گیل خبر/ میر شمس مؤمنی زاده ظهر امروز در جلسه ستاد مدیریت بحران شهرستان رشت در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان با بیان اینکه از همه ارگان ها می خواهم تمام امکانات خود را برای مقابله با سیل احتمالی به کارگیرند، اظهار کرد: در استان گیلان امکانات خوبی برای مقابله با بحران وجود دارد  به همین دلیل از همه ارگان و نهادها می خواهم برای مقابله باسیل در آمادگی کامل قرار گیرند.

وی با درخواست از نهادهای خدمات رسان برای اسکان به مسافران در صورت وقوع احتمالی سیل گفت: از مسؤولان ستاد خدمات سفر بالأخص آموزش و پرورش می خواهم تمام اماکن اسکان خود را در صورت وقوع احتمالی سیل در اختیار مردم قرار دهند تا مسافران عزیز با مشکل مواجه نشوند.

فرماندار شهرستان رشت خطر بالاآمدن آب رودخانه ها را یکی از مشکلات در صورت وقوع احتمالی سیل عنوان کرد و افزود: در بالادست رودخانه ها بارندگی زیاد بوده که این ممکن است باعث بالاآمدن رودخانه ها به ازجمله در شفا رود شود که امیدوارم برای حل آن تمهیداتی اندیشیده شود.

مؤمنی زاده با اذعان به اینکه باید رودخانه های زرجوب و گوهر رود لایروبی شوند، تصریح کرد: میزان بارش ها در بالادست رودخانه ها زیاد است که اگر این میزان آب به پایین دست رودخانه بیاید باعث بالا آمدن آب رودخانه و ایجاد مشکل برای شهرستان می شود که باید برای حل آن فکری کنیم.

وی با تأکید بر هدایت آب رودخانه ها به کانال ها گفت: اگر بتوانیم بخشی از آب های رودخانه را به کانال ها ببریم خطر آب گرفتگی رشت کاهش پیدا می کند لذا از مسؤولان شرکت بهره برداری از آب های ذخیره شده استان گیلان می خواهم برای انجام این کار تمهیدات لازم را انجام دهند.

بارش 40 میلی متری باران در گیلان تا فردا

کارشناس سازمان هواشناسی استان گیلان نیز در این نشست با بیان اینکه سامانه بارشی واردشده به استان گیلان با دیگر بارش ها تفاوت دارد، اظهار کرد: سامانه بارشی که از دیشب وارد استان گیلان شده برخلاف بارش های قبلی از جنوب رشته کوه البرز وارد استان شده که به همین دلیل باید به آن توجه ویژه ای شود .

اسماعیل عابد با اشاره به آمار بیشترین میزان بارش در گیلان گفت: میزان بارش ها از روز گذشته تاکنون ۱۰ تا ۲۰ میلی متر گزارش شده که با توجه به پیش بینی انجام شده این مقدار از فردا به بیشترین میزان خود یعنی ۲۰ تا ۴۰ میلی متر خواهد رسید.

وی با تأکید بر جدی گرفتن هشدارهای هواشناسی تصریح کرد: با توجه به پیش بینی های سازمان هواشناسی مبنی بر ورود سامانه بارشی از شب گذشته، شاهد بارش های قابل توجهی خواهیم بود که باید به این مسئله توجه ویژه کنیم تا با مشکل مواجه نشویم. کارشناس سازمان هواشناسی استان گیلان با تأکید بر اینکه بیشترین میزان بارش در مرز استان قزوین و رشت خواهد بود افزود: طبق پیش بینی هواشناسی بارش باران قابل توجه در جنوب رشت و شهرستان رودبار است که برای شهرستان رودبار سد منجیل در آمادگی کامل هستند.

هیچ آبی در دو روز گذشته وارد سدهای گیلان نشده

مدیرعامل شرکت بهره برداری از آب های ذخیره شده استان گیلان نیز در این جلسه با بیان اینکه تمام پرنسل در سدهای استان در آمادگی کامل هستند، اظهار کرد: با تلاش مسؤولان و پرسنل این شرکت، از دو روز گذشته هیچ آبی وارد سدهای استان نشده تا بتوانیم در صورت وقع سیل آب را به این سدها منتقل کنیم تا تهدیدی استان را دنبال نکند.

حسن زاده با تأکید بر اینکه از کشاورزان می خواهم تمام آب بندها را باز کنند، گفت: از کشاورزان می خواهیم که آب بندهای زده شده را باز کنند تا در صورت نیاز آب های رهاسازی شده از این آب بندها باعث افزایش میزان خسارت های وقوع سیل احتمالی نشود.

آمادگی کامل هلال احمر با لجن کش و بالگرد

رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان رشت نیز در این جلسه با اشاره به لغو مرخصی تمام پرسنل جمعیت هلال احمر، اظهار کرد: یکی از مهم ترین وظایف جمعیت هلال احمر، کمک به مردم در هنگام بحران در حوزه های مختلف است که به همین منظور تمام مرخصی های پرسنل را  لغو کرده ایم.

رضا میر سلیمی با اشاره به آمادگی کامل جمعیت هلال احمر در روزهای آینده گفت: پرسنل جمعیت هلال احمر از ۲۵ اسفند تا پایان تعطیلات نوروز با تمامی امکانات ازجمله تمام لجن کش ها و بالگردهای امدادرسانی در آماده باش کامل هستند.

وی با اذعان به اینکه نخستین مرحله محموله کمک مردم گیلان به سیل زدگان استان های شمالی ارسال شده، بیان  کرد: از روزهای گذشته و به منظور کمک رسانی به سیل زدگان چادرهایی را در سطح شهرستان استقرار داده و همچنین یک تیم تخصصی از پزشکان را به استان های شمالی اعزام کردیم.

آمادگی۱۰ پایگاه اورژانس در شهرستان رشت

رئیس اورژانس شهرستان رشت نیز در این جلسه با اشاره به آمادگی۱۰ پایگاه اورژانس در شهرستان رشت در صورت بروز سیل اظهار کرد: با توجه به پیش بینی هواشناسی تمام نیروهای اورژانس در ۱۰ پایگاه در آمادگی کامل هستند تا در صورت بروز سیل و بحران  مردم شهرستان و حتی استان کمک کنیم. جوبنه با اشاره به حضور مسؤولان پایگاه های اورژانس در محل خدمت خود گفت: مرخصی تمام مسؤولان پایگاه های اورژانس را لغو کرده و همکاران ما هم اکنون در محل خدمت خود حضور دارند تا بتوانند به وظیفه خود به درستی عمل کنند.  در پایان این جلسه هر یک از بخشداران و ارگان های مختلف به اقدامات انجام شده برای مقابله باسیل پرداختند.

فارس