گفت و گو با مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری رشت به مناسبت روز آتش نشانی:
۱۳۹۷/۰۷/۰۷ ۰۸:۴۸ چاپ
آتش نشانی
گیل خبر/ امیر حسین میلانچی: هفتم مهر  روز آتش نشانی همیشه فرصتی یک روزه به اصحاب رسانه دست می دهد که بیشتر از هر وقت دیگری مشکلات آتش نشانان توجه کنند. هرچند به مرور سال  مصائب شغل آتش نشانی به دلیل حوادث مختلفی که شکل می گیرد خود را نشان می دهد. نمونه آخر آن مصدومیت چندین آتش نشان انزلی به دلیل عدم امکانات لازم برای اطفای حریق در این بندر است. البته کمبود امکانات امری است که حتی تهران بزرگ با حادثه پلاسکو تجربه کرد و آتش نشانان رشت نیز کم و بیش با آن دست و پنجه نرم کرده اند. حتی خود مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهر باران نیز به دلیل حادثه سال 84 به عنوان جانباز آتش نشانی محسوب می شود. بابک رمضانی در سال ۸۱ طی یک آزمون ورودی آتش نشانی جذب آتش نشانی و شهرداری شد و با سمت آتش نشان مشغول به کار شد. بعد از  یک سال و اندی آتش نشانی، به عنوان معاون شیفت ایستگاه ۴ آتش نشانی انجام وظیفه کرد و  در اواسط سال ۸۳ به عنوان فرمانده عملیاتی ایستگاه ۵ آتش نشانی منصوب شد. در سال ۹۰  مسئولیت ایستگاه بازار رشت را بر عهده داشت و در سال ۹۲به عنوان معاون عملیات سازمان آتش نشانی مشغول به کار شد و در سال ۹۴ تاکنون به عنوان مدیرعامل سازمان آتش نشانی منصوب شد. گیل خبر دو سال گذشته  گفت  وگویی با بابک رمضانی آخرین چالش های حوزه  آتش نشانی شهرداری رشت را بررسی کرده است و اکنون دو سال بعد چالش های جدید و بررسی دقیق مطالبات گذشته را در گفت و گو با مدیرعامل اتش نشانی شهرداری رشت مورد توجه قرار داد. ساختمان های جدید شهر رشت با چه سطحی از ایمنی ساخته می شوند؟ در چند سال اخیر سازمان آتش نشانی به صورت دقیق روی مبحث سوم مقررات ملی ساختمان کار کرده و موارد ایمنی که مربوط به حوزه آتش نشانی بوده را به صورت جدی مورد بررسی، مطالعه و اجرا قرار داده است. تمام ساختمان هایی که در سطح شهر ساخته می شوند، می بایست مطابق با ضوابط مبحث سوم ایمن سازی شده باشند، در غیر این صورت سازمان آتش نشانی مانع صدور پایان کار برای آن ها می شود. در این حالت سازمان آتش نشانی به شهرداری مرکز اعلام می کند که ساختمان مذکور از نظر این سازمان فاقد ایمنی کافی می باشد. خوشبختانه در 10 سال اخیر با اعمال این شرایط ساختمان ها تحت شرایط و ضوابط مبحث سوم مقررات ملی ساختمان ایمن سازی می شوند به طوری ساختمان هایی با عمر کمتر از 10 سال وشرایط فاد ایمنی در سطح شهر یافت نمی شود. ساختمان های قبل از این طرح که ده ساله ساخته شده اند چگونه در مدار سازمان آتش نشانی قرار می گیرند؟ ساختمان هایی در سطح شهر رشت وجود دارند که قبل از الزام اجرای مبحث سوم مقررات ملی ساختمان ساخته شده اند. سازمان آتش نشانی برای این دست ساختمان ها با هماهنگی استانداری، دستگاه قضا و خدمات شهری شهرداری طرحی مجزا در نظر گرفته است. در این طرح ابتدا از ساختمان های مذکور لیست برداری می شود و سپس همه ی آنان مورد بازدید و بررسی قرار می گیرند. در انتها نتایج ارزیابی ها در اختیار مالکین ساختمان ها قرار می گیرد و در صورت تشخیص نقایص ایمنی، بازه زمانی مشخص برای رفع موارد این موارد اعلام می گردد. لازم به ذکر است در صورت عدم پیگیری مالکین، دستگاه های مربوطه وارد عمل می شوند و نسبت به اقدامات پیشگیرانه اقدام می کنند. این طرح شامل بازاریان نیز می شود؟ بله. در ادامه همین طرح سازمان آتش نشانی تفاهم نامه ای مبنی بررسی مغازه ها با اصناف به امضا رسانده است. کارشاناسان سازمان آتش نشانی به اتفاق نمایندگان اصناف به بازدید مغازه ها می پردازند و موارد نا ایمن را به کسبه متذکر می شوند. در صورت عدم پیگیری موارد ایمن سازمان تعزیرات حکومتی وارد عمل شده و نسبت به پلمپ مغازه مذکور اقدام می نماید. بازار مرکزی شهر رشت چه سطحی از ایمنی را داراست؟ بازار مرکز شهر موقعیت مکانی مهم و حساس در رشت دارد چرا که از نظر قدمت، دارای پیشینه تاریخی بوده و از لحاظ مهندسی تراکم بسیار بالا دارد. از سوی دیگر مشخصاتی از قبیل سقف های شیروانی و همینطور وضعیت سایبان ها در بازار رشت وجود دارد که در صورت حریق عملیات اطفا را برای آتش نشانان سخت می کند. ما برای مقابله با این وضعیت اقداماتی نه لزوما کافی ولی مهم انجام داده ایم. دو ایستگاه آتش نشانی در دو طرف موقعیت جغرافیایی بازار احداث شده است که زمان رسیدن به محل حریق کاهش داده شود. از سوی دیگر 40 مورد از موارد که ممکن است عامل بروز حریق شوند شناسایی و رسیدگی می شوند. در صورت بروز حریق در بازار مرکز شهر سازمان آتش نشانی توانایی انجام چه اقداماتی را داراست؟ فرآیند منطقی برای کنترل سانحه در بازار رشت در ابتدا مربوط به موارد پیشگیرانه می شوند. اگر موارد پیشگیرانه اعمال نشوند و تنها به عملیات اطفای حریق پرداخته شود، چرخه ایمنی ناقص و هزینه گزاف به دنبال می آورد. در صورتی که هزینه تنها برای عملیات خاموش کردن آتش انجام شود، عملا چند مرحله از چرخه مدیریت بحران را حذف کرده ایم و تنها به مقابله با بحران می پردازیم.از سوی دیگر در صورت بروز حریق در معابر صعب العبور بازار مکانیزم هایی وجود دارد که عملیات اطفا را با کیفیت بالا انجام دهند. ماشین های کوچک آتش نشانی توانایی عبور از اکثر این مسیر ها را داراست و شلنگ های آتش نشانی 100 تا 200 متری که عملیات در تنگ ترین معابر ممکن می سازد. آیا امکان بروز اتفاقی با ابعاد پلاسکو در رشت وجود دارد؟ خوشبختانه ما در شهر رشت ساختمان بلند مرتبه ای نداریم که همچنون ساختمان پلاسکو قدیمی، ناایمن، پر تردد و حامل بار زنده بسیار زیاد باشد. اکثر تولیدی های رشت که در آنان مواد قابل اشتعال وجود دارد حداکثر دو الی سه طبقه اند و این موضوع مانع از بروز فاجعه ای با ابعاد پلاسکو می شود. اما در مقابل بافت قدیمی، فرسوده و صعب العبور رشت ممکن است دامنه یک آتش سوزی را به شدت افزایش دهد و باعث بروز اتفاقات بدی شود. این مشکل با اعمال موارد پیشگیرانه قابل کنترل و ساده سازی است. آیا سازمان آتش نشانی برنامه ای خاص برای فرهنگ سازی و آموزش در دست انجام دارد؟ بله. سازمان آتش نشانی در نظر دارد در فضایی 450 متری پارکی سرپوشیده برای کودکان بسازد که در آن مسائل ایمنی به کودکان آموزش داده می شود.به طور مثال کودکان از نزدیک با ماشین آتش نشانی آشنا می شود و یا خانه ای که به آتش گرفته را خاموش می کنند. در این پارک شبیه سازی های انجام می شود که در آن به کودکان آموزش داده می شود در زمان بروز حریق در خانه می بایست چه اقداماتی را انجام دهند. این پارک اولین پارک تخصص کودکان در خصوص ایمنی در کشور خواهد بود.