گیل خبر/ در این جلسه که ۱۵ مرداد ماه و در تالار شورا برگزار شد، علی بهارمست ، سرپرست شهرداری همراه با مدیران پنجگانه شهرداری در صحن شورا حضور یافته و گزارشی از حوزه فعالیت خود ارائه دادند.
روز خبرنگار نباید فرصتی برای ارایه گزارش مدیران باشد
در این جلسه، فاطمه شیرزاد، فرازی از وصیت نامه شهید مجید ایزدوست را قرائت کرد و و یاد همه شهدای انقلاب اسلامی را گرامی داشت.
سخنگوی شورا اظهار کرد: امروز سرپرست شهرداری و مدیران مناطق و همچنین رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی عملکرد خود را گزارش می دهند.
وی روز خبرنگار را هم تبریک گفت و یاد همه شهدای خبرنگار را پاس داشت و تصریح کرد: ۱۷ مرداد باید روز تقدیر از قلم های منصفانه خبرنگاران باشد و امیدوارم روز خبرنگار روز سخنرانی های طولانی و ارایه گزارش عملکرد مدیران نباشد.
تقدیر رئیس شورا از تلاش های کمیسیون های تخصصی شورا
رئیس شورای شهر رشت نیز گفت: به روزهای پایان نخستین سال فعالیت شورای پنجم نزدیک می شویم. با تمام فراز و نشیب یک سال گذشته، همت تمام همکاران بر این بود که فضای شورا امن و آرام برای شورا و مدیریت شهری و مردم باشد. تمام تلاش ما مصروف بر این شد که از مشکلات کاسته شود.
علوی افزود: بعضا با عدم همکاری برخی دستگاه ها مواجه می شدیم . بویژه در حوزه آسفالت و تامین مصالح دچار مشکل هستیم و با مشکلات اقتصادی که در شهرداری داریم این عدم همکاری مشکلات را حادتر می کند.
رئیس شورا افزود: پرداخت بموقع حقوق پرسنل شهرداری بویژه نیروهای حجمی و شرکتی دغدغه اعضای شورا بوده است و مرتب در این زمینه به مدیریت شهری تذکر داده می شد.
وی از خدمات دیگر اعضای کمیسیون ها تقدیر کرد و افزود: تلاش ما این بود که به نحوی برنامه ریزی نماییم که حتی در شرایط سخت تر نیز مدیریت شهری بتواند امورات خود را پیش ببرد.
علوی خاطر نشان کرد: محرومیت هایی در حاشیه شهر وجود دارد و اعضای شورا در برنامه های میز خدمت تلاش کردند به نقاط محروم بیشتر توجه کنند. انجام اصلاحات در طرح تفصیلی بخشی از این تلاش ها بوده و امیدواریم بتوانیم از طریق سازمان نظام مهندسی هرچه سریعتر این اصلاحات را که حاصل تلاش رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورا بوده، تصویب نماییم.
علوی از رئیس کمیسیون ترافیک برای ایجاد مرکز کنترل ترافیک، قطار شهری و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی نیز تقدیر کرد. وی همچنین از پیگیری های رئیس کمیسیون بهداشت شورا در تامین اعتبار برای نجات رودخانه ها، ساماندهی مرکز دفن سراوان و تصفیه خانه سراوان تقدیر کرد و یادآور شد: ایجاد تشویق های سرمایه گذاری از برنامه های کمیسیون برنامه و بودجه شورا در این یکسال بود.
وی در مورد فعالیت های کمیسیون فرهنگی در یک سال گذشته نیز گفت: ریاست کمیسیون زحمات زیادی را متحمل شدند.
در حوزه فرهنگی حساسیت هایی وجود داشت که ناجوانمردانه حواشی ایجاد شده و حواشی سمت شخص آقای عاقل منش می رفت و ایشان با درایت حل می کرد. علوی اجرای تئاتر خیابانی را اتفاق بزرگی در حوزه فرهنگی خواند و ابراز امیدواری کرد، این مهم تداوم داشته باشد.
