نقش روابط عمومی در تبیین تحقق اهداف سازمانی
گیل خبر/ احمد شاکری* *مشاور مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان گیلان   روابط عمومی پل ارتباطی بین یک سازمان و مخاطبان آن است و به عنوان قلب تپنده سازمانها عمل می کند و به عنوان چشم بینای ادارات مطرح می شود به عبارتی دیگر، روابط عمومی رابطه دو طرفه با افکار عمومی دارد . دکتر حمید نطقی پدر روابط عمومی ایران معتقد است روابط عمومی در یک سازمان باید چنان باشد که کارکنان منافع خود را با سازمان یکی بدانند و معتقد باشند که ضرر مؤسسه ضرر آنها و نفع مؤسسه نفع آنهاست.  کمپانی فست (company fast) در جدیدترین تحقیقات خود حرفه روابط عمومی را جزء 25 شغل برتر جهان در سال 2007 معرفی کرد. رکس هارلو از پیشکسوتان این علم در جهان، می گوید: (( روابط عمومی دانشی است که به وسیله آن سازمانها آگاهانه می کوشند به مسئولیت اجتماعی خویش عمل کنند تا بتوانند تفاهم و پشتیبانی کسانی را که برای توسعه اهمیت دارند به دست آورد. واژه روابط عمومی برای اولین بار در سال 1897در اسناد اداره راه آهن آمریکا بکار رفته است. در ایران نخستین بار حدود هفتاد سال پیش، در شرکت نفت در سال 1327 تشکیل و شروع به کار کرده است. جایگاه امروز روابط عمومی در نوک پیکان حرکتی هر سازمان قرار دارد و واحدی است هیچگاه در آن تعطیلی وجود ندارد. این مجموعه،  با فعالیت های شبانه روزی، حیات سازمانی را تضمین می کند. به طور کلی روابط عمومی چشم و گوش و قلب سازمان است و بدون آن حیات سازمان، دوام ندارد. یک روابط عمومی موفق برای کسب مطلوبیت و تحقق اهدافش باید به چند اصل مهم توجه کند:  1- توجه به اصول اخلاقی2- قدرت مشاوره ای مدیریت 3-کارایی داخلی 4- برنامه ریزی برای رهبران فکری 5- ارتباط اصولی با رسانه ها 6- کلان نگری در انجام وظایف و تاثیر گذار بودن 7- توجه به باز خورد 8- داشتن برنامه های عملی 9- اطلاع یابی 10- سازمان دهی و مدیریت علمی 11- ایفای نقش در قالب نهاد مدنی . امروزه روابط عمومی از ابزار مهم توسعه بوده و در تصمیم گیری ها، سیاست ها و خط مشی های سازمانی تأثیرگذار می باشد. مدیرانی که دارای روابط عمومی قوی هستند در تصمیم گیریهای خود درست و موفق عمل می کنند. مشارکت مردم از ارکان توسعه ملی است و فعالیتهای روابط عمومی باید منجر به افزایش مشارکت و همکاری و همراهی مردم با اهداف شرکت توامان باشد این امر جز با ایجاد اعتماد و نمایاندن عملکرد و تعامل دو سویه و درک نیازهای مردم و اطلاع رسانی صحیح، محقق نخواهد شد. در سازمانها، این وظیفه بر عهده روابط عمومی گذاشته شده است. اهمیت این موضوع در شرکتهای خدمات رسان همچون شرکت های آب و فاضلاب به مراتب بیشتر است چرا  که اولا آب از از ارکان اصلی توسعه و آبادانی کشوراست ثانیا انتظار مردم از این شرکت به خاطر پرداخت بهای آب و نیاز حیاتی به خدمات این بخش، بسیار بالاست. از طرفی ایران در یک منطقه اقلیمی خشک قرار دارد و رشد جمعیت و توسعه شهری در کشور و اجرای طرحهای بزرگ همچون طرح مسکن مهر باعث شده انتظارات و توقعات مردم  نسبت به این این خدمات افزایش یافته و نیاز به جوابگویی و اطلاع رسانی را مضاعف سازد که برجستگی نقش روابط عمومی در این مورد برای همگان بدیهی است.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code