محمد رحیمی
۱۳۹۸/۰۲/۲۸ ۱۱:۰۶ چاپ
روابط عمومی،بال دوم دیپلماسی عمومی
گیل خبر/ محمد رحیمی* امروز، مدیران ارشد وزارتخانه ها، سازمان ها و حتی شرکت های بخش خصوصی برای دستیابی به اهداف موردنظرشان به طور حتم، نیازمند بهره گیری از توانمندی های علم ارتباطات و بویژه روابط عمومی حرفه ای هستند و در غیر این صورت شکست آن ها قطعی است. این در حالی است که بر کسی پوشیده نیست که دشمن در پیشبرد روند اقتصادی به دنبال ایجاد یاس و ناامیدی در بین مردم و ایجاد فاصله بین ملت، نظام و حاکمیت است ؛ باید واقف بود دشمنی که اعتماد مردم را به نظام و کشور هدف قرار داده و تمام تلاش خود را در ناکارآمد جلوه دادن نظام و کشور و سلب این اعتماد انجام می دهد به خوبی دریافته که رکن قدرت و قوت این نظام پشتوانه و حمایت مردمی است. در این راستا از موثرترین نهادهایی که می تواند مانع به هدف رسیدن دشمن شود روابط عمومی ها هستند. دولتهای مطرح در عرصه دیپلماسی عمومی با  بهره گیری از تکنیک های مختلف ، میلیون ها دلار هزینه می کنند تا افکار عمومی یک ملت یا جهان را شکل داده و یک باور عمومی مثبت را به جای یک باور منفی در جامعه هدف ایجاد و نهادینه کنند. این هزینه صرف شده برای تغییر افکار عمومی یا ساختن یک تصویر مثبت از یک کشور در کشور دیگر، به نوعی سرمایه گذاری بلندمدت برای دستیابی به اهداف و سیاست های آن کشور محسوب می شود. در گذشته  نام ایران همراه با تصاویر مثبتی مثل فرش ایرانی یا زعفران  یا پسته همراه بود اما بدلیل تلاش های وسیع و تبلیغات منفی گسترده ای  که علیه ایران  در این سال ها در جهان بویژه در آمریکا و اروپا  صورت گرفته است ، متاسفانه نام ایران را همراه با تروریسم ، نقض حقوق بشر و تولید سلاح های کشتار جمعی همراه ساخته اند. ایران اگرچه با راه اندازی شبکه های بین المللی خبری مانند پرس تی وی و العالم و شبکه های تولیدی مانند الکوثر و سحر تلاش کرده است با روند ایران هراسی در غرب مقابله کند ، اما هم زمان  تلاش درخور توجهی در دستگاه متولی  انجام نگرفته است تا از طریق دیپلماسی عمومی که از نظر نگارنده بر عهده کلیه دست اندرکاران جمهوری اسلامی ایران است ، تا  بر سایر کشورها در جهت زدودن افکار منفی و هدایت افکار عمومی سایر ملل تاثیرگذار باشیم. بر این اساس ضرورت تدوین  یک راهبرد مدون به منظور تاثیرگذاری  بیشتربر افکار عمومی  سایر مردم جهان و تغییر در جهت مثبت اندیشی آنها  در باره ایران بیش از هر زمان دیگر احساس می شود. در این وانفسا باید مجدد یادآور شد که امروز در فضای جنگ نرم، رسانه های دشمن، ذهن های مشوش دنیا را در اختیار می گیرند و باید مانند دشمنان به روابط عمومی جنگ توجه لازم را داشت .   و در این راستا تنها وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران متولی مبارزه و مقابله با این جنگ اقتصادی بی رحمانه  نیست ، مجموعه دولت و ملت و ازجمله روابط عمومی ها کارشان تصویر سازی مثبت از کشور در نزد اتباع سایر کشورها است . در این مسیر وظیفه همه دست اندرکاران کشور به ویژه مدیران  روابط عمومی است که با همه امکانات خود با برداشت های منفی بوجود آمده مقابله کنند. به بیان دیگر امروز نقش حیاتی در جریان مبارزه با غرب برعهده  تهیه کنندگان، نویسندگان، سخنرانان ، کمپین های تبلیغاتی ، روابط عمومی ها  و سیاستمداران است و این مسئله پیامدهای عمیقی را به دنبال دارد. روابط عمومی ها  امروز به عنوان بال دوم دیپلماسی عمومی درخدمت  تامین منافع کشورها عمل می کنند وعهده دار نقش های پیچیده ای هستند که در گذشته حتی تصور آن هم ممکن نبود ، از این منظر تقویت روابط عمومی ها در ایران، هم از لحاظ آموزش نیروی انسانی کارآمد  و به روز ، هم از جهت قرار گرفتن درخدمت  دیپلماسی عمومی  ،  ضرورت حتمی دارد. * سرپرست روابط عمومی معاونت راهبردی قوه قضائیه و رییس گروه ارتباطات با مجامع علمی و دانشگاهی مرکز مطالعات راهبردی قوه قضائیه