درخواست رئیس شورا برای حل مشکل سپید رود
رئیس شورا در مورد خبرهای ناخوشایند پیرامون وضعیت تیم سپید رود نیز گفت: دغدغه هفته گذشته که دیگر اعضا نیز بر آن صحه می گذارند، موضوع تیم سپیدرود است که در چند سال اخیر با حمایت های شورا و شهرداری سرپا ماند و در لیگ برتر کشور قرار گرفت. متاسفانه امروز با سختی های عجیب و غریبی روبرو است و جوانان از مدیریت شهری انتظار دارند در این حوزه ورود نمایند. دو تیم داریم و انتظار داریم داماش نیز در لیگ برتر بیاید، باید به این تیم ها کمک کنیم. امیدواریم شورا و شهرداری برای حمایت از این تیم ها ورود نماید. سپید رود امروز امید جوانهای شهرماست و با وجود هزارن متولی در حوزه ورزش و جوانان باز از شورا انتظار دارند.
از دیگر همکاران انتظار چاره اندیشی دارم.
علوی روز خبرنگار را هم تبریک گفت و تصریح کرد: روز شهادت شهید صارمی را گرامی می داریم و امیدواریم یاران دوازدهم شواییان از نقدهای سازنده ما را بی نیاز ندانند. خبرنگاران با نگاه تیز بین ، معضلات را به شورا متذکر می شوند و انتظار داریم همچنان همراه ما باشند.
بخش عمده ای از مشکلات خبرنگاران را می دانیم ولی خبرنگاران با عشق به این کار در این عرصه مانده اند، از خیلی از امکانت محروم مانده اند. خبرنگاران از فقدان سابقه بیمه رنج می برند و انتظار داریم دولت در این زمینه چاره اندیشی کند. امسال نیز مراسم روز خبرنگار توسط شورا و شهرداری در حال تدارک است.
از انتخاب عجولانه شهردار پرهیز گردد/ 
در این جلسه، همچنین، بهراد ذاکری، در نطق پیش از دستور جلسه، ضمن تبریک روز خبرنگار گفت: ۱۶ مرداد به عنوان آغاز سال نوی باستانی گیلان باید پاس داشته شود.
وی همچنین در مورد ازدیاد و تردد سگ های بی صاحب در برخی از خیابانها متذکر شد و تصریح کرد: اگرچه تمایلی ندارم از واژه سگ های ولگرد استفاده کنم ولی باید فکری بحال این سگها شود. یکی از خبرنگاران متذکر شده که در دو منطقه کوچه پاییزان بسمت کیژده و رودبارتان این سگها زیاد شده اند. انتظار می رود معاونت خدمات شهری شهرداری و فعالان محیط زیست نسبت به جمع آوری این سگها اقدام نمایند و طرح و لایحه جامع ای برای حمایت از این حیوانات تدوین گردد.
عضو شورا همچنین با اشاره به تغییر ساختمان اداری شهرداری رشت از خیابان سعدی به میدان گیل اظهار کرد: بنظر می رسد هنوز این ساختمان فاقد تابلوی مشخص است تا ارباب رجوع سردرگم نگردند.
دکتر بهراد ذاکری در مورد انتخاب شهردار نیز گفت: امروز مهمترین دغدغه مردم و اعضای شورا انتخاب شهردار است. مردم رشت آگاهترین مردم در بین شهرهای کشور هستند و نسبت به انتخاب مدیریت شهری حساسیت دارند.
وی افزود: دکتر نصرتی کمتر از یک سال از مدیریت شهری استعفا داد. در باور عمومی این است که ایشان با فشار اعضای شورا و ناملایمت های ایجاد شده، رشت را ترک کرد. اگرچه خواست شخصی دکتر نصرتی در استعفا بوده است ولی همچنان که مسبوق به سابقه است، دکتر نصرتی هم گزارشی از فعالیت خود ارائه نداد و این نقطه ضعفی برای اعضای شورا بوده و هست.
دکتر ذاکری ادامه داد: طبق نظر سنجی که صورت گرفته است، ۸۰ درصد مردم معتقدند شهردار با لابی و رانت و معاملات پشت پرده انتخاب می شود و این یک هشدار جدی است که امروز اعتماد عمومی به شورا کم شده است. باید این حقیقت را پذیرفته و شفاف سازی کنیم و در انتخاب شهردار به گونه ای شفاف عمل نماییم تا از این معضل خارج شویم.
وی تصریح کرد: متاسفم که پیمانکارانی که در پروژه های شهرداری منافع دارند، برای انتخاب شهردار تصمیم می گیرند.چرا باید پیمانکاران تصمیم بگیرند تا منافع ایشان تامین شود.
عضو شورا با اشاره به انتخاب سرپرست تاکید کرد: با وجود علی بهارمست که تجربه و تخصص در حوزه شهرداری دارد، فعلا یک ثباتی در شهرداری داریم و فعلا ایشان همان کاری را می کند که دکتر نصرتی می کرد بنابراین این فرصت را بدهیم تا گزینه خوبی به عنوان شهردار انتخاب گردد تا دوباره شرمنده مردم نشویم.
دکتر ذاکری به نحوه انتخاب شهردار در موارد پیشین اشاره نمود و تصریح کرد: قبلا لیستی تهیه می شد و سوابق نامزدها و برنامه هایشان بررسی می گردید ولی در نهایت این نحو بررسی تاثیری در انتخاب نداشت. باید نحوه بررسی انتخاب شهردار ملاک های ارزیابی و نمره بندی به اطلاع مردم برسد که به چه ملاکی یک فرد به عنوان شهردار انتخاب می شود.
عضو شورا در پایان تاکید کرد: تصمیم عجولانه و شتابزده برای انتخاب شهردار باعث آسیب به شورا و شهرداری می شود.
پس از نطق اعضای شورا، لایحه پرداخت بخشی از هزینه ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی به مبلغ مشخصی در هر ماه بررسی شد. این لایحه پس از حضور مدیران مدارس استثنایی در شورا صورت گرفت که عنوان کردند، قبلا دولت هزینه ایاب و ذهاب را به خانواده ها می داد و اگر این هزینه از منبع دیگری تامین نشود و با توجه به توان اقتصادی کم این خانواده ها، این کودکان از ادامه تحصیل باز می مانند.
رضا رسولی پیرامون این لایحه گفت: در مهم بودن این لایحه شکی نیست. جلسه مشترکی با کمیسیون بهداشت داشتیم در مورد مناسب سازی فضای شهری برای معلولین و بررسی شد که دو وسیله نقلیه عمومی برای تردد معلولین مناسب سازی شود و حتی دو دستگاه مینی باس بدین منظور تجهیز گردد. امروز رشت سالمندترین مرکز استان است و باید فکری در این راستا کرد.
وی خواستار بررسی این لایحه در کمیسیون های تخصصی شورا شد.
عملکرد یکساله کمیسیون فرهنگی شورا ارائه شد
در این جلسه، رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر رشت، گزارش عملکرد یکساله این کمیسیون را در حضور خبرنگاران ارائه داد.
محمد حسن عاقل منش ضمن تقدیر از همراهی خبرنگاران ، یاد شهید خلبان عباس بابایی و فقدان مطهری نژاد، عضو انجمن روابط عمومی را گرامی داشت.
عضو شورا همچنین یاد کشته شدگان بمب شیمیایی هیروشیما و ناکازاکی را گرامی داشت و تصریح کرد: این فاجعه انسانی درس تاریخی است و امیدواریم بتوانیم در صلح و آرامش در جهان زندگی کنیم.
