به دنبال انتشار ریز جزئیات بودجه مطالعات پژوهشی استان گیلان؛
۱۳۹۸/۰۱/۲۴ ۱۶:۰۴ چاپ
گیل خبر/ به دنبال انتشار مطلب «ریز جزئیات بودجه مطالعات پژوهشی استان گیلان به علاوه اسناد» در پایگاه خبری تحلیلی گیل خبر، روابط عمومی دانشگاه گیلان طی جوابیه ای به آن واکنش نشان داد. در این جوابیه امده است: مدیریت محترم پایگاه خبری و تحلیلی گیل خبر با سلام و احترام با عنایت به مطلب درج شده در آن پایگاه خبری در تاریخ 27 اسفند 1397 با کد خبر 407992 مبنی بر «ریز جزئیات بودجه مطالعات پژوهشی استان گیلان به علاوه اسناد»، با توجه به نیاز مخاطبین عام، مبنی بر نحوه اختصاص طرح¬های پژوهشی و فرآیند چگونگی اجرای یک طرح، معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه گیلان با توجه به رسالت علمی و پژوهشی و با استناد به قوانین موجود در این زمینه، بر خود لازم می¬داند که در راستای تنویر افکار عمومی توضیحات زیر را ارائه نماید. - همانطور که در بخشی از خبر مربوط به جزئیات بودجه مطالعات پژوهشی استان گیلان مندرج در آن پایگاه خبری به صراحت بر اهمیت ارائه طرح¬های مطالعاتی در استان گیلان اشاره شده است، بر کسی پوشیده نیست که نوع و سطح فعالیت¬های پژوهشی یکی از شاخص¬های اصلی توسعه و پیشرفت هر جامعه¬ای است و حجم وسیع پژوهش¬های علمی در کشورهای توسعه یافته گویای این واقعیت است. با استناد به آمار مراجع رسمی کشور، کمتر از نیم درصد درآمد تولید ناخالصی ملی در ایران به تحقیقات اختصاص داده می¬شود در حالی که این رقم، در کشورهای پیشرفته معادل 3 تا 4 درصد است. همچنین انعقاد قراردادهای پژوهشی دانشگاه با دستگاه های دولتی و خصوصی به معنای استفاده از توان پژوهشی دانشگاه در رفع نیازهای علمی و تخصصی صنعت و جامعه است. لذا تعداد قراردادها و حجم ریالی آنها به عنوان یکی از شاخص های اثرگذاری دانشگاه در جامعه مورد ارزیابی قرار می گیرد. با عنایت به توضیحات اجمالی بالا و ضمن تقدیر از توجه آن پایگاه خبری در راستای توجه به مقوله پژوهش در استان، لازم است مواردی که به عنوان دغدغه در متن خبر "ریز جزئیات بودجه پژوهشی استان" درج شده بود در قالب بندهای زیر تقدیم مخاطبینی که کمتر با مقوله پژوهش و فرآیندهای آن درگیر هستند ارائه شود چون بی شک برای جامعه علمی و دانشگاهیان و پژوهشگران گرانقدر این توضیحات مبرهن و بدیهی است. در جداول منتشر شده توسط آن خبرنامه، برخلاف عنوان خبر، لیست منتشر شده بودجه مطالعات پژوهشی استان گیلان نیست بلکه این لیست مربوط به طرح های تحقیقاتی و مطالعاتی بیرونی دانشگاه گیلان طی 15 سال با مبلغ حدودا 15 میلیارد تومان است. بخشی از این پروژه ها با دستگاه های خارج از استان و همچنین بخش خصوصی منعقد شده است. میزان اعتبارات پژوهشی 15 ساله استان بسیار فراتر از این مبالغ است که اطلاعات آن در اختیار سازمان مدیریت و برنامه ریزی می باشد. همچنین رقم 15 میلیارد تومان قرارداد پژوهشی در طی 15 سال ( گرچه در 5 سال گذشته رشد زیادی نسبت به قبل دارد) اما به هیچ عنوان با تراز و شان علمی بزرگترین دانشگاه شمال کشور همخوانی نداشته و در مقایسه با سایر دانشگاه¬های کشور که مبالغ قرارداد یک سال آنها بیشتر از این مبلغ است، تفاوت معناداری دارد