گیل خبر/ مصطفی سالاری در جلسه ستاد صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندی استان گیلان، ترویج نظارت مردم بر مسئولان را یکی از مهمترین اقدامات در تحقق حقوق شهروندی دانست و افزود: اگر مردم در بیان نظرات و پیشنهادات، آزادی انتقاد و گلایه مندی داشته باشند باعث می شود تا جهت گیری های جامعه به سمتی که مورد انتظار و مطالبه آنان است هدایت شود.   وی با بیان اینکه موظف به تحقق نظارت مردم بر امور جامعه هستیم، اظهار داشت: نهادینه کردن نظارت مردم به صورت شفاف از طریق امکانات مختلف به ویژه رسانه ها باعث می شود تا آنان به خوبی نسبت به دست اندرکاران امر به معروف و نهی از منکر کنند.   نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به اینکه افکار عمومی باید مسئولان را به پاسخگویی وادار کنند، گفت: توسعه خدمات الکترونیک یکی از راهکارهای افزایش میزان رضایتمندی مردم است.   وی دستگاه های اجرایی را موظف به تقویت بخش ارائه خدمات الکترونیک و کاهش مراجعات حضوری مردم کرد و اظهار داشت: ارائه خدمات الکترونیک علاوه بر تسریع در پاسخگویی، شفافیت و سلامت اداری را به دنبال دارد.   استاندار گیلان میز خدمت در ادارات را مکمل ارائه خدمات الکترونیک عنوان کرد و گفت: اگر ارائه خدمتی به صورت الکترونیکی تعریف نشده است با مراجعه مردم به میز خدمت در ادارات امور آنان به صورت متمرکز پیگیری می شود.   وی به ابلاغ بخشنامه نظارت مردم بر دولت از طریق سمن ها در روزهای آتی اشاره و خاطرنشان کرد: در این طرح سازمان های مردم نهاد مرتبط با دستگاه های اجرایی پس از دریافت نظرات، انتقادات و پیشنهادات مردم از طریق درگاه الکترونیکی و انعکاس به دستگاه مورد نظر، پاسخ را نیز به صورت شفاف در معرض عموم قرار می دهند.   دکتر سالاری افزود: این اقدام باعث می شود تا انتقادات و پیشنهادات به صورت تخصصی تر پیگیری و در جهت رفع گلایه مندی ها پاسخ داده شود.   وی سامانه ارتباط مردم با دولت را نیز یکی دیگر از درگاه های طرح گلایه مندی از دستگاه ها و پاسخگویی به اقشار جامعه عنوان کرد و اظهار داشت: اگر پس از  دو مرحله طرح گلایه و پاسخ جواب قانع کننده ای دریافت نشود این موضوع با حکمیت یکی از معاونان استاندار و با حضور مدیر دستگاه مرتبط و شهروند موردنظر تصمیم گیری می شود.   نماینده عالی دولت در گیلان به سفر هفتگی مدیران دستگاه های اجرایی به شهرستان ها طبق برنامه مشخص اشاره کرد و افزود: در این سفرها علاوه بر بررسی وضعیت شهرستان ها، مسائل و مشکلات آن منطقه توسط مردم طرح و مطالبات آنان مشخص می شود.   وی ممنوعیت برگزاری جلسات با حضور 2 تا 3 نفر از مدیران دستگاه ها در ساعات اداری را یکی دیگر از اقدامات در مسیر رعایت حقوق شهروندی عنوان کرد و گفت: ابلاغ بخشنامه ساماندهی مأموریت ها و پرهیز از سفرهای غیر ضروری مدیران به خارج از استان نیز یکی دیگر از اقدامات در جهت دسترسی بیشتر مردم به مسئولان است.   استاندار گیلان ابلاغ بخشنامه تشریفات زدایی را نیز یکی دیگر از موضوعات رعایت حقوق شهروندی عنوان کرد و افزود: رعایت شفافیت، عدالت و تساوی در جذب نیروی انسانی نیز از تأکیدات جدی بنده به مدیران است و از دستگاه هایی که پس از بخشنامه حدود یک سال گذشته این موضوع را رعایت نکردند، نخواهم گذشت زیرا مجموع این بخش نامه های اصلاح رفتار اداری ابلاغی از مصادیق تحقق حقوق شهروندی است.   دکتر سالاری به اصلاح رفتارهای اداری و ابلاغ شیوه نامه هایی همچون ساماندهی آب بندان ها، رودخانه ها و تدوین پیش نویس احداث شناگاه ها اشاره و خاطرنشان کرد: این شیوه نامه ها در راستای جلوگیری از تفسیرهای مختلف توسط دستگاه های متفاوت و در جهت پاسخگویی شفاف به مراجعه کنندگان است.   وی موضوع اصلی در بحث عفاف و حجاب را مسائل اعتقادی و کارهای فرهنگی عنوان کرد و گفت: اگر یک دستگاه فرهنگی نتوانست کار اصلی خود را به درستی انجام دهد نباید مستقیما متوسل به قوه قاهره شویم.   نماینده عالی دولت در گیلان خاطرنشان کرد: دستگاه های فرهنگی درصورت عجز از انجام وظایف اصلی خود باید این موضوع را اعلام کنند و برای مراجع دیگر نیز نسخه پیچی نکنند.   وی با بیان اینکه برخوردهای مبتنی بر قوه قاهره مسائل اعتقادی را تقویت نمی کند، اظهار داشت: باید با روش های اقناعی، رفتار و اخلاق حسنه باور جامعه نسبت به عفاف و حجاب را تقویت کنیم.   استاندار گیلان با بیان اینکه موضوعات فرهنگی بر عملکردهای روزانه ما اثرگذار است، افزود: با برنامه ریزی صحیح برای اوقات فراغت جوانان همچون مسابقات ورزشی، توسعه ورزش همگانی، تئاتر، سینما و گسترش خدماتی از این قبیل زمانی برای فعالیت های ناسالم باقی نمی ماند و برای آن دسته از افراد حداقلی جامعه نیز قانون به نحو صحیح اجرا می شود.   وی ساماندهی و ترویج فعالیت های ورزشی و فرهنگی را از وظایف اصلی برخی دستگاه های متولی در این حوزه دانست و اظهار داشت: متأسفانه به درستی از ساخت و سازهایی که ابزار برای ترویج فعالیت ها هستند استفاده نمی شود.   در این جلسه مدیران برخی از دستگاه های اجرایی به ارائه گزارشی از روند پیگیری و مرتفع نمودن مشکلات شهروندان، دیدارهای چهره به چهره و برنامه های پیش بینی شده و در دست اجرا درخصوص عفاف و حجاب پرداختند.
همرسانی کنید:

نظر شما:

security code