در کارگاه آموزشی فرماندهی عملیات در مدیریت بحران مطرح شد:
۱۳۹۷/۰۹/۲۱ ۱۷:۴۸ چاپ
گیل خبر/ کارگاه آموزشی فرماندهی عملیات در مدیریت بحران با حضور علی اوسط اکبری مقدم معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان، رضا اسلامی مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان، امیر محمدپور مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان، مازیار سید نژاد مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری گیلان، معاونین فرمانداری های و بخشداران سراسر استان گیلان و با حضور علیرضا سعیدی دبیرکل جمعیت کاهش خطرات زلزله ایران و به همت دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری گیلان برگزار شد.

در ابتدا مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری ضمن ارائه گزارش در خصوص کارگاه های آموزشی مدیریت بحران برای دهیاران که در سال جاری برنامه ریزی و اجرایی گردیده به تشریح ضرورت برگزاری کارگاه آموزشی با موضوع فرماندهی عملیات در مدیریت بحران برای معاونین فرمانداران و بخشداران به جهت تاثیر آن در بهبود عملکرد مدیریت بحران در سطح شهرستان های استان گیلان پرداخت.

معاون امور هماهنگی عمرانی استانداری گیلان نیز در این نشست با بیان اینکه همواره تهدیدات در زندگی انسان ها وجود داشته است، اظهار کرد: در حال حاضر بیش از یک چهارم جهان دستخوش تهدیدات شده است.

اکبری مقدم با اشاره به آسیب پذیری کشورهای در حال توسعه افزود: اغلب کشورهایی که آسیب پذیری در آن احساس می شود، کشورهای در حال توسعه می باشند که در حوزه های اقتصادی و انسانی دچار آسیب و چالش های مختلف هستند.

معاون امور هماهنگی عمرانی استانداری گیلان با اشاره به نقش پدافند غیرعامل بیان داشت: پدافند غیرعامل می تواند نقش موثری را در عملکرد مدیران استان داشته باشد که بنابراین همواره باید این موضوع در اولویت کاری مدیران قرار بگیرد.

اکبری مقدم با اشاره به نقش رسانه ها در حوزه مدیریت بحران خاطرنشان کرد: همواره رسانه ها می توانند با انعکاس اخبار در حوزه مدیریت بحران و پدافند غیرعامل نقش موثری را ایفاء کنند.

در ادامه امیر محمدپور مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان با اشاره به منشاء تهدیدات بیان کرد: تهدید در واقع منشا بیرونی دارد و در اختیار نبوده و تنها می توان با آن مقابله کنیم.

محمدپور با اشاره به تهدیدات انسان ساخت اظهار کرد: در این نوع از تهدید که به موضوع پدافند غیر عامل بر می گردد، اولین نکته این است که منشاء تهدید طبیعت نیست، بلکه "انسان" است،لذا از ابزار دانش و علم برای به وجود آوردن تهدید استفاده کرد.

دبیر شورای پدافند غیرعامل استان گیلان با اشاره به استفاده هوشمند از فناوری ها اظهار داشت: استفاده هوشمندانه از فناوری ها یعنی اینکه تهدید و هم فرصت را در کنار هم مورد سنجش و بهره برداری قرار دهیم.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان نگاه پدافند غیرعامل را تخصصی دانست و گفت: افزایش دانش و آشنایی با فناوری های روز اصلی مهم در جهت کنترل تهدیدات دشمنان در عصر کنونی به شمار می رود.

محمدپور با اشاره به دو رسالت مهم پدافند غیرعامل اظهار داشت: حفاظت از زیرساخت ها و حفاظت از جان و مال مردم دو رسالت مهم پدافند غیرعامل می باشد.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان با تاکید بر لزوم نگاه تخصصی به تهدیدات دشمنان خاطرنشان کرد: تهدید تخصصی در هر حوزه نیازمند نگاه تخصصی و هوشیاری است.

رضا اسلامی مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان نیز در این نشست تلفات انسانی را یکی از خسارت های جبران ناپذیر بحران ها عنوان کرد و گفت: در حوزه عمرانی نیز لازم است با ارتقا در ساخت و سازها ضمن جلوگیری از آسیب های احتمالی، از فشارهای اقتصادی ناشی از بلایایی طبیعی بکاهیم. مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان، با بیان اینکه گیلان بر روی اطلس زلزله قرار دارد، گفت: اقدامات لازم برای جلوگیری از آسیب های ناشی از بلایایی طبیعی باید پیش از وقوع مورد توجه قرار گیرد. وی با اشاره به در پیش بودن فصل سرما و برودت هوای سرد یادآور شد: با سپردن کارها به مسؤلان و مدیریت به موقع می توانیم از بحران ها عبور کنیم. اسلامی مهاجرت جوانان از روستاها به شهرها را یکی از بحران ها عنوان کرد و گفت: کنترل جمعیت روستائیان باید در دستور کار مسؤلان قرار گیرد زیرا این ازدیاد جمعیت موجب ایجاد بحران ها در شهرها خواهد شد. در ادامه این نشست علیرضا سعیدی دبیرکل جمعیت کاهش خطرات زلزله ایران نسبت به تشریح چالش های مدیران در فرماندهی عملیات بحران و آشنایی با روند وقوع بحران و عوامل موثر بر آنها پرداخت. وی جایگاه و نقش فرماندهی در کاهش خسارات و هزینه های جانی و مالی و هماهنگی بین نیروهای عملیاتی و ستادی در زمان وقوع را مورد بررسی قرار داد و راهکارهای عملی برای معاونین فرمانداران و بخشداران سراسر استان گیلان در این زمینه ارائه کرد.