وی ادامه داد: کمیسیون فرهنگی شورا با داشتن مشاورانی مجرب که بعضا از مدیران دستگاه های فرهنگی هستند و همچنین اعضای شورای عضو در این کمیسیون تلاش کرد، امورات فرهنگی و اجتماعی مربوط به شهر را رصد نموده و ضمن برنامه ریزی از طریق سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری رشت، برای عملیاتی کردن این طرح ه برنامه عملیاتی تدوین نماید. در بسیاری از امورات کارهای مشترک انجام شد و موازی کاری به حداقل رسید.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر رشت اظهار کرد: در این کمیسیون، چشم انداز شهر رشت در افق ۱۴۰۱ در قالب برنامه راهبردی و عملیاتی شهر رشت توسط مدیر برنامه ریزی شهرداری تدوین و به تصویب رسید.
محمد حسن عاقل منش برخی از لوایح حوزه فرهنگی که بررسی و تصویب شده نام برد و افزود: برای نامگذاری معابر، ۴۳ جلسه مشخص برگزار گردید، ۳۴ نامه و طرح در این یک سال در کمیسیون بررسی شده است و ۲۳ مورد آن در صحن شورا نیز ارائه شده است.
وی از برگزاری نشست های کمیسیون فرهنگی با مدیران استانی و ملی و همچنین با یکی از نمایندگان مجلس خبر داد.
محمد حسن عاقل منش از دیگر برنامه های عملیاتی این کمیسیون را تلاش برای توسعه ورزش در محلات رشت عنوان کرد و افزود: در این زمینه لایحه ای تنظیم و بررسی شد تا از قهرمانان ورزشی طبق یک ایین نامه مشخص تجلیل گردد.
وی تاکید کرد: کمیسیون فرهنگی کل فعالیت های خود را تدوین نموده و به شورا بصورت مکتوب ارائه می دهد.
عاقل منش همچنین گفت: در این کمیسیون دو تفاهم نامه به مرحله عملیاتی رسید؛ تفاهم نامه با ستاد کنگره ۸۰۰۰ شهید استان و همچنین انعقاد تفاهم نامه با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و انجمن روانشناسی که فعالیت های مشترک داشته باشیم.
همچنین بررسی و تصویب لوایح حمایت مالی از باشگاه های داماش گیلان و سپیدرود رشت، بررسی دستورالعمل هزینه کرد هدایا و پرداخت های تشویقی قهرمانان، هیات ها و تیم های ورزشی و کددار نمودن آن در بودجه سال ۱۳۹۷ سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی از دیگر برنامه های عملیاتی این سازمان بوده است.
وی تصریح کرد: در کمیسیون فرهنگی شورا ویژه برنامه های برای برنامه های مذهبی بویژه برنامه های ماه رمضان و آذین بندی مناسبت های ملی و مدهبی صورت گرفته و برای آن متولی مشخصی درنظر گرفتیم.
عاقل منش افزود: در این کمیسیون همچنین دیدار های دوره ای با شخصیت های حقیقی و حقوقی تاثیر گذار در حوزه فرهنگی صورت گرفته است. از جمله آن؛ نشست و گفتگو با آقای تبریزی، مدیر پاتوق فرهنگی، اجتماعی سپاه قدس گیلان، نشست و گفتگو با آرمان حداد تنها هیمالیا نورد گیلانی و تجلیل از ایشان، نشست و گفتگو با آقای محمدیان فردی که بازسازی خانه سمیعی در ساغریسازان رشت را برعهده گرفته است. همچنین نشست و گفتگو با آقای جبار کوچکی نژاد، نماینده مردم شهرستان رشت در مجلس شورای اسلامی برای دریافت منابع و اعتبار لازم در حوزه های فرهنگی و اجتماعی برای شهر رشت، دیدار و گفتگو با دکتر طالبیان، معاونت سازمان میراث فرهنگی کشور، در خصوص تامین اعتبار جهت تغییر کاربری خانه حاج میرزا خلیل رفیع به عنوان خانه مشروطه، نشست و گفتگو با انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان، برگزاری نشست مشترک با دکتر آقایی معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری در خصوص صیانت از کودکان طلاق نشست و گفت گو با رییس موسسه فرهنگی هنری معیار به منظور تشکیل کارگروه مدیریت شهری نشر و کتاب از جمله دیدارهایی بود که در این کمیسیون صورت گرفته است.
