بوی-ماه-مهر-8
گیل خبر / پریسا عموئی : اندوهناک  است زنگ  میانی یک روز پاییزی در سال جدید معلم ادبیات از دانش آموزی بخواهد بین علم و ثروت  یکی را انتخاب کند و برایش دلیل بتراشد ؛حال آنکه در دستان بعضی از  هم کلاسی هایش خودکار و مدادی نیست که روی  دفتر برقصد تا رنگ را در نمایش واژه های درد جاری کند. هر ساله  با نزدیک شدن به ماه  بازگشایی مدارس تکاپوی خانواده ها جهت تامین لوازم التحریر،کیف و البسه فرم تحصیلی برای فرزندانشان فزونی می گیرد . اما  این روزها با کاهش ارزش پول ملی کشور و افزایش نرخ ارز ،  درخت اقتصاد ایران نیز همگام با فصل در خزان فرو رفته است به طوریکه  سایه سنگین گرانی ها بر قدرت خرید مردم تاثیر گذاشته و   حتی خانواده هایی با درآمد متوسط  از تهیه  نوشت افزارهای فرزندان خود  عاجز هستند.  باید توجه داشت هزینه های هنگفت وارده بر والدین  بر کیفیت  تحصیلی دانش آموزان تاثیر خواهد گذاشت و  آنها را به دره ترک تحصیل پرتاب خواهد کرد .
  • افزایش دو برابری اقلام تحصیلی
یکی از فروشندگان  بازار کتابفروشان رشت  به گیل خبر از افزایش دو برابری نرخ  نوشت افزارها  نسبت به سال گذشته می گوید. «مردم  هنگامی که قیمت ها را می بینند  شوکه می شوند و حتی بعضی از خانواده ها  کالاها را انتخاب می کنند اما در نهایت  پشیمان می شوند و  دست خالی  از پیش ما می روند . آنها هم که کالاها را می خرند از ما چند بار می پرسند که در محاسبات قیمت نهایی اشتباه نکرده ایم و ما باید برای آنها اجناس را فاکتور کنیم و توضیح بدهیم .  خودکاری که سال گذشته 500 تومان می خریدیم امسال 1100 تومان می خریم . قیمت  اجناس واویلا است ؛ عده ای هم از ترس گران تر شدن لوازم  در روزهای آینده  مشغول به خرید هستند . » یکی از خریدارها نیز می گوید : «قیمت ها  باور نکردنی است و نسبت به  سال پیش بالا رفته است . چه کاری از دست ما بر می آید ؟  بازگشایی مدارس نزدیک است و  مجبور هستیم تا جایی که توان خرید داریم   لوازم را برای فرزندانمان تهیه کنیم » همچنین پیگیری های   گیل خبر  در بازار رشت نشان می دهد که  نرخ دفتر 50 برگ باتوجه به  جلد (مقوایی یا طلقی ) و دوخت ( سیمی یا  بدون سیم)  از 2500 تا 4000 تومان ، دفتر 100 برگ  از 4500 تا 9500 تومان  و دفاتر کلاسوری از 13000 تومان تا 20000 تومان است . همچنین نرخ  مداد اتود از 6000 تا 20000 تومان  ، خودکار از 1000 تا 4000 تومان  باتوجه به برند کالا متغیر است . نرخ جامدادی بسته به سایز  از 9500  تا 55000  تومان نیز در بازار و کتابفروشی ها موجود است .  همچنین قیمت  پایه مدادرنگی12 رنگ  از 15هزار تومان می باشد و هرچه  تعداد رنگ بیشتر و برند جهانی باشد  قیمت  ها بیشتر می شود  به عنوان مثال  قیمت مدادرنگی 36 رنگ  جعبه فلزی حتی به 105 هزار تومان هم می رسد . از سوی دیگر چند روز گذشته  موسی فرزانیان  رییس اتحادیه لوازم التحریر و نوشت افزار استان تهران  در گفت و گو با خبرگزاری ایسنا با اشاره به اینکه  60 درصد نیاز بازار لوازم التحریر از طریق واردات تامین می شود  به کاهش  حجم تولیدات داخلی و وابستگی آن به تخصیص ارز و فرآیند سخت ترخیص کالاها از گمرکها  که در ماه اخیر پروسه دوماهه را شامل می شود تاکید کرده است .  
  • طرح های نه چندان جذاب دفاتر تعاونی و اسلامی برای محصلان
«یکی دیگر از فروشندگان  لوازم التحریر به ما می گوید: دفاتر با جلدهای رنگی ، خوش لعاب  و طرح های جذاب   همیشه برای کودکان جذاب هستند و آنها رغبت چندانی به دفاتر تعاونی و دفاتر با طرح اسلامی نشان نمی دهند.» این صحبت ها  باید تلنگری برای  تولید کنندگان دفاتر ایرانی اسلامی و طراحان گرافیک باشد  که در نقش و رنگ آمیزی روی جلد این نوع از دفاتر دقت بیشتری را مبذول کنند .       معرفی  چهره های ماندگار و شاخص علمی ، هنری، اجتماعی ، ورزشی ایران   می تواند سبب شکل گیری الگوهای ذهنی  جهت رسیدن به هدف و علاقه مندیهای فرزندان ایرانی شود . اما همانطور که در بازار، دفاتر ایرانی با طرح  های امیر کبیر ،  فردوسی ، جهان پهلوان تختی ، عزت الله انتظامی  وجود دارد ، دفاتری با طرح  خوانندگان جدیدی دیده می شود  که تنها افتخار آنها فروش بلیط کنسرت هایشان در عرض چند دقیقه است و حتی در حوزه شعر و خوانندگی زنده روی استیج جنجال آفرین بوده اند .      
  • دست های مهر کمپین های مردم نهاد
اما در این میان نباید  فراموش کنیم  با تمام فشارهایی که چرخه اقتصاد  فعلی کشور بر خانواده های ایرانی وارد  کرده ، جمعیت های مردم نهاد  در سراسر ایران  کمپین هایی  جهت جمع آوری لوازم التحریر  برای دانش آموزان بی بضاعت ، محروم و کودکان کار  به راه انداختند  و بسیاری از خانواده ها نیز باتوجه به تقارن  سال تحصیلی و ایام محرم  هزینه نذورات خود را در این راه خیر و پسندیده صرف کرده اند .