گیل خبر/ خیراله خادمی بعدازظهر امروز در نشست خبری اظهار داشت: طی خبری که رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده است تا پایان سال ۹۹ رقم ۴۰۰ میلیارد تومان برای ۸ کیلومتر باقیمانده آزادراه قزوین- رشت در بخش منجیل تا رودبار اختصاص می دهیم.   وی با بیان اینکه این ۸ کیلومتر بخشی از مسیر ۱۱ کیلومتری خارج از شهر های منجیل و رودبار است، افزود: در راستای آنکه تجارت مغازه دار های منجیل و رودبار به فروش زیتون و دیگر مواد غذایی در اطراف خیابان مشغول هستند بر هم نخورد مقرر شد در این ۸ کیلومتر فعلا باند رفت احداث شود، اما باند برگشت آزادراه از همان مسیر قبلی داخلی شهر باشد تا بدین ترتیب مغازه داران آن منطقه هم که اقتصادشان براساس فروش محصولات خود به مسافران است بتوانند بهره کافی داشته باشند.   مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا های حمل و نقل کشور افزود: از سوی دیگر احداث دو خط رفت و برگشت آزادراه فعلا پرهزینه است ضمن آنکه طی بررسی های ما در روز ابتدایی تعطیلات و در مسیر رفت ترافیک بیشتر است بنابراین فعلا در این ۸ کیلومتر همان یک خط احداث می شود.   * کلنگ زنی قطعه یک جاده تخریب شده خرم آباد-پلدختر با اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومان    خادمی بیان کرد: روز پنج شنبه ۱۷ مرداد بازدیدی از مناطق سیل زده از استان خوزستان و لرستان داشتیم، مسیر خرم آ باد پلدختر که به دلیل سیلاب بسیار تخریب شده بود مورد بازدید قرار گرفت و مقرر شده است مسیر جایگزین خرم آباد پلدختر که حلقه ارتباطی کریدور شمال - جنوب و ارتباط استان خوزستان به سمت مرکز کشور و جنوب استان ایلام و دهلران است احداث شود.   مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا های حمل و نقل کشور افزود: در ا. ین جاده ۴۰ کیلومتر از مسیر به دلیل سیلاب کاملا تخریب شده است و ۶۰ کیلومتر هم خسارت دیده است و در حال حاضر تردد محلی به صورت موقت در مسیر برقرار است.   خادمی اضافه کرد: پس از اختصاص اعتبار سازمان برنامه و بودجه راه جدیدی طراحی شده است که البته ۹۵ کیلومتر مسیر طرح جایگزین است که سعی کرده ایم روی همان محور اجرا شود ضمن اینکه روستا ها و مراکز جمعیتی مسیر هم در طرح جدید دیده شده است.   وی اضافه کرد: احداث قطعه اول این جاده روز ۱۷ مرداد بر اساس مناقصه ای که برگزار شد و پیمانکاری که جذب شد آغاز شد.   مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا های حمل و نقل کشور اعتبار این قطعه را ۱۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: تلاش کرده ایم دسترسی روستا های غرب رودخانه کشکان هم به محور خرم آباد پلدختر برقرار شود؛ در این راستا حدود ۶ پل خرپایی که به صورت اضطراری احداث شده بود توسط وزیر راه بهره برداری شد.   * الکترونیکی شدن عوارض آزادراه های جدید به آینده موکول شد   وی در پاسخ به سوال فارس مبنی بر الکترونیکی شدن عوارض آزادراه های جدید توضیح داد: در حال حاضر در چهار آزادراه تهران- قم، تهران- ساوه، کرج- قزوین و قزوین- زنجان عوارض الکترونیک آزادراهی اخذ می شود، اما در مورد آزادراه های بخش خصوصی باید این اطمینان حاصل شود که بازگشت پول انجام می شود.   خادمی افزود: از سوی دیگر درخصوص عبور کامیون ها و تعداد محور آن ها که مبنای عوارض آزادراهی است نیز باید جلسات کارشناسی بیشتری انجام شود که در این راستا ترجیح دادیم فعلا همین ۴ آزادراه به سیستم عوارض الکترونیک مجهز باشند تا در گام بعد با بررسی های دقیق تر این موضوع بررسی شود.   مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا های حمل و نقل کشور اضافه کرد: موضوع تعداد محور کامیون ها امری مهم است، چون قیمت ها در این باره متفاوت است ضمن آنکه باید اطلاعات پلاک کامیون ها را از پلیس و سازمان راهداری اخذ کنیم که مشخص شود که این کامیون کی عبور کرده است.   وی ادامه داد: البته الکترونیکی شدن اخذ عوارض بسیار ضروری است و برای برخی چک ها هم این مورد ضرورت دارد حتی در برخی مواقع بین ثبت عوارض به صورت قبض و ثبت دوربینی تا ۳۰ درصد هم تفاوت وجود داشته است، زیرا برخی آزادراه ها خصوصا در ایام پیک به دلیل کاهش ترافیک های پشت عوارضی، دریافت وجه را متوقف و مسیر را باز می کنند.   مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا های حمل و نقل کشور یادآور شد: حتما پس از موضوع اخذ عوارض الکترونیک اخذ عوارض براساس پیمایش را هم دنبال می کنیم و البته باید قیمت گذاری که نسبت به پیمایش مشخص می شود مصوب شود.