنیا هم این گونه است و چنین شفافیتی نداریم. من معتقدم باید این طرح به صورت آزمایشی در مجلس صورت بگیرد و جلو برویم و بعد طرح های بعدی بیاید. ولی حالا می خواهیم سنگ بزرگی را برداریم و مشخص است که نمی توانیم از آن استفاده ای کنیم. در این رابطه هم بحث این است که فراکسیون ولایی برای این پشت شفافیت آرا است که در موقع بزنگاه های بعدی مثلا" ردصلاحیت ها از آن استفاده شود؟ نه، معتقدم شورای نگهبان ظرفیتش این قدر بالا است که با چنین آرایی تصمیم گیری نکند. نمایندگان در آرای خودشان مستقل هستند. شاید بعضی ها می خواهند پنهان کاری سیاسی داشته باشند. چون پنهان کاری سیاسی و فرهنگی و اجتماعی یکی از مشکلات بزرگ مجلس ما است. ما اگر بتوانیم شفافیت نظر خودمان را اعلام کنیم شاید در بعضی جاها به ما آسیب می رساند، ولی معتقدم هرجا که هزینه پرداخت می کنیم یک جایی آن هزینه ، فایده نیز خواهد داشت. بعضی ها همیشه دنبال سود هستند و این برای نماینده یک آسیب است. مجلس ما مجلس غیرشفافی نیست. تنها جایی است که مذاکراتش به صورت مستقیم ار رادیو پخش می شود و افراد به صورت علنی نظراتشان را بیان می کنند. فکر نمی کنید جاهای دیگر هم باید درا ین رابطه شفاف سازی کنند؟ من گفتم سنگ بزرگ علامت نزدن است. ما از یک جایی شروع کنیم و بعد بحث های دیگر را جلو ببریم. در مورد همین فراکسیون ولایی بعضی طرح هایی از سوی بعضی افراد این فراکسیون تهیه می شود که باعث تعجب می شود مثلا طرحی ارائه شده که آموزش زبان انگلیسی در مدارس حذف شود. نه چنین طرحی ارائه نشده است. شاید یک نماینده ای حرفی می زند و این را نباید به یک فراکسیون تعمیم داد. حالا نمی گویم فقط فراکسیون، بلکه بعضی اعضای فراکسیون شما هستند که چنین طرح هایی را ارائه می دهند. مثلا" طرح تحریم جان بولتون! خب این مایه تعجب نیست؟ ما در مقابل مانورهای استکبار مانور می دهیم. همان طور که سیستم نظامی ما نیز مانور می دهد. من معتقدم در جنگ ها ودرگیری ها و نزاع ها مانور و شعار یک سلاح برنده است و مجلس طرح هایی در مقابل اقدامات امریکا می آورد که در یک حالت عادی این طرح را نداشته باشد. بحث این است که اگر آمریکایی ها کسی را تحریم می کنند جنبه واقعی تری می گیرد ولی طرح های مجلس ایران که شما ارائه می کنید بیشتر نمایشی و نمادین است. نه طرح های ما هم خیلی نمادین نیست. ما در مورد طرح هایی که در حوزه استکبار تصویب کردیم اقدام کردیم. این ها طرح های محکم و جانداری هست که جلو رفته است. شما در مورد قانون منع به کارگیری بازنشستگان چه رایی دادید؟ رای مثبت دادم. در راستای این طرح ، طرح دیگری آمد که نمایندگان مجلسی که سه دوره متوالی حضور دارند دیگر برای بار چهارم نمی توانند نماینده شوند. آن جا چه رایی دادید؟ من منفی رای دادم یعنی بعد از سه دوره و دوازده سال نمایندگی باعث نمی شود که انرژی آن ها تمام شود؟ نه معتقدم که مجلس محل افراد مختلف از سنین مختلف است. در مجالس دنیا مثل امریکا و انگلیس و فرانسه و حتی اسیا چینش نمایندگان متفاوت است. البته در خود قانون ما سن حداکثری 75 سال برای نمایندگی مجلس پیش بینی شده است. معتقدم محدود کردن بسیار زیاد مناسب نیست. ممکن است کسی سنش پایین باشد ولی سه دوره نمایندگی متوالی را تجربه کرده باشد. چرا باید محدود شود؟ قانون گذاری یک کار تخصصی است و خیلی ها تازه چهار سال اول یاد می گیرند که به چه شکلی بتوانند کار یاد بگیرند. فکر نمی کنید این رای مثبت مجلس و مخالفت شورای نگهبان که آن را بر اساس مغایرت با قانون اساسی برگرداند نشان از ضعف مجلس دارد؟ مجلس ما صحنش اصولا" تلاطم دارد. خیلی مواقع احساساتی است. بعضی وقت ها می گویند صحن مجلس عوام است و در کمیسیون ها است که بحث تخصصی تر می شود. مثلا" در کمیسیون آموزش و تحقیقات و یا عمران مشخص است که خیلی از افراد خبره بخش های آموزشی نشستند. ولی در صحن ما تلاطم داریم. گاهی آرایی می دهد که مشخص است مخالف قانون اساسی و شرع یا مخالف منافع عمومی است. پس تصمیم سیاسی است؟ نه تنها این، خیلی طرح ها را داریم که یک لحظه رای می گیرند و این اتفاقات می افتد. نمونه اش برجام که دیدید ظرف چند دقیقه تصویب کردند. بعد نامه بعدی مقام معظم رهبری آمد که باید این مسائل لحاظ شود که در این فرآیند بتوانیم با استکبار روبه رو شویم. حالا همین بحث برجام که گفتید شما و همفکرانتان بارها به نوع تصویب آن ایراد گرفتید. ولی مگر مجلس جزء تایید یا یا مخالفت کار دیگری می توانست انجام دهد؟ خیلی ها می گفتند برجام به مجلس نیاید خیلی بهتر است، همین افکار و اندیشه باعث شد چنین اتفاقی بیفتد. معتقدم مردم از مجلس مطالبه دارند که هر تصمیمی که می گیرند پخته باشد تا به یک راهکار خوب برسد. به تازگی هم رای گیری کردند و علیرغم این که ما معترض بودیم دوباره به شورای نگهبان نامه نوشتیم که این جداسازی دو وزارتخانه بازرگانی و صنعت و معدن بود که این طبق قانون دو سوم رای می خواست. ولی آقای لاریجانی از ریاستش استفاده کرد و با یک دوم رای آن را به تصویب رساند. پس شما همان حرف نماینده مشهد که ایشان دیکتاتور هستند را تکرار می کنید؟ من خودم رفتم با آقای لاریجانی بحث کردم که این دو سوم رای می خواهد. یعنی شفاف با قانون برنامه مخالف است. ولی ایشان گفتند که ولش کن و بگذارید سریع رای بگیریم. این یعنی که از قبل با دولت بسته که رای بگیرند و این روش دیکتاتوری است و همین باعث تنش در مجلس شد. نماینده کسی بالاتر از خودش ندارد و سعی می کند حرف خودش را بزند و کاری به رئیس مجلس یا هرکس دیگری ندارد. شما هفده مرداد امسال از تشکیل فراکسیون خبرنگاران خبر داده بودید که قرار است مشکلات این قشر را پیگیری کند. خروجی این فراکسیون به کجا رسید؟ ما یک فراکسیونی به نام فراکسیون مطبوعات و فضای مجازی و رسانه ملی داریم که جلسات مختلفی با خبرنگاران در این زمینه تشکیل می شود. دولت مدام می گوید که ما در حال ارائه طرحی هستیم که برای همین چند سال است ما را معطل کرده است که چنین لایحه ای برای امنیت شغلی و بیمه خبرنگاران و بخش های دیگر ارائه شود. ما اگر در این زمینه خودمان طرحی ارائه دهیم طرحمان بار مالی خواهد داشت که مخالف اصل 175 قانون اساسی است. برای همین تلاش داریم که دولت را قانع کنیم که این لایحه را به مجلس ارائه کند و ما تلاش کنیم هرچه سریعتر این لایحه مورد تصویب قرار گیرد تا نگرانی های حوزه خبرنگاران رفع شود. فکر می کنید به دوران همین دوره مجلس برسد؟ نمی دانم، قانون به ما چنین اجازه ای نمی دهد که دولت را مجبور کنیم که چنین لایحه ای را بیاورد و این اختیار دولت است. در مورد عملکرد شورای شهر رشت شما از عملکرد این شورا راضی هستید؟ نه، البته در ابتدا که شورای شهر رشت انتخاب شد من مصاحبه ای داشتم که تقریبا افراد باتجربه انتخاب شده اند. اخیرا از این ها سوال کردم که چرا این چنین مشکلاتی دارید هرکدام دلایل خودشان را دارند. به طور یقین کارنامه موفقی نداشتند و نمره قبولی نمی دهم. یکی از شایعات اخیر این است که شما در بعضی آبستراکسیون های اخیر شورا به خصوص برای بررسی استعفای یک عضو شورا نقش داشتید. این را تایید می کنید؟   این که این افراد به هم رای نمی دهند هرگز این طوری نیست. ما هیچ دخالتی نداشتیم. یکی بگوید که من زنگ زدم که جلسه تشکیل شود و یا به فلان فرد رای دهید یا نه اصلا در اخلاق من نیست. سعی می کنم در شورای شهر دخالت نکنم.بلکه فقط نظارت و کمک کنم. آقای علوی که در انتخابات به شما کمک می کردند در این چهار سال اخیر با شما ارتباطی داشتند؟ نه دوره گذشته ایشان حمایت نکردند. در دور هشتم از من حمایت کردند. دوره نهم علنی و شفاف از یک کاندیدای دیگر حمایت داشتند. در دوره هشتم ایشان در دفتر ما بود و کمک می کرد و ما نیز به ایشان کمک می کردیم.بعد از آن به دلیل نوع عملکردها و نگاه هایی که در شورای شهر اعمال شد خودم سعی کردم که فاصله بگیرم. این که این نامه را برای بعضی اعضای شورای شهر رشت بخوانید اصلا درست نیست. من یک هشدار به مسئولان فرداستی شورا دادم که شورای شهر دچار بحران می شود و شهر را به سمت بحران می برد. اصلا از کسی نام نبردم که فقط یک نفر تخلف کرده است، معتقدم کل مجموعه شورای شهر دچار بحران شده اند. من در نامه حمایتی از شهردار نداشتم. طبق قانون اساسی نمایندگان حق اظهارنظر در همه امور کشور را دارند. نامه ای به وزارت کشور و دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی نوشتم و هشدار دادم . احساس کردم خطاها و مشکلات شهری که موجب بحران در رشت شده است که در امور مختلف عمرانی و ترافیکی و خدماتی مشاهده می کنیم و و مردم با ان گریبانگیر هستند. معتقدم شورا اشتباهات بزرگی داشت ، در ابتدا شهرداری را اوردند که مجبور به رفتنش کردند. شهرداران جدید را انتخاب کردند که هیچ کدام به نتیجه نرسید و سرانجام شهردار جدید تعیین شد. آقای علوی  گفته است نامه ای که از طرف شما برای وزارت کشور ارسال شده است که این نامه با توجه به اختلافات اعضای شورا و حمایت از شهردار نوشته شده است؟ این نامه را تایید می کنید؟   این که این نامه برای بعضی اعضای شورای شهر رشت نوشته شده اصلا" درست نیست. من یک هشدار به مسئولان فرادستی شورا دادم که شورای شهر دچار بحران ی شود و شهر را به سمت بحران می برد. اصلا" از کسی نام نبردم که فقط یک نفر تخلف کرده است، معتقدم کل مجموعه شورای شهر دچار بحران شده اند. من در نامه حمایتی از شهردار نداشتم. طبق قانون اساسی نمایندگان حق اظهارنظر در همه امور کشور را دارند. نامه ای به وزارت کشور و دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی نوشتم و هشدار دادم . احساس کردم خطاها و مشکلات شهری که موجب بحران در رشت شده است که در امور مختلف عمرانی و ترافیکی و خدماتی مشاهده می کنیم و و مردم با آن گریبانگیر هستند. معتقدم شورا اشتباهات بزرگی داشت ، در ابتدا شهرداری را آوردند که مجبور به رفتنش کردند. شهرداران جدید را انتخاب کردند که هیچ کدام به نتیجه نرسید و سرانجام شهردار جدید تعیین شد. همین زمان که در حال اختلاف بر سر انتخاب شهردار جدید بودند چرا چنین نامه هایی ارائه نمی شد؟ من در این رابطه چندین نامه نوشتم که یک نامه سرو صدا کرد. من بارها به وزیر کشور در مجلس اخطار می کردم که در این زمینه پاسخگو باشند. قبل از ان سه بار وزرای ادوار کشور را به خاطر مسائل شورای شهر در دوره های مختلف به مجلس اوردم. متاسفانه هر وزیری هم امد گفت طبق قانون شوراها ما کاری نمی توانیم کنیم، جز این که انحلال شوراها را پیگیری کنیم!من در آن نامه ای که شما می گوید هم واقعیات را نوشتم و می توانم منتشر نیز کنم. در این نامه هشدار دادم که ناچاریم از اهرمهای قانونی علیه وزیر کشور و دستگاه های مربوطه مثل دیوان محاسبات و سازمان بازرسی و دستگاه های دیگر استفاده کنیم. خب به نظر می رسد که قوانین کشوری نیز دچار نقص است. مثلا از طرفی شاهد هستیم قانون منع به کارگیری بازنشستگان تصویب می شود و بعد بخشنامه ای توسط وزارت کشور ابلاغ می شود که انتخاب شهرداران باید بر اساس این باشد که دارای چندین سال سابقه کار اجرایی باشند که در این شرایط بسیاری از افرادی که می توانند شهردار شوند در دوران بازنشستگی خود به سر می برند. فکر نمی کنید این تناقض ها و بوروکراسی اداری که برای انتخاب یک شهردار چندین ماه وقت سپری می شود شهرهایی مثل را رشت دچار مشکل کرده است و شما باید زودتر اقدام می کردید. این که رجالی چون شهردار کم است من قوبل ندارم. ما مملو از نیورهای توانمند و جوانان بسیار اندیشمند و تحصیل کرده داریم. در این زمینه مشکلی نداریم، ما نگاهی که به شهردار داریم ما را محدود می کند. مثلا اعضای شورا می گویند که آیا این فردی که قرار است شهردار شود منافع ما را تامین می کند یا خیر! همین نگاه های غلط سدی برای انتخاب می شود و کانال انتخاب تنگ می شود. من خودم در مجلس معتقدم وظیفه نمایندگی یکی بحث نظارتی است. خودم دوسه تحقیق و تفحص سنگین ارائه دادم. در همین مجلس دهم و سال دوم که خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم آقای لاریجانی یکی از افتخارات مجلس را تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان می دانست که رئیس این کمیسیون بنده بودم و بیش از 15 هزار میلیارد تومان را مورد بررسی قرار دادم و علائمی را دیدیم که باعث شد اکنون حدود 30 نفر در زندان هستند و میلیاردها تومان اموالشان برگردانده شد. همین طور به زودی تحقیق و تفحصی که در صحن خوانده می شود سازمان هدفمندی یارانه ها است که که چهارصد هزار میلیارد تومان وارد این سازمان شده است که از این میان صد هزار میلیارد تومان وارد نشده است که من این گزارش را تمام کردم و یک سال و خورده ای برای آن وقت گذاشتم و متخلفین زیادی روانه زندان خواهند شد. همین طور ما تحقیق و تفحص دیگری داشتیم که حدود سه هزار میلیارد تومان از شرکت های دانش بنیان داریم که انحرافات زیادی در آن وجود دارد و ما این تحقیق و تفحص را آماده کردیم و داریم جلو می بریم. همچنین ویلاسازی در ساحل خزر توسط مدیران که هیچ سودی برای مردم ندارد و یا پذیرش دانشگاه آزاد و علوم پزشکی که تخلفات زیادی نیز در آن صورت گرفت این ها هم تحقیق و تفحص هایی است که در حال کار هستیم. همین طور تحقیق و تفحص آب و برق و گازی است که از مردم پول می گیرند و مردم را بیمه نمی کنند و در صورت آتش سوزی دچار مشکل می شوند. من هشت نه کار بزرگ تحقیق و تفحص را برعهده گرفتم و دو سه مورد را به نتیجه رساندم و بقیه را نیز تلاش می کنم در چند ماهه مجلس به سرانجام برسانم. هرکدام از این ها هزینه سنگینی برای من نیز داشته است و مخالفان زیادی در داخل و خارج استان برای ما بلند شدند که البته معتقد بر این هستم که تا زمانی که این مسئولیت را دارم در جهت حفظ منافع مردم قدم بردارم. در بازداشت تهیه کننده شهرزاد شما دخالت داشتید؟ بله این ها را ما خودمان بررسی کردیم. حتی یکی از این ها که به عنوان یکی از لیدرهای دولت اصلاحات شناخته می شد را پیش من آوردند و وقتی این مطالب را به ایشان گفتم رسما" منکر می شد. همین آقای امامی یا هدایتی و بسیار از افرادی که منابع کشور را به تاراج بردند تک تک پرونده هایشان را بررسی کردم و هم در دادگاه پولی و اعتباری کشور، وزارت اطلاعات، سازمان بازرسی و اطلاعات سپاه نیز گزارش ها را ارائه دادم. در این پرونده ها طوری بوده که فقط بعضی پرونده های خاص مربوط یک جناح را دنبال کنید؟ نه به هیچ وجه به فضای سیاسی توجه نکردم و تلاشم این بوده که واقعیت ها را به مجلس گزارش دهم و بعد از ان هم قوه قضائیه است که باید پیگیری کند. الان بحثی است که دو نماینده در بازار خودرو اختلال کردند، آیا نباید در این مسئله نیز ورود کنید، به جای این که شاهد باشیم این ها به عنوان نماینده عضو ناظر در کمیسیون های نظارتی بازار خودرو انتخاب شوند؟ این که نماینده ای در حوزه خودرو یا مسائل دیگر تخلف می کند ما به نتیجه ای نرسیدیم و این را باید دادگاه به سرعت پیگیری کند و حکمش صادر شود.این که نمایندگان تذکر ندادند بله درست است و حتما" ضرورتی ندیدند. چون مشاهده کردند که خود قوه قضائیه ورود کرده است. ما باید قبل از ورود قوه قضاییه هشدار دهیم. خب در بقیه موارد نیز هنوز حکم دادگاه صادر نشده است؟ ولی من قبل از قوه قضاییه ورود کردم. نیازی به تحقیق و تفحصی نیست؟ کاری که آقای توکلی انجام داد. این دیگر تحقیق و تفحص نیاز ندارد. تحقیق و تفحص یک حجم کار بزرگ است. ما یکی تحقیق و تفحص اصلی داریم و یکی تحقیق و تفحص ماده 234 که این دومی در محدوده کوچک است مثلا تحقیق و تفحص از استانداری در حد یک ماده 234 است. الان در این رابطه یک تحقیق و تفحص ماده 234 نوشتم که شرکت های حیاط خلوت استانداری را بررسی کنیم که در گیلان نیز این شرکت ها وجود دارد و به طور یقین گزارشش را ارائه می دهیم. هرچند یک بار شما در این سه دوره مجلس انتقاداتی از وضعیت محیط زیست و پسماند استان گیلان و شهرستان رشت داشتید؛ این انتقادات در برهه های مختلف تکرار شده است. این انتقادات شما نتیجه ای نیز داشته است و خودتان نیز کاری کردید؟ یا در این رابطه کم کاری شده است؟ در بحث پسماند و زباله ها که یکی از بحران های استان های شمالی است در رشت به وضعیت خط قرمز می رسد. من هنوز هم می گویم که مشخص نیست که چرا جنگل زیبای سراوان را برای دفن زباله انتخاب کردند. هیچ عقل عاقلی این را نمی پذیرد. من اخیرا" به آقای استاندار نیز پیشنهاد دادم که حمل و نقل ریلی ما در فلکده است و می توان با گرفتن چند واگن باری حدود هفتصد هشتصد تن زباله را به یک  منطقه خشک  منتقل کنیم،  بدون این که مثل هزینه حمل زباله سراوان دچار هزینه زیادی نیز شویم. در یک منطقه خشک  می توان پساب را تصفیه کرد و زباله ها را منتقل کردتا حداقل این ماجرای زباله را حل کنیم. البته آقای استاندار هم پذیرفت ولی هنوز اقدام عملی نکرده است. معتقدم یک راه همین است. این انتقال مشکلات به یک منطقه دیگر نیست؟ ما مناطقی داریم که خشک ، بکر و بدون پوشش گیاهی است و چون مسکونی نیست می توان از آن استفاده کرد. حتی اگر قصد دارند دستگاه زباله سوز نصب کنند، در همین منطقه باید نصب شود که آلودگی های احتمالی به شهر سرایت نکند.به نظرم روش های مختلفی در این زمینه وجود دارد ولی اصولا" ما تنبل هستیم و سعی می کنیم راحت ترین راه را انتخاب کنیم.مثلا" همین زباله دست خودمان را کنار خیابان می ریزیم. مسئولین ما نیز به همین شکل تنبل هستند و معتقدم این روش دارد. البته من هفته گذشته با سازمان انرژی اتمی جلسه ای داشتم و آن ها نیز روش هایی در این زمینه دارند ولی به هر صورت آسان ترین روش همین انتقال زباله به منطقه خشک است. الان فقط سراوانی ها و مردم اطراف نیست که آسیب می بینند بلکه یک میلیون شهروند رشت در معرض خطر آب های زیرزمینی است که دچار آلودگی است.به نظرم هیچ چیز ضرورتی ندارد جز این که همه دست به کار شوند و این کار را انجام دهند. همین چندی پیش آقای کلانتری گفته بودند که ما لایحه 1.2 میلیارد دلاری پسماند را ارائه کردیم ولی با عدم پیگیری و جدیت نمایندگان استان های شمالی به نتیجه نرسید. در مورد آقای کلانتری باتوجه به تجربیاتی که دارند و قبلا نیز وزیر کشاورزی بودند معتقدم که یک حرف گول زننده می زنند. منظور ایشان برداشت از صندوق توسعه ملی است که منابعش برای زیرساخت کشور باید در اختیار بخش خصوصی قرار بگیرد و برگشت داشته باشد. این صندوق مثل بانکی است که پولی را واریز می کنند که این پول باید برگشت داده شود. هرگونه برگشت ناپذیری این پول به جز اذن مقام معظم رهبری دوجود ندارد. دولت این لایحه را در مجلس هفتم آورد که این مبلغ را بردارند که مجلس آن را مورد بررسی قرار نداد. نمایندگان شمالی هرچقدر هم داد بزنند این مسائل در مجلس جلو نمی رود. آقای کلانتری اگر عرضه داشت این مشکل را حل می کرد و بعد لایحه را می آورد. مجلس به این بسنده نکرد. نمایندگان کمیسیون بحث و بررسی زیادی کردند و در نهایت مورد پذیرش قرار نگرفت. چون به خاطر کمبود منابعی که در مجلس وجود دارد این کار شدنی نبود. حرف ایشان ممکن است این طوری باشد که شما مثلا" با نامه نگاری با رهبری کمک کنید. ما نامه نگاری کردیم و در کمیسیون تلفیق نیز بحث کردیم. از مجلس خواستیم نماینده کمیسیون تلفیق با نماینده دولت پیش مقام معظم رهبری بروند و این بحث را مطرح کنند که این در نهایت تحقق پیدا نکرد.مجلس در این زمینه مقصر نیست و نمایندگان شمال کشور نیز تلاششان را کردند، ولی راههای قانونی بسته بود.معتقدم دولت قبل از ارائه این لایحه به مجلس می توانست مسیر قانونیش را طی کند، ولی عمدا" چنین کاری را کرد که توپ را به زمین مجلس بیندازد و در نهایت شاهد این هذیان گویی آقای کلانتری باشیم. یک معضل محیط زیستی دیگر ما دو رودخانه آلوده رشت است که در این زمینه نیز طرح های زیادی پیشنهاد می شود ولی در نهایت کاری برای آن نمی شود. در این دوازده سالی که شما نماینده مجلس بودید در این زمینه چه اقداماتی شده است که به نتیجه خاصی نرسیده است؟ من خودم سه کار اساسی شهر رشت را پیگیری کردم که معتقدم اگر مسئولین عرضه و توانایی داشتند می توانستند این سه طرح را اجرایی کنند. چون کار قانون گذاری آن را من حل کرده بودم، شخصا" این سه موضوع را پیگیری کردم و هرکس ادعایی دارد سند ارائه دهد. یکی بحث کمربندی شهر رشت که در مجلس هشتم در ردیف بودجه بردیم . همین کمربندی که از سراوان شروع می شود و خمام را دور می زند و به جاده سراوان فومن می رسد. این کمربندی بزرگی است که تا صد سال دیگر پاسخگوی ترافیک شهری است. این شروع شده و ردیف اعتباری نیز دارد و امسال نیز یک پولی برای آن اختصاص دادند ولی مسئولین استانی باید بیشتر برای آن تلاش کنند. بحث دوم ما قطار شهری است که سالها روی آن کار کردیم و در نهایت به همراه جدولی با اصفهان و شیراز و کرمانشاه و قم بردیم که بار اول رای نیاورد و چند نماینده بر علیه قطار شهری رشت صحبت کردند و ما سال بعد از یک روش دیگر استفاده کردیم و مورد تصویب قرار دادیم. این قطار شهری هم ردیف اعتباری دارد ولی معتقدم بی عرضگی مسئولین ما است که نتوانستند آن را سرعت دهند.من بارها از وزیر راه و کشور در این رابطه سوال پرسیدم. الان در کرمانشاه شصت درصد پروژه پیشرفت کرده است، در قم نیز به سرعت در حال تکمیل است. در اصفهان دو خطش راه افتاده است، ولی ما در رشت در نقطه اول هستیم و این کار انجام نگرفته است.بحث سوم همین رودخانه های رشت بود که یکی بحث جمع آوری فاضلاب این دو رودخانه رشت است که اخیرا شرکت آبفا به اینجا امد و فشار زیادی آوردیم که با تصفیه خانه فخب بتوانیم این فاضلاب را جمع کنیم. من فکر کردم اگر فاضلاب را جمع کنیم این دو رودخانه خشک می شود و شما راحت با کفش می توایند از وسط رودخانه راه بروید، برای همین احداث سدی در بالادست این رودخانه را در ردیف بودجه آوردم که همان سد عزیز کیان است که در سمت لاکان به سمت چماچا قرار دارد و مطالعات آن نیز انجام گرفته است و دنبال این هستیم که سد خاکی را نصب کنیم و مثل رودخانه سپیدرود که با تنظیم سدش همیشه آب دارد بتوانیم از طریق سد از آب رودخانه استفاده کنیم. حالا یک سری کارهای محیط زیستی است که باید مدیران استانی انجام دهند که در این زمینه فشار زیادی آوردیم . من سه پروژه بزرگ را در قانون گذاری حل کردم که اسم و رسم دارد که به دلیل مسائل داخل استانی به مشکل برخورده است. بخشی از هم به شهرداری بر می گردد که به دلیل تحولات شهرداری پروژه های ما عقب افتاده است. احداث سد در زمین های بالادست و پایین دست از نظر آبدهی تفاوت ایجاد می کند. طوری که می گویند  در زمین های بالادست سبزتر و در زمین های پایین دست میزان آب دهیشان کمتر می شود و برای زمین های کشاورزی ممکن است مشکلاتی ایجاد کند. نه، این سد در زمین های پایین دست مثل پیربازار که زمین هایشان با فاضلاب آلوده است را آبیاری می کند و در زمین های بالادست چون مخزن این سد 15 میلیون متر مکعب است زیاد جنگل ها را تحت پوشش قرار نمی دهد که تخریب جنگل زیادی داشته باشیم. یعنی مخزن سد محدود است .چون رود رودخانه است که آب چندانی مثل رودخانه سپیدرود نمی خواهد. آب این دو رودخانه محدود است و در تابستان و زمستان می توانند آبیاری کنند. در پایان چند سوال کمی شخصی تر می پرسیم. عجیب ترین شایعه ای که در مورد خودتان شنیدید چه چیزی بود؟ چندین خانه در این شهر دارم. در حالی که یک واحد مسکونی بیشتر ندارم. فرزندان شما کجا اشتغال دارند؟ یکی در بانک توسعه و تعاون و یکی در آموزش و پرورش و یکی در دانشگاه آزاد خودتان در اشتغال آن ها نقش داشتید؟ برای فرزند آخرم یک نامه به رئیس دانشگاه آزاد وقت آقای دکتر میرزاده نوشتم که باتوجه به تحصیلات می توانند به کار گیرند. فکر می کنید در انتخابات پیش رو احراز صلاحیت می شوید؟ این مسئله بستگی به شورای نگهبان دارد و آن ها یقینا"