در همایش فصلی رؤسا و دادستان های واحد های قضایی استان گیلان مطرح شد؛
۱۳۹۷/۰۵/۰۳ ۱۸:۲۲ چاپ

گیل خبر/ صبح امروز همایش فصلی رؤسا و دادستان های واحد های قضایی استان گیلان با حضور دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه و معاون قضایی دادستان کل کشور در امور فضای مجازی در رشت برگزار شد.

دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه و معاون قضایی دادستان کل کشور در امور فضای مجازی در این همایش با بیان اینکه نظارت بر حسن اجرای قانون های فضای مجازی بر عهده دستگاه قضا است اظهار کرد: مقامات قضایی در سالم سازی فضای مجازی و فراهم کردن فضای امن سایبری نقش بسیار به سزای دارند.

عبدالصمد خرم آبادی فضای مجازی را به فرموده رهبری فضای تهاجمی فکر و اندیشه دانست و افزود: اگر فضای تهاجمی فکر و اندیشه بر ما غالب شود انسان همان تصمیمی را اتخاذ می کند که دشمن آن را طراحی کرده است.

تلاش دشمن تغییر فکر و اندیشه مسئولان و نخبگان ایران است

وی با بیان اینکه آمریکا مبلغ کلانی را به جنگ نرم علیه ایران اختصاص داده گفت: علیرغم اینکه مسئولین نظام از جز تا کل درصدی بسیار اندک از توده مردم هستند اما دشمن درصدی از مبلغ اختصاص یافته در جنگ نرم را به تغییر فکر و اندیشه مسئولان و نخبگان جامعه اختصاص داده است.

معاون دادستان کل کشور با تأکید بر تصمیم سازی و تصمیم گیری به موقع و به جا در دستگاه قضایی خاطرنشان کرد: اگر دستگاه قضایی صالح، بدون فساد و دستگاه محاسباتی اش از سوی دشمن تغییر نکند، جامعه قطعاً اصلاح خواهد شد. خرم آبادی با اشاره به اینکه دشمن تمام سرمایه خود را برای بد جلوه دادن و ناکارآمد جلوه دادن نظام جمهوری اسلامی به کار گرفته تصریح کرد: آمارها بیانگر ضعف های در بخش های متفاوت است اما به اندازه ای نیست که دشمن روی آن مانور می دهد.

دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه با اشاره به دستاوردهای انقلاب اسلامی و پیشرفت های عمده آن در بخش های مختلف گفت: جمهوری اسلامی در کنار ضعف ها، موفقیت های را کسب کرده و ایجاد روزنه های امید در جهان از نمونه های آن است.

وی با اشاره به حاکمیت استکبار جهانی ازجمله آمریکا قبل از انقلاب اسلامی بر ملت ایران افزود: قبل از انقلاب اسلامی استقلال از آن آمریکا بود و کارگزاران آن ها در داخل برای حضور در ایران حق توحش دریافت می کردند.

پایداری و مقاومت ایران موجب پسرفت و ترس استکبار جهانی

معاون قضایی دادستان کل کشور در امور فضای مجازی مقاومت و پایداری را نتیجه قرار گرفتن آمریکا و هم پیمانان آن ها بر سر میز مذاکرات هسته ای دانست و خاطرنشان کرد: پایداری و مقاومت ملت ایران توانسته موجب پسرفت و ترس استکبار جهانی شود را رقم بزند.

خرم آبادی ایران را الگوی موفق دنیا ازجمله کشورهای منطقه برشمرد و تصریح کرد: امروزه تفکر جمهوری اسلامی در منطقه و دنیا حاکم شده و استکبار جهانی از این رویه واهمه دارد.

دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه با اشاره به پشت سر گذاشتن همه تهدیدات خارجی در کشور گفت: امروزه استکبار پس از ناکام ماندن در جنگ های نظامی و فرهنگی علیه ایران، جنگ اقتصادی را در پیش گرفته و یقیناً در این جنگ نیز شکست می خورد.

وی با اشاره به مقاومت مسئولان در برابر یاوه گویی های آمریکا افزود: امروز همه مسئولان دریافته اند که تعامل با کدخدا نتیجه نمی دهد بلکه مقاومت و پایداری در برابر تهدیدات خارجی اثربخش و کارا است.

معاون قضایی دادستان کل کشور در امور فضای مجازی با تأکید بر موفقیت و روشن بودن آینده ایران خاطرنشان کرد: به فرموده رهبر معظم انقلاب تنها باتقوا، شناخت آسیب ها و در پیش گرفتن راهکارهای متناسب با آن می توان از گلوگاه های حساس عبور کرد.

خرم آبادی با اذعان به اینکه دشمن از فضای مجازی به عنوان ابزاری برای بد جلوه دادن و ناکارآمد جلوه دادن نظام علیه دشمن به کار گرفته افزود: تقوا و صبر لازمه شناخت آسیب ها در برابر تهدیدات خارجی است و لازم است همه قضات با شکیبایی و شناخت صحیح در برابر تهدیدات فضای مجازی عمل کنند.

دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه بر لزوم مقابله با تهدیدات و آسیب های فضای مجازی تأکید کرد و افزود: دستگاه قضا باید در برابر تهدیدات فضای مجازی متعهدانه و مقتدرانه عمل کند.

معاون قضایی دادستان کل کشور در امور فضای مجازی با بیان اینکه ۸۰ درصد تمرکز دشمن در تلگرام و اینستاگرام متمرکزشده تصریح کرد: در این فضا علاوه بر جوانان افراد مسن نیز دچار انحراف شده اند و لازم است نظارت ها بر فضای مجازی تشدید و تقویت شود.

۹۵ درصد فضای مجازی کشور رهاشده است

وی با اشاره به اینکه تنها پنج درصد فضای مجازی تحت کنترل است و ۹۵ درصد آن رهاشده خاطرنشان کرد: بسیاری از پرونده های قضایی تشکیل شده در کشور به دلیل جرم های مستدل شده در تلگرام و اینستاگرام است که موجب ناامنی فضای مجازی کشور شده اند.

کاهش ۴۵ درصدی فعالیت کانال های تلگرامی و کوچ ۳۱ میلیون نفر به پوسته های تلگرام

دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه با بیان اینکه ۴۵ درصد فعالیت های کانالی تلگرام کم شده تصریح کرد: درحالی که مشارکت مردم در کانال های تلگرامی کاهش یافته اما پس از فیلتر شدن تلگرام ۳۱ میلیون نفر ایرانی در هاتگرام و تلگرام طلایی عضو شده اند.

فعالیت ۲۹ نفر ایرانی در شبکه های موبایلی داخلی

معاون قضایی دادستان کل کشور در امور فضای مجازی گفت: ۲۹ میلیون نفر ایرانی در پیام رسان های داخلی عضو هستند و فعالیت های فضای مجازی را دنبال می کنند.

خرم آبادی با اشاره به سوددهی پیام رسان داخلی گفت: اگر ملت از پیام رسان های داخلی استفاده کنند سوددهی اقتصادی آن ها به دلیل استقرار سرورها در ایران به کشور برمی گردد و این جدایی از صیانت اطلاعات شخصی و حقوقی افراد و جامعه است .

وی با اشاره به تهاجم فرهنگی در کشور خاطرنشان کرد: دستگاه قضایی باید به گونه ای با متخلفان برخورد کند که اقتدار و عزت مردم حفظ شود.

معاون دادستان کل کشور بر لزوم تکریم و گرامی داشتن مردم تأکید کرد و گفت: در برهه ای از زمان که آل سعود، رژیم صهیونیستی و آمریکا تمام تلاش خود را به مار گرفته باید مردم را ولی نعمت دانست و راه مجرمان را از دلسوزان نظام جدا کرد.

دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه و معاون قضایی دادستان کل کشور در امور فضای مجازی با بیان اینکه ۴۴۰ مرکز رسیدگی به جرائم فضای مجازی وجود دارد گفت: تأکید ما تشکیل دایره های رسیدگی در قالب بازپرسی و دادیاری برای رسیدگی جرائم فضای مجازی در کشور است.

سیر صعودی پرونده های قضایی در گیلان

رئیس کل دادگستری استان گیلان نیز در این همایش با بیان اینکه هفت درصد پرونده ها در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته اظهار کرد: با توجه به مشکلاتی که در کشور و استان رقم می خورد شاهد سیر صعودی تعداد پرونده های قضایی هستیم.

احمد سیاوش پور ادامه روند فعلی در دستگاه ها و قوا را موجب ازدیاد پرونده ها دانست و افزود: باید با آسیب شناسی و اتخاذ تصمیمات درست راهکاری برای کاهش تشکیل پرونده ها در مراجع قضایی پیدا کرد.

وی ازدیاد پرونده ها و کمبود قضات در مراجع قضایی را عامل نارضایتی برخی مردم برشمرد و گفت: طبیعتاً در قضاوت بین طرفین دعوا یک طرف از دستگاه قضا ناراضی خواهند بود هرچند امروز دستگاه قضا، قوه اتکا مردم و دولت در احقاق حقوق است.

قضات در برابر تهدیدات خارجی تعدیل کننده باشند

رئیس کل دادگستری استان گیلان با اشاره فشارهای بیرونی به ملت و لزوم کاهش این فشارها از سوی قضات خاطرنشان کرد: ایام کنونی ایامی بسیار حساس است و همه ما به عنوان بخشی از حکومت باید در برابر تهدیدات خارجی تعدیل کننده باشیم.

سیاوش پور با بیان اینکه دشمن از کوچک ترین موقعیت های سوء در جامعه موج سواری می کند تصریح کرد: نباید در جامعه مشکلات را ها کرد بلکه قضات و اعضای شورای تأمین باید در تصمیم سازی ها مشارکت داشته و در امنیت جامعه فعالانه، مصلحت اندیشی و باتدبیر عمل کنند.

فارس