شهرود امیر انتخابی
۱۳۹۷/۰۹/۰۸ ۰۹:۴۰ چاپ
گیل خبر/ شهرود امیر انتخابی* *مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان زباله های رها شده در طبیعت گیلان از دو زاویه با گردشگری در ارتباط هستند. برخی زباله های فله ای که از سوی کارخانه ها و نهاد ها در طبیعت گیلان رها می شود، گردشگران را از آن منطقه دور می کند و از سوی دیگر، برخی از گردشگران نیز با رها کردن زباله در طبیعت، گردشگران بعدی را از ورود به آن منطقه منصرف می کنند. به عبارت دیگر، زباله ها بر توسعه گردشگری در گیلان تاثیر منفی گذاشته اند. جمع آوری این زباله ها که بیشتر در طبیعت و مناطقی که زیر نظر شهرداری نیست، ریخته می شوند، هیچ متولی مشخصی ندارند و کسی پاکیزه کردن طبیعت را بر عهده نمی گیرد. اگر زباله ها در کنار جاده ها یا رودخانه های بین شهری رها شده باشند، از آنجایی که در حوزه شهری نیستند، شهرداری جمع آوری آنها را نمی پذیرد و از سوی دیگر نمی توان از وزارت راه و شهرسازی خواست این زباله ها را جمع آوری کند. سازمان محیط زیست هم که مانند شهرداری نیروهای نظافت شهری ندارد که بتواند از ظرفیت آنها برای نظافت مناطق غیرشهری استفاده کند. بنابراین زباله ها همانجا می مانند، مگر اینکه گروه های مردمی و انجمن های مردم نهاد به طور خودجوش اقدام به جمع آوری زباله ها کنند. این مشکل، منحصر به گیلان نیست و یک مشکل فراگیر در کشور است. گردشگرانی که به مناطق جنگلی و طبیعت گیلان می آیند نه تنها برای این استان تولید ثروت نمی کنند، بلکه زباله های شان را برای گیلان به جا می گذارد و در واقع برای آن هزینه هایی ایجاد می کنند. یکی از ساده ترین روش ها در بحث جلوگیری از ایجاد زباله گردشگران این است که فرهنگی ایجاد شود تا وقتی مردم به چنین مناطقی می روند با خود کیسه زباله ای داشته باشند و آن را در نخستین سطل زباله بیندازند. مردم ما وقتی به مناطق طبیعی می روند نباید طوری رفتار کنند که انگار قرار است آخرین افرادی باشند که به آنجا می آیند.شاید حتی خود آنها باز هم به آن منطقه بیایند. برای تولید ثروت از صنعت گردشگری در گیلان باید بتوانیم یک اثر را در گیلان ثبت جهانی کنیم تا با ورود گردشگران از دورترین نقاط دنیا به گیلان به هدف اصلی یعنی تولید ثروت، اشتغالزایی و ارزآوری از این صنعت برسیم. ضمن اینکه باید از گردشگران بخواهیم در طبیعت آتشی روشن نکنند تا اینکه منجر به آتش سوزی های بزرگ و هزینه های جبران ناپذیر نشوند. این ها همه نیاز به فرهنگ سازی دارد و علاوه بر برنامه ریزی های دولتی، رسانه ها هم باید کمک کنند تا فرهنگ پاکیزه نگهداشتن طبیعت ایجاد شود. ظرفیت گردشگری در گیلان بسیار بیشتر از آن است که درحال حاضر از آن استفاده می کنیم. می توانیم با حمایت از سرمایه گذاران بخش خصوصی و میدان دادن به بخش خصوصی و کاهش غلظت نگاه امنیتی به موضوع ورود گردشگر در استان، اقتصاد گردشگری در استان گیلان را رونق و توسعه بخشید.   گیل خبر: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.