آژانس-روابط-عمومی-وبلاگ-اخبار-رسمی
گیل خبر/ محمد رحیمی   در دنیای امروزه اطلاع رسانی نقش بسیار مهمی در موفق جلوه دادن سازمان دارد لذا اطلاع رسانی مهمترین وظیفه یک روابط عمومی به شمار می رود بگونه ای که گاهاً سازمانی که در نیل به اهداف از پیش تعیین شده موفقیت چندانی ندارد به واسطه داشتن یک روابط عمومی قوی و برنامه ریزی مناسب در اطلاع رسانی و استفاده از صحیح از ابزار، سازمان خود را موفق جلوه می دهد. اگر چه سابقه و سبقه روابط عمومی در جهان به یک و نیم قرن پیش و در ایران به حدود یک قرن قبل باز می گردد، اما در کشور ما به جز تعدادی انگشت شمار، سایر روابط عمومی ها هرگز نتوانسته اند حتی گام های نخست در این عرصه را به درستی بردارند و همیشه از فرسنگ های لنگ زده اند.در این میان روابط عمومی در ایران اسلامی در حالی که هزاران شبکه ، خبرگزاری و نشریه در جهان از جمله در کشورهای همسایه آن شبانه ، روز علیه جمهوری اسلامی ایران خبر پراکنی می کنند، حتی از اطلاع رسانی در حوزه مدیریت سازمان خود نیز عاجزند و برخی به عمد بی تفاوت هستند!.این ضعف وبی تفاوتی کشنده در اطلاع رسانی گاهی تنها مربوط به سازمان ها و ارگان های شهرها وبخش های کوچک نیست بلکه در سطح وزارتخانه ها ی کشو ر نیز احساس و مشاهده می شود و در حوزه های بانک ، بیمه و سازمان های دولتی و بخش خصوصی اوضاع رنج آور و درد ناک است. با پوزش از آندسته از مدیران و کارکنان فعال روابط عمومی ها که تعداد آن ها اندک نیز است، گروهی از مدیران و کارکنان روابط عمومی در کشور فقط این عبارت را حفظ کرده اند که " روابط عمومی به معنای پل ارتباطی میان سازمان و مردم یا افکار عمومی است ، اما در عمل به عمق مفهوم این تعریف آشنا نبوده یا اعتقادی ندارند و به کسب و کار خود در طول ساعات اداری می پردازند.روابط عمومی در سازمان ها و بخش خصوصی ، بانک و بیمه های کشور اگر به میوه و غذا و خیر مقدم و تملق گویی مدیریت باشد، هیچ نگرانی ندارد ، چرا که او عزیز است و می تواند به امورات روزمره خود برسد، آما اگر درد جامعه را به مدیریت انعکاس داده، ضعف ها را منعکس کرده و بر آنها پافشاری هم کند، شاید و به نظر نگارنده به یقین خیلی دوام نمی آورد. حال وقتی کسی خودش از الفبای اطلاع رسانی بی اطلاع است ، چگونه باید با افکار عمومی ارتباط مناسب ، صمیمی و معقول برقرار کرده ، تهدیدها را به فرصت تبدیل و علیه رسانه های دشمنان ایستادگی کند. با این شرایط اطلاع رسانی در کشور آنچیزی می شود که اکنون شاهد آن هستیم و رهبر انقلاب و مسوولان سه قوا به صورت مکرر باید در این حوزه تذکر بدهند. زوم ایجاد یک نهضت در این عرصه،توصیه موکد می شود، لازم است وزیران و مدیران عالی کشور برای یکبار هم که شده در این زمینه نهضتی به پا کنند و در بخش روابط عمومی از نیروهای باسابقه ، کار آمد ، مدیر و آشنا به حوزه روابط عمومی استفاده کنند تا برای دیگرمسوولان در مرکز کشور و استان ها و شهرستانها الگو شود و در امتداد جنگ رسانه ای و نبرد سایبری بیش از این از دشمن عقب نمانیم.بدون تعارف در موضوع اختلاس بانک های کشور اگر اولین اطلاع رسانی های مناسب و به موقع از خود بانک ها و سپس از دستگاه های مربوط انجام می شد و تا پایان کار این حرکت به آرامی ادامه داشت، آیا چنین جو سنگینی ایجاد می شد، به راستی در این حوزه چه میزان اطلاع رسانی شد. روابط عمومی تا چه میزان به مدیران خود مشاوره دادند و اوضاع را کنترل کردند و اساسا دست اندرکاران روابط عمومی ها که در حقیقت چشم امید سازمان محسوب می شوند، چه حد با این بخش از کار آشنایی داشته و دارند.؟!اطلاع رسانی ، خبرنگاری ، روزنامه نگاری ، آگاهی بخشی به افکار عمومی یک حرفه و یک هنر است و باید مجموعه های روابط عمومی این تخصص و هنر را داشته باشند و فقط با کلمات و جملات بازی نکنند.به عنوان فردی که بیش از یک دهه سال در عرصه رسانه فعالیت داشته ، با جدیت تمام اعلام می کنم ، باید در حوزه روابط عمومی کشور به دور از شعارزدگی ، نهضتی ایجاد شود.اگر این کوتاهی ها ادامه پیدا کند، همین آش است و همین کاسه. یکی دیگر از مسایلی که در خصوص نحوه عملکرد روابط عمومی ها، به چشم می خورد گزینشی عمل کردن آنهاست. روابط عمومی برخی از سازمان ها و نهادها فقط با تعداد انