مدیر کارخانه:هیچ گونه ضایعاتی نخواهیم داشت/ انتقادات سمن های محیط زیستی از سازمان محیط زیست/ نتیجه نهایی شاید وقتی دیگر
اختصاصی گیل خبر/ سرویس اجتماعی: به دنبال دستور استاندار گیلان، خبرنگاران، نمایندگان انجمن های مردم نهاد، جمعی از اساتید دانشگاه و کارشناسان پسماند و محیط زیست از کارخانه واحد بازیافتی پسماند پالایشگاه جنوب در لوشان بازدید کردند. این واحد تولیدی به دلیل انتقال پسماند جنوب به استان گیلان و احتمال دفن و امحای آن مورد انتقاد شدید مردمی قرار گرفته بود. در این بازدید علی اکبر اوسط مقدم معاونت عمرانی استانداری گیلان، محمدپور مدیرکل سازمان حفاظت از محیط زیست، ضیایی فرماندار، شهشهانی مدیرعامل پسماند شهرداری تابعه استان و جمعی دیگر از مسئولین استانی حضور داشتند. هیچ گونه ضایعاتی نخواهیم داشت حقگو مدیرعامل شرکت بیلیش  با اشاره به سرمایه گذاری 16 میلیاردی برای ساخت این واحد تولیدی  و اشتغال بیش از 15 نفر ابراز داشت: خرید مواد از طریق مناقصه و مزایده صورت می گیرد و چندین واحد تولیدی دیگر نیز در سطح کشور وجود دارد. وی با  رد هرگونه  امحای مواد بازیافتی نیز ابراز داشت:  حتی یه گرم از این مواد نه سوزانده و نه  نه امحاء می شود و سیاست و برنامه شرکت بر اساس قوانین محیط زیست صد در صد بازیافت بوده و هدف صادرات کالاست. مدیرعامل بیلیش با اشاره به این که صد در صد به محیط  زیست پایبند است خاطرنشان کرد: حتی زباله های رودبار و لوشان نیز قابلیت بازیافتی در این واحد تولیدی دارند. پیش از این مدیرکل محیط زیست گیلان از امحاء ده درصدی ضایعات پسماند خبر داده بود که در این بازدید با رد آن گفت: شرکت بیلیش اعلام کرده است که قابلیت بازیافت آن ها را دارا است. وی با اشاره به سوالی درباره علت انتقال مواد از جنوب به شمال نیز گفت:  کارخانجات بازیافت نفت و روغن که بیش از ۸۰ واحد صنعتی در گیلان، قزوین، البرز، تهران، سمنان مستقر هستند، مواد اولیه کارخانجات از جنوب کشور تامین میشود و باید  مواد اولیه و تامین مواد کارخانجات استان های شمالی تامین بشود! وی همچنین با اشاره به این که دوست دارم در استان خود کار کنم ادامه داد: کل سایت کارخانه بیلیش طبق هماهنگی های به عمل آمده باسازمان محیط زیست جهت نظارت دقیق برعملکرد شرکت به ۲۰ عدد دوربین مدار بسته با قابلیت اتصال و انتقال تصویر به شبکه ارتباطی مجهز بوده تا کلیه فعالیت های این واحد صنعتی تحت نظارت قرار گیرد. در پایان این بازدید علی اکبر اوسط مقدم معاون عمرانی استانداری گیلان با اشاره به تاکیدات استاندار گیلان برای بررسی محیط زیستی این واحد تولیدی بیان داشت: حمایت از محیط زیست همیشه از اولویت های ما است و به شدت از دغدغه مردم و فعالان محیط زیست بعد از انتشار این خبر حمایت می کنیم.
