گیل خبر/ وزیر علوم صبح امروز برای سفری یک روزه به استان گیلان سفر کرد. بهره برداری از ایستگاه بین المللی مطالعات اکوسیستم مناطق مرطوب (مشترک با آکادمی علوم چین)، افتتاح طرح محوطه سازی دانشکده معماری و هنر، اتصال دانشگاه گیلان به شبکه علمی کشور، شرکت در کارگروه پژوهش، فناوری و نوآوری استان با حضور استاندار و همچنین بازدید از نمایشگاه دستاورد های دانشگاه گیلان از جمله برنامه های یک روزه سفر منصور غلامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری به گیلان است.

دیدار وزیر علوم با نماینده ولی فقیه در گیلان

نماینده ولی فقیه در گیلان در این دیدار با بیان اینکه دانشجو باید سیاست را بفهمد اما سیاست زده نشود گفت: اگر دانشجو سیاست را بداند بی شک در خدمت دشمن قرار نمی گیرد ضمن اینکه دانشجو باید سیاست را بفهمد اما سیاست زده نشود. امام جمعه رشت با بیان اینکه ایران از پیشینه تاریخی کهن و قابل اعتنایی برخوردار است، خاطرنشان کرد: از ۴ هزار سال گذشته ایران مهد دانش و تمدن محسوب می شد و در علوم و فنون پیشگام بود. وی افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی جایگاه علمی کشور در جهان از رتبه ۷۴ به ۱۶ ارتقا یافت و در بسیاری از رشته ها در منطقه مقام نخست را داریم که این نشان دهنده تلاش متولیان امر است. آیت الله فلاحتی با بیان اینکه سیاست زدگی و جناح بازی در دانشگاه ها باید حذف شود گفت: متاسفانه از ابتدای انقلاب باندهای بیرونی در دانشگاه ها نفوذ کردند که این برخلاف میل دانشجویان است . نماینده ولی فقیه در گیلان همچنین خواستار سرکشی وزیر علوم از حوزه های علمیه شد و گفت: حوزویان و دانشگاهیان دو بال دانش هستند و هیچ دوره ای برای ملت ایران زیباتر از این دوره نیست. وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اطلاعات نیز در این دیدار با قدردانی از نماینده ولی فقیه در گیلان گفت: حضرتعالی نگاه جامع به بحث های علمی دارید و این نعمتی بزرگ برای استان است. دکتر منصور غلامی، گیلان را از استان های منسجم در مراکز دانشگاهی در کشور دانست و گفت : به دلیل جایگاه خوب دانشگاه گیلان، تلاش می کنیم کمک بیشتری به این دانشگاه شود. وی از متوقف کردن ایجاد دانشگاه توسط وزارتخانه های مختلف خبر داد و بیان کرد: هر دستگاهی برای خود دانشگاه علمی کاربردی ایجاد کرده بود و برای کارمندان خود تولید مدرک می کرد که از ادامه این کار جلوگیری شده است. وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه حمایت از دانشگاه فنی و حرفه ای از برنامه های وزارت علوم است تصریح کرد: به دنبال خارج کردن دانشگاه ها از پراکندگی و ماموریت گرا کردن دانشگاه ها هستیم ضمن اینکه توصیه های مقام معظم رهبری و نقشه جامع علمی کشور ما را به سمت هدفمندتر کردن دانشگاه ها می کشاند.

دانشگاه گیلان به شبکه علمی کشور متصل شد

همچنین با حضور  وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ، دانشگاه گیلان به شبکه علمی کشور متصل شد.

شبکه علمی یک قرارداد سه جانبه میان وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری، مرکز پژوهش های صنعتی و ارتباطات و فناوری اطلاعات است، شبکه علمی کشور شبکه ای مستقل و مبتنی بر فیبر تاریک با هدف اتصال تمامی دانشگاه ها و با امکان اتصال به سایر شبکه های معتبر علمی از جمله شبکه علمی اروپاست. شبکه علمی، شاهراه ارتباطی و انتقال دهنده دانش مابین مشترکان خاص خود است که از یک سو نیازمند خدمات زیرساختی خاص مانند سرویس های پرسرعت و بدون تاخیر و امکانات ابری پردازشی خاص منظوره بوده و از سوی دیگر تولید کننده ، توسعه دهنده و ارایه کننده خدمات و اطلاعاتی است که در بستر اینترنت دستیابی به آنها یا ممکن نیست و یا هزینه بالایی دارد. همچنین دو پروژه دانشگاه گیلان امروز (سه شنبه) با حضور منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این دانشگاه افتتاح شد؛ پروژه محوطه دانشکده معماری و هنر دانشگاه گیلان با مساحت 14 هزار مترمربع و تکمیل دیوار کشی ضلع جنوبی و شرقی این دانشگاه به متراژ چهار هزار مترمربع با هزینه بالغ بر 28 میلیارد ریال امروز با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به بهره برداری رسید. ایستگاه بین المللی مطالعات اکوسیستم مناطق مرطوب با همکاری آکادمی علوم چین نیز امروز با هزینه ای بالغ بر 150 هزار دلار به بهره برداری رسید، این ایستگاه که با هدف مطالعه اکوسیستم و تغییرات آب و هوایی در جهان راه اندازی شده، جمهوری اسلامی ایران را به شبکه مطالعات اقلیمی - اکولوژی خاورمیانه، آسیای مرکزی، چین و قاره آفریقا متصل می کند.