وی به دیدار خود با علی اکبر سید آبادی، مشاور وزیر فرهنگ اشاره نمود و تصریح کرد: پیگیری برای راه اندازی بوستان کتاب و دست یابی رشت به عنوان پایتخت کتاب ایران از جمله این دست آوردها بوده است.
عاقل منش همچنین به بازدید و دیدار و گفتگوی رییس سازمان اسناد مجلس، از خانه خلیل رفیع اشاره کرد و افزود: روز گذشته علی ططری از این مکان بازدید نمود و ضمن ابراز خرسندی از راه اندازی موزه مشروطه تاکید کرد: اسناد مربوط به مشروطه گیلان را در اختیار شورا قرار می دهد.
بازدید از سامانکده، گرمخانه و مرکز ماده ۱۶ شهرداری رشت و پیگیری جهت رفع مشکلات مالی و نیازمندی های مراکز فوق، دیدار با سردار حق بین فرمانده لشکر عملیاتی سپاه قدس گیلان به مناسبت روز پاسدار و تجلیل از جانبازان سرافراز شهرداری رشت در روز جانباز و نشست و گفتگو با معاونت اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان گیلان در خصوص ساختمان های تاریخی متعلق به شهرداری رشت از دیگر مواردی بود که رئیس کمیسیون فرهنگی شورا گزارش داد.
عاقل منش همچنین گفت: از زمانیکه رشت به عنوان شهر خلاق خوراک شناسی در یونسکو به ثبت رسید، حمایت های مادی و معنوی شورای شهر رشت برای پیشبرد این پروژه موجب شده است، که این برند در رشت بماند. به همین منظور، موافقت با لایحه پیشنهادی شهرداری مبنی بر ایجاد روابط بین الملل با شهر پارما ایتالیا که در سال ۲۰۲۰ پایتخت فرهنگ ایتالیا خواهد بود و برگزاری یک جشنواره فرهنگی گردشگری مشترک، با توجه به پیشنهاد تبدیل شهر رشت به مقصد گردشگری از جمله این موارد بوده است.
پیگیری جهت انعقاد تفاهم نامه شهرداری رشت و ستاد کنگره هشت هزار شهید استان گیلان، بازدید از روند اجرای طرح آرامش بهاری (خیمه معرفت) در بقاع متبرکه و مساجد شهر رشت، بازدید از ستاد اسکان نوروزی آموزش و پروش و مکان های اسکان موقت نوروزی، بازدید از کیوسک های اطلاع رسانی گردشگران در سطح شهر رشت، الزام شهرداری رشت به ایجاد اقامتگاه های موقت جهت اسکان مسافران در مدخل های ورودی شهر رشت و ... از دیگر مواردی بود که عاقل منش گزارش داد.
۷۵ درصد درآمد شهرداری محقق نشده است
در ادامه جلسه، سرپرست شهرداری، مدیران مناطق و مدیر درآمد شهرداری با حضور در صحن شورا گزارش عملکرد شهرداری را ارائه دادند.
ریاست شورا پیش از ارایه مدیران گفت: امروز انتظار بیلان کار نداریم ولی در مرحله گذار می خواهیم اقدامات در حال انجام شهرداری را مطلع باشیم.
وی از مدیران مناطق نیز خواست تحرک بیشتری در حوزه مدیریت خود داشته باشند و نسبت به ارتقای درآمد در منطقه جدیت بخرج دهند.
رئیس شورا تصریح کرد: آرای کمیسیون های ماده صد و ماده ۷۷ باید پیگیری شود. اجرای آن مهمتر از صدور رای است. ملاحظات سیاسی و اجتماعی را کنار بگذارید. بدهی ها بما فشار می آورد و تکلیف بر ماست تا مدیران با اهتمام ویژه تلاش کنند، کارگروه های درآمدزایی در مناطق جدی تر عمل کنند.
