گیل خبر/ محمدصادق حسنی با بیان اینکه ساخت وساز و تغییر کاربری در گیلان زیاد شده است، اظهار کرد: بالا رفتن قیمت زمین های زراعی و مشکلات ایجادشده در زمین های کشاورزی باعث شده زمین های زراعی زیادی تغییر کاربری داده شوند.

وی با اشاره به اینکه وزیر کشاورزی باید فکری به حال این وضعیت افزایش تغییر کاربری زمین های کشاورزی بکند افزود: وقتی قانون مکلف کرده که وزیر جهاد کشاورزی بر این مسئله تغییر کاربری زمین های کشاورزی رسیدگی کند، وزیر نمی تواند برای این کار نماینده تعیین کند.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در برنامه دوم توسعه قانون سال های قبل از انقلاب مربوط به تغییر کاربری اراضی حذف شد، گفت: بعد از حذف قانون تغییر کاربری اراضی، خریدوفروش بسیار زیاد شد اما دوباره در سال ۱۳۸۵ آن قانون گذاشته شد اما به آن عمل نمی شود.

حسنی با اشاره به اینکه هزینه های سرسام آور برای کشاورزان مشکلاتی را به وجود آورده بیان کرد: هزینه تولید محصول کشاورزی در حال افزایش است اما دولت با همان قیمت قبلی محصولات کشاورزان را خریداری می کند که این واقعاً جای تعجب دارد.

وی با بیان اینکه کشاورز اگر زندگی خوبی داشته باشد دنبال تغییر کاربری نمی رود، تصریح کرد: کشاورزان ناچار هستند که تغییر کاربری دهند زیرا با این وضعیت توانایی اداره زندگی خود را ندارند و سود اقتصادی برایشان ندارد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در کشورهای پیشرفته هزینه زمین های کشاورزی به کشاورزان پرداخت می شود و ما نیز اگر می خواهیم تغییر کاربری زمین های زراعی کمتر شود باید مشکلات کشاورزان را برطرف کنیم.

حسنی با بیان اینکه در زمین های مساعد به کشاورزی تغییر کاربری سخت انجام می شود، گفت: استفاده از زمین های کشاورزی برای تغییر کاربری دیگر توجیهی ندارد و مسئولان نیز باید از تغییر کاربری اراضی زمین های کشاورزی جلوگیری کنند.

وی با اشاره به اینکه شرکت سپیدرود در گیلان زمین های مساعد کشاورزی زیادی دارد، افزود: شرکت سپیدرود یک زمینی را در جاده تهران به طور قانونی و با دستور وزیر جهاد کشاورزی قرار بود به شهرک مسکونی تبدیل کند که ما از این موضوع مطلع شدیم و از آن جلوگیری کردیم و اگر استاندار گیلان وارد عمل نمی شد کار تغییر اراضی ۷۷۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان، تمام شده بود.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هدف مسؤولان ویلا سازی و صرفه جویی آب بهانه است، گفت: مرغوب ترین زمین کشاورزی در گیلان با دستور وزیر کشاورزی به زمین مسکونی تبدیل می شود و مسؤولان جهاد کشاورزی می گویند که گیلان کمبود آب دارد، به ما بگویند که کجای گیلان مشکل کمبود آب دارد که زمین های ما باید به شهرک های گلخانه ای تبدیل شوند.

فارس
همرسانی کنید:

نظر شما:

security code