آغاز سی امین  جشنواره تئاتر گیلان با نمایش «موسیو ابراهیم»/ انتقاد از ترکیب نور، صدا و اجرا در سالن+تصاویر
گیل خبر/ سرویس فرهنگی: سی امین  جشنواره تئاتر گیلان با اجرای نمایش و نشست نقد و بررسی  «موسیو ابراهیم» علی رضا کوشک جلالی در سالن وارش مجتمع فرهنگی خاتم الانبیا آغاز شد. نمایش های «آهنگ های شکلاتی» به کارگردانی محسن پورنظری، «نارنجستان» مهدی مهربان، «نقطه صفر مرزی» عبدالله بهادری، «تانگوی شیطان» وحید درویشی، «در میان شله» کیوان خسرومرادی، «کد ١٩١٧» رضا جوینده و «موسیو ابراهیم» علیرضا کوشک جلالی؛ آثار راه یافته به این دوره از جشنواره را تشکیل می دهند که تا جمعه 9 شهریور در سالن وارش و رادی اجرا می شوند. موسیو ابراهیم در دایره نقد  تئاتر موسیو ابراهیم داستان پسر جوان و یک مرد عرب ساکن محله یهودیان در پاریس است. این داستان از زبان راوی جوانی به نام موسی روایت می شود. موسی درگیر کشمشی در درون خود که بین دنیای پدرش که وکیلی بی کار و موسیو ابراهیم که یک فروشنده است، در جریان است. علیرضا کوشک جلالی نویسنده،طراح و کارگردان موسیو ابراهیم را از داستان موسیو ابراهیم و گل های قرآن نوشته ی امانول اشمیت بازنویسی کرده است. در این تئاتر مصطفی غلامی استادسرایی نقش موسیو ابراهیم و عامر عظیمی نقش موسی را ایفا می کنند. جلسه نقد و بررسی تئاتر موسیو ابراهیم بلافاصله پس از اجرای آن در سالن دکتر رحمدل مجتمع فرهنگی خاتم الانبیا برگزار شد. در این جلسه نیما حسن دخت اداره ی جلسه را برعهده داشت و عامر عظیمی و مصطفی غلامی به نمایندگی از کوشک جلالی به پرسش ها پاسخ دادند. نیما حسن دخت منتقد جشنواره در این نشست محور اصلی نقد و بررسی این اثر را  به دو بخش محتوا و فرم تقسیم کرد و گفت: آثار اشمیت با وام گرفتن از علوم به موضوعات مردمی تر شدن مفاهیم می پردازد. چرا که گیرنده هایی در ذهن افراد موجود است که این مقاهیم را درک می کنند. در واقع با وجود نگاه رئالیستی بستری متفاوت با این فضا ایجاد می کنند. برخی مخاطبان به نوع نور پردازی و انتخاب موسیقی برای اجرای این تئاتر وارد دانستند و در ادامه به اجرای رادیوی ایراداتی وارد دانستند. عامر عظیمی در پاسخ به این ایرادات مشکل نور را وارد دانست چرا که وضعیت سخت افزاری بد بود و در رابطه شبه رادیویی بودن اجرا گفت: اجرای بعضی تئاترها می بایست خیلی موضوع قابل توجهی داشته باشد تا تمام اجرا نیاز به دیدن داشته باشد. مصطفی غلامی نیز در رابطه با انتخاب موسیقی گفت: نیاز به ساخت موسیقی برای هر اجرای تئاتر وجود ندارد و این موضوع به شدت هزینه بر باشد. از سوی دیگر بعضی موسیقی ها برای افراد خاطره انگیز است و شاید کارگردان به دنبال تداعی همان خاطره است. دیگر انتقادی که یکی از مخاطبان مطرح کرد، مشکل ترکیب نور، صدا و اجرا بود. غلامی این نقد را وارد دانست و مشکل را از امکانات ضعیف آن  دانست. عکس: علی سمرقندی [gallery ids="376336,376337,376338,376339,376340,376341,376342,376343,376344,376345"]

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code