علوی تاکید کرد: مدیران مناطق تا شهریور گزارش عملکرد بهتری ارایه دهند تا شاهد رشد آمدی داشته باشیم. مدیر درآمد پیگیری نماید تا درآمد مناطق افزایش یابد.
علی بهارمست، ضمن تقدیر از اعتماد اعضای شورا در انتخاب وی به عنوان سرپرست شهرداری گفت: در شرایط فعلی وضعیت درآمدی شهرداری مهمترین مساله است. آمارها عقب ماندگی ۷۵درصدی درآمد شهرداری را نشان می دهد و این نگران کننده است ، سعی کردیم موارد را بررسی کرده و راهکار برای آن پیدا کنیم.
سرپرست شهرداری افزود: آنچه با وضعیت فعلی قابل بررسی است، بخشی از کاهش درآمد مربوط به طرح تفصیلی جدید است و شهرداری با بررسی جمیع شرایط و متخصصان، اصلاحاتی را بررسی کرده تا در ضوابط طرح نهایی شود. چند جلسه فشرده با معاون عمرانی استانداری جلسه داشتیم تا بتوانیم این ضوبط را با دلایل مصوب نماییم و انتظار داریم با یک نگاه مثبت اصلاحات مدنظر در اسرع وقت مورد موافقت معاون عمرانی استانداری قرار بگیرد.
بهارمست همچنین گفت: با مدیران مناطق نشستی داشتیم که مطالبات گذشته را وصول نماییم تا در زمان کاهش صدور پروانه بتوانیم درآمد زایی نماییم.
وی از پیگیری در وزارت کشور به منظور تامین اعتبار برای ترمیم آسفالت خبر داد و تصریح کرد: قیمت قیر هر روز در بازار افزایش می یابد قیمت ۱۰۰۰ تن قیر بالغ بر ۲ میلیارد تومان شده است و تلاش داریم از ظرفیت نمایندگان مجلس استفاده نموده و از یارانه دولت برای تهیه قیر استفاده کنیم.
علی بهارمست بر استفاده از سرمایه بخش خصوصی تاکید کرد و افزود: همه باید تلاش کنیم موانع سرمایه گذاری را برطرف نماییم. با مدیر کل بازرسی هم نشستی داشتیم تا فرایند انتخاب سرمایه گذار و موانع آن تسهیل گردد.
وی در مورد وضعیت پارک ۴۵۰ هکتاری لاکان نیز گفت: با مدیر کل منابع طبیعی نیز جلسه ای داشتیم و با تغییر کاربری آن می توان سرانه فضای سبز را ارتقا داد.
بهارمست پیرامون این پروژه توضیح داد: قرار است از طریق بخش خصوصی به نتیجه برسیم اما در مورد تعداد سالهای واگذاری یعنی ۵ سال برای سرمایه گذار توجیه اقتصادی ندارد و تلاش داریم تعداد سالهای بهره برداری را افزایش دهیم.
وی در مورد پرداخت مطالبات پرسنل نیز اظهار کرد: معوقات حقوق پرسنل شرکتی و حجمی برای تیرماه پرداخت شده و تا فردا حقوق پرسنل خدمات شهری به حساب شرکتها واریز می گردد. ۱۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان هزینه پرسنلی داریم.
بهارمست ابراز کرد: به مدت دو هفته زمان به شرکت آبفا داده شده بود تا از ورود فاضلاب به رودخانه ها جلوگیری شود. این شرکت باید راهکار عملی را به معاون رئیس جمهور نیز گزارش می داد. امیدواریم با این عزم ملی ایجاد شده بتوانیم جلوی مهمترین منبع آلایندگی رودخانه ها را بگیریم.
مدیر درآمد شهرداری رشت گفت: در این شرایط اقتصادی و کاهش ساخت و ساز درآمد شهرداری کاهش یافته و صدور پروانه بسیار کاهش دارد. در منطقه ۵ که هنوز طرح تفصیلی منطقه ابلاغ نشده، صدور پروانه بیشتر بوده است.