گیل خبر/ سید محسن حسینی صبح امروز در نشست خبری به مناسبت روز خبرنگار در  سال جلسات اداره  آب و فاضلاب شهری گیلان اظهار کرد: در شورای فرهنگ عمومی روز شهادت خبرنگار شهید محمود صارمی به عنوان روز خبرنگار نام گذاری شده است.

وی با اشاره به اینکه خبرنگاران در عصر اطلاعات چشم و گوش مردم در عرصه اطلاع رسانی هستند افزود: خبرنگاران در این راه قدم برداشته و بدون واسطه خبرها را به مردم ارائه می دهند.

مدیرعامل آب و فاضلاب شهری گیلان گفت: آبفای شهری گیلان در سال 71 آغاز به کار کرد و از آن زمان تا سال 96 جمعیت تحت پوشش آب، از 553 نفر به یک هزار و 765 نفر رسیده است.

حسینی با بیان اینکه جمعیت تحت پوشش شبکه فاضلاب از 408 هزار نفر به یک میلیون و 115  هزار نفر رسیده افزود: تعداد مشترکان آب به 465 هزار فقره مشترک و در بخش فاضلاب نیز شاهد ارتقا به 271 هزار فقره هستیم.

وی با اشاره به افزایش طول شبکه توزیع آب تصریح کرد: طول خطوط انتقال آب به ترتیب به پنج هزار و 40 و 657 کیلومتر می رسد، ما از ابتدا دو  تصفیه خانه آب داشتیم که  هم اکنون به 13 تصفیه خانه رسیدیم و از آغاز  فعالیت شرکت، تصفیه خانه فاضلاب نداشتیم اما اکنون تعداد آن به چهار تصفیه خانه رسیده است.

مدیرعامل آب و فاضلاب شهری گیلان گفت: در حال حاضر 63 درصد منابع آبی از منابع سطحی، 70 درصد چاه و هفت درصد چشمه تأمین می شود.

حسینی با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه شرکت آب و فاضلاب، در نظر داریم جمعیت تحت پوشش آب را از 9/99 درصد به 97/99 درکل شهرهای استان برسانیم بیان کرد: در نظر داریم جمعیت تحت پوشش خدمات فاضلاب شهری را از 3/68 درصد به 8/72 درصد ارتقا دهیم.

وی با اشاره به تکمیل رینگ آب رشت افزود: برای بخش دوم این پروژه در حال عقد قرارداد هستیم که با اجراشدن آن، دو منبع هوایی در دونقطه رشت به هم متصل می شوند و فشار یکنواختی را در تمام نقاط شهر شاهد خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری گیلان با بیان اینکه اعتبارات موردنیاز برای تکمیل طرح های آب در دست اجرا، هفت هزار و 857 میلیارد ریال است گفت: برای تکمیل طرح های فاضلاب در دست اجرا، 22 هزار و 422 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

حسینی به پروژه های ساماندهی رودخانه های رشت اشاره و بیان کرد: برای این منظور در دو مرحله 300 میلیارد ریال اعتبار به شرکت آبفای گیلان واگذار شد که با اجرای این پروژه ها، از ورود 24 هزار مترمکعب فاضلاب در شبانه روز جلوگیری به عمل آمد.

وی افزود: به منظور تکمیل فاز نخست این پروژه در صورت تخصیص اعتبار به میزان 685 میلیارد ریال از ورود فاضلاب شهری به مقدار بیش از 33 هزار و 600 لیتر مکعب دیگر در شبانه روز کاسته می شود.

مدیرعامل آبفای شهری گیلان احداث مدول دوم و بهینه سازی مدول اول تصفیه خانه بزرگ آب گیلان به روش BOT با مشارکت شرکت زلال ایران و تانا انرژی از سایر روش های تأمین منابع مالی اجرای پروژه عنوان کرد و افزود: انجام مطالعات تکمیلی و بازنگری طرح ایجاد تأسیسات فاضلاب شهرهای رشت، تالش و فومن را در همین راستا در برنامه داریم.

حسینی با اشاره به آغاز 11 پروژه جدید در سال 97 بیان کرد: ارزش این پروژه ها 50 میلیارد تومان بوده که با انجام آن ها  76 کیلومتر به طول خطوط آب و فاضلاب اضافه می شود.

وی با تأکید بر اینکه پرداخت تلفنی قبوض از طریق سامانه 1522 یا 122 امکان پذیر است افزود: با راه اندازی مرکز ارتباطات مردمی 24 ساعته ی 122 اعلام حوادث و اتفاقات و امور مربوط به نظرسنجی نیز امکان پذیر شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری گیلان با بیان اینکه بازدید مردمی پنج شنبه آخر هرماه از تصفیه خانه آب گیلان، از طریق تماس با 122 انجام می شود گفت: آزمون استخدامی شرکت آب و فاضلاب شهری گیلان در مهرماه برگزار که ثبت نام در این آزمون هم اکنون در سایت سازمان سنجش امکان پذیر است و طی آن 10 نفر جذب  این اداره می شوند.

فارس