و دانشگاه برای افزایش اثرگذاری خود در جامعه خصوصا در شرایطی که بیشترین نیاز به حضور دانشگاه در رفع مسائل تخصصی جامعه برنامه ریزی گسترده ای دارد. - در ارتباط با انعقاد قراردادهای پژوهشی سازمان¬ها با اعضای هیأت علمی دانشگاه باید اشاره کرد که دانشگاه گیلان با حدود 600 عضو هیئت علمی و بیش از 320 رشته گرایش و ارتباط تخصصهای آنها با نیازهای مختلف پژوهشی استان و به عنوان بزرگترین دانشگاه جامع دولتی استان های ساحلی کشور، مهمترین مرجع علمی برای دستگاه های دولتی و خصوصی استان باشد. - در ارتباط با تعدد انعقاد طرح¬های پژوهشی با سازمان¬ها توسط یک شخص، یادآوری می شود که کار اصلی اعضای هیأت علمی پژوهشی دانشگاه صرفا انجام امور پژوهش و انعقاد قرارداد پژوهشی با سازمان¬ها و شرکت¬ها در راستای سیاست¬های ترسیم شده از سوی دانشگاه است و نوع استخدام گروهی از اعضای هیأت علمی دانشگاه نیز مشروط به ارائه خدمات تخصصی به صنعت و جامعه است؛ بنابراین طبیعی است عضو هیأت علمی که نوع کارش صرفا پژوهشی است در مقایسه با سایر اعضای هیأت علمی دارای قراردادهای پژوهشی بیشتری باشد. از سوی دیگر برخی از اعضای هیئت علمی از تخصص ویژه ( مورد نیاز عمده کشور و منطقه) و نیز سطح تجربه و کارآیی بیشتری برخوردارند که دستگاههای دولتی و خصوصی نه تنها استان بلکه سایر استانها، برای رفع مشکلات خود انحصارا به آنها مراجعه می کنند. - باتوجه به جدول قراردادهای منتشر شده از سال 1382 تا 1397 تعداد 363 قرارداد توسط اعضای هیأت علمی دانشگاه گیلان منعقد شده است و طبیعی است در این بین تعداد معدودی از اعضای هیأت علمی با گرایش¬های مختلف سیاسی هم حضور داشته باشند. جدای از این، داشتن گرایش سیاسی از هر نوع آن، منافاتی با انجام فعالیت های علمی و پژوهشی آنها ندارد. - مبالغ مندرج در قراردادها برای تامین تجهیزات آزمایشگاهی، مواد آزمایشگاهی، هزینه¬های اجرایی و نیروی انسانی درگیر در پروژه، بالاسری دانشگاه، مالیات و بیمه هزینه می¬شود و لزوما به معنی دریافت حق¬الزحمه توسط مجری یا مجریان طرح نمی¬باشد به علاوه اینکه در بعضی از موارد کمک های شرکت ها و سازمان ها برای تامین تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی به دانشگاه ها در قالب عقد قرارداد پژوهشی با اعضای هیات علمی انجام می شود. - لیست مربوطه تنها اطلاعات اولیه قراردادهای منعقد شده دانشگاه است و برخی از قراردادها به دلایل مختلف که عمدتا به عدم انجام تعهدات کارفرما برمی گردد، در مقاطع مختلف متوقف شده است. لذا مبالغ قید شده در قرارداد به معنای پرداخت کامل آنها نیست. - برخی از قراردادهای منعقد شده با توجه به نیاز سازمان¬ها در راستای حمایت از پایان¬نامه¬های دانشجویی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری است که سازمان¬ها براساس مقررات، قرارداد را با استادان راهنما منعقد می¬کنند اما مبلغ قرارداد مذکور برای اجرای پایان¬نامه دانشجویی هزینه می-شود. با توجه به توضیحات مطروحه و اینکه استان گیلان دومین استان از حیث دارا بودن موسسات تحقیقاتی و پژوهشی است. امیدواریم همچون گذشته با مشارکت همه متولیان امر و رسانه¬های استانی شاهد رونق بیش از بیش مقوله پژوهش در استان گیلان باشیم.