در حاشیه ترمیم کابینه و معرفی وزرای جدید دولت؛ چرا گیلان همیشه از مازندران و اصفهان و تبریز عقب تر است؟!
گیل خبر/ حمید خوش سیرت
باز هم گیلان در تغییرات کابینه عقب ماند و نتوانست سهمی در آن داشته باشد. بارها گفته و شنیده شده است که چرا گیلانیان در دو دهه اخیر نتوانسته اند سهمی درخور و شایسته در کابینه داشته باشند؟ گرچه در دولت دهم و در اواخر آن با یک تغییر چند ماهه، گیلان توانست در زمانی که در آن دولت نه معاون رئیس جمهور داشت و نه وزیر، و تنها در شرایطی خاص توانست در آن کابینه و با حمایت همه نمایندگان گیلان در روز رأی اعتماد مجلس، اسدلله عباسی نماینده دوره های هفتم و هشتم را به عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت داشته باشد. این درحالی است که گاهی گیلانیان مدعی بودند که وقتی ما در دولت نماینده ای همچون محمد باقر نوبخت در سطح عالی داریم، چگونه باید ظرفیت های گیلانیان به دولت شناسانده شود و یا حامی مهم و بزرگی در دولت داشته باشد تا بتواند از گیلانیان در سطوح عالی دولت استفاده شود؟
در همین تغییرات اخیر در دولت که اتفاق افتاد، چند نکته حائز اهمیت است. از میان چهار وزیر معرفی شده، 3 وزیر سهم استان های مازندران، آذربایجان شرقی و اصفهان بوده است. وزیر امور اقتصادی و دارایی اهل بهشهر استان مازندران، وزیر صنعت، معدن و تجارت از تبریز آذربایجان شرقی و وزیر راه و شهرسازی از اصفهان انتخاب شدند. فرق آن ها با گیلانیان در چیست که سهم این استان ها در دولت باید حفظ شود، ولی گیلان هیچ سهمی ندارد و از همه جالب تر آن که اصفهانی ها هیچ گاه در منافع استانی علی رغم همه اختلافات سیاسی در کنار هم بوده اند.
پس از استیضاح مسعود کرباسیان که اصفهانی بود و کم شدن کرسی اصفهانی ها در دولت، به یکباره استاندار مازندران که اصفهانی است به عنوان وزیر راه و شهرسازی در کابینه دولت معرفی می شود! در عین حال می توان اسلامی را یک مازندرانی هم دانست که وقتی یک سال استاندار مازندران بود، خود را مازنی می داند؛ چرا که نمایندگان مازندران به استثنای یک نفر، مابقی آنان از وی در هنگام رأی اعتماد حمایت می کنند.
نگاهی آماری به تعداد نمایندگان این استان ها نشان می دهد که تعداد نمایندگان نمی تواند در این مسأله تأثیری داشته باشد. آن چه که مهم است، وحدت و یکپارچگی آنان در اصول و منافع استانی علی رغم همه اختلافات و سلیقه های سیاسی موجود می باشد. گیلان از معاون رئیس جمهور خود انتظار دارد که به سرمایه های انسانی گیلان توجه بیشتر و حمایتی خاص کند تا گیلان هم در این میان در دولت کرسی درخور توجهی داشته باشد:
1- استان گیلان دارای 13 نماینده در مجلس شورای اسلامی و بدون وزیر در دولت های یازدهم و دوازدهم
2- استان مازندران دارای 12 نماینده در مجلس شورای اسلامی و دارای یک وزیر در دولت یازدهم و یک وزیر در دولت دوازدهم
3- استان اصفهان دارای 19 نماینده در مجلس شورای اسلامی و دارای 4 وزیر در دولت یازدهم و 2 وزیر در دولت دوازدهم
4- استان آذربایجان شرقی دارای 19 نماینده در مجلس شورای اسلامی و دارای 2 وزیر در دولت یازدهم و یک وزیر در دولت دوازدهم