گیل خبر/ هیات وزیران در پنجم تیرماه به پیشنهاد مشترک سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و وزارت امور خارجه، طرح لغو یکطرفه روادید ایران با چین را تصویب کرد. پس از ابلاغ اسحاق جهانگیری ـ معاون اول رییس جمهور ـ به تمام نهادها، وزارتخانه ها و سازمان های مرتبط، وزارت امور خارجه نیز شرایط برقراری مقرارت لغو یکطرفه روادید برای ورود اتباع کشور چین به ایران را تبیین و به سایر دستگاه های مرتبط اعلام کرد. درنظر است مقرارت لغو یک طرفه روادید از ۱۳۹۸/۴/۲۵ به اجرا گذاشته شود. اتباع چینی در هر بار ورود بدون روادید به ایران، ۱۵ روز اجازه اقامت دارند.  برنامه ضربتی ایران برای نفوذ به بازار چین محمدابراهیم لاریجانی ـ مدیرکل بازاریابی و تبلیغات معاونت گردشگری ـ به دنبال این مصوبه و اعلام شرایط ورود بدون روادید اتباع چینی به ایران، از تهیه و اجرای برنامه ضربتی برای نفوذ به بازار چین خبر داد و به ایسنا گفت: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پس از دریافت تصویب نامه هیات وزیران از سوی معاون اول رییس جمهور، اقداماتی را در دستور کار قرار داد و در گام نخست به بازبینی برنامه عملیاتی نفوذ به بازار چین که حدود هفت هشت ماه پیش تهیه شده بود، پرداخت تا با شرایط واقعی سازگار شود. وی اعلام کرد: برنامه عملیاتی ایران برای نفوذ به بازار چین که در ۵۰ بند تهیه شده و حوزه های اطلاع رسانی، تبلیغات، آموزش و زیرساخت را دربرمی گیرد، به همراه پیوست های «دیجیتال مارکتینگ» و «برنامه تبلیغات و اطلاع رسانی» با درنظر گرفتن آخرین شاخص ها درحال بازنگری است. این برنامه ها برای اجرا در یک سال آینده تنظیم خواهد شد. لاریجانی اظهار کرد: خبر لغو یکطرفه روادید ایران برای اتباع چینی در آن کشور بازخورد مثبتی داشته و تقاضاهایی برای ارتباط با آژانس های ایرانی دریافت شده و سوال ها و ابهام های زیادی مطرح شده است. احساس می کنم با عملیاتی شدن مقررات لغو یکطرفه روادید، حجم این پرسش ها و ابهام ها بیشتر شود و به شدت در فضای مجازی جست وجو شویم. برای همین برنامه ضربتی دو ماهه نوشته شد که شامل ۱۰ محور است و همزمان با مقررات لغو روادید، اجرا می شود تا پس از آن برنامه اصلی را آغاز کنیم. او به بندهای برنامه ضربتی نفوذ به بازار گردشگری چین اشاره کرد و افزود: «اعلام شرایط و جزئیات لغو روادید ایران در چین»، «ارائه اطلاعات در واکنش به ابهامات و سوال های احتمالی چینی ها»، «بارگذاری و تکمیل مطالب به زبان چینی روی وب سایت های «visitiran.ir» و اداره های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ها»، «تهیه بروشور به زبان چینی»، «تشویق هتلداران، آژانس ها، فعالان گردشگری، شهرداری ها و بیمارستان ها برای تولید محتوا به زبان چینی و انتشار این اطلاعات در فضای مجازی»، «طراحی دوره های آموزشی برای هتلداران، آژانس دارها و راهنمایان چینی زبان برای آشنایی بیشتر با ویژگی این گردشگران»، «آموزش راهنمای چینی زبان با استفاده از ظرفیت دانشجویان و مترجم های چینی زبان» و در ادامه اجرای بلندمدت این برنامه، «ابلاغ سلایق و علایق چینی ها به مراکز اقامتی»، «تهیه توصیه های سفر که شامل کد لباس، پول رایج، مراکز مجاز اقامتی، فرودگاه ها، زبان، آداب و سایر مواردی که یک گردشگر نیاز دارد بداند» به همراه «توسعه، تکمیل و تقویت سیستم های رزرواسیون به زبان چینی» و «تهیه توصیه نامه و ابلاغیه هایی برای ایجاد آمادگی به فرودگاه ها، گمرک، پلیس، زنجیره تامین خدمات گردشگری با هدف آشنایی با نیاز و سلیقه گردشگران چینی»، از جمله اقدامات ما برای برخورد مناسب و مسؤولانه با گردشگران چینی به دنبال لغو یکطرفه روادید ایران با این کشور است. مدیرکل بازاریابی و تبلیغات معاونت گردشگری گفت: پس از این مرحله، برنامه عملیاتی یک ساله را که روی تعداد مشخصی از گردشگران چینی هدف گذرای کرده است، آغاز خواهیم کرد. ایسنا