وی با اشاره به سرمایه گذاری صورت گرفته توسط بخش خصوصی و صدور مجوز انتقال پسماند از واحدهای پتروشیمی خوزستان به این کارخانه به منظور بازیافت از سوی محیط زیست اشاره کرد و افزود: مسائل مرتبط با این حوزه به صورت مستند در اختیار اساتید دانشگاه قرار گرفت تا از نظرات علمی صاحبنظران بهره مند شویم.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان همچنین خواستار ارائه تمامی مستندات مربوط به این پروژه و نحوه حمل این پسماندها به استان و اطلاعات مربوط به محموله ها و شرکت حمل کننده در جلسه ای تخصصی با حضور فعالان زیست محیطی، مدیران صنعت، معدن و تجارت و اساتید دانشگاه شد.
  همچنین منوچهر جمالی نماینده شهرستان رودبار نیز در پایان بازدید گفت: برای بررسی این ماجرا باید کاملا به صورت علمی برخورد کنیم و از نظرات احساسی خودداری کنیم.   انتقادات سمن های محیط زیستی از سازمان محیط زیست محمدیان مدیرعامل  شبکه تشکلهای غیردولتی محیط زیست و منابع طبیعی استان گیلان با انتقاد از سازمان محیط زیست برای اطلاع رسانی ضعیف در این ماجرا گفت: سوالات زیادی در این بازدید وجود دارد که باید مورد بررسی قرار گیرد. برای ما همچنان این مساله نامشخص است که چرا بحث انتقال پسماند از جنوب به شمال صورت گرفته است. وی در ادامه افزود: اگر قرار است قضاوتی صورت گیرد باید نتیجه آن از سوی کارشناسانی خارج از محیط زیست بیان شود. زیرا اقدامات سازمان محیط زیست به گونه ای بوده که اعتماد ما کم شده است. زهرا جنسی نماینده شورای نظارت و داوری سازمان های مردم نهاد محیط زیستی و منابع طبیعی گیلان نیز با اشاره به این که قصد داوری فوری در این ماجرا را نداریم خاطرنشان کرد: ما قصد نداریم وارد جو رسانه ای این موضوغ شویم. برای همین درخواست داریم جلسه دیگری در این زمینه تشکیل شود  و با اطلاعات کافی در این رابطه  بحث و بررسی شود. در حال حاضر ما نه موافقتی با این واحد تولیدی داریم و نه مخالفتی! کهنسال یکی دیگر از فعالین محیط زیست نیز در این نشست بیان داشت: ما انتظار داریم که سازمان محیط  زیست اطلاعات کامل پیوست محیط زیستی این واحد تولیدی را در اختیار ما بگذارد. در این رابطه سوالات زیادی باقی مانده است که در جای خود باید پرسیده شود. وی همچنین از فاصله کم این واحد تولیدی تا اولین واحد مسکونی اطراف انتقاد کرد. پیمان بازدیدی مدیرعامل موسسه محیط زیستی سرزمین ایده آل ما نیز ابراز داشت: یکی از مسائلی که باعث می شود جو روانی چنین مباحثی بالا نگیرد به حضور انجمن های مردم نهاد در تصمیم گیری چنین پروژه هایی برمی گردد که می تواند کمک بخش باشد. برای همین پیشنهاد می کنیم نمایندگان انجمن های مردم نهاد حتما در پروژه های استانی مشارکت داشته باشند. گفتنی است کارشناسان و اساتید دانشگاهی که توسط استانداری در این بازدید حضور داشتند هیچ گونه اظهارنظری نکردند. اوسط مقدم معاون عمرانی استاندار در این رابطه اعلام کرد: نکات این دوستان نباید به این سرعت منتشر شود و حتما نظر کارشناسی آن ها کمی زمان خواهد برد. وی با اشاره به این که با وجود مثبت بودن جلسه همچنان نقاط ابهام فراوانی باقی است: همچنان برای ما  بسیاری از مسائل وجود دارد که امیدواریم در نهایت بتوانیم جمع بندی مناسبی از آن داشته باشیم. در پایان قرار شد جلسه دیگری برای بررسی و نتیجه نهایی در استانداری گیلان برگزار شود که زمان آن نامشخص است.   عکس: علی سمرقندی [gallery ids="417312,417313,417314,417315,417316,417317,417318,417319,417320,417321,417322,417323,417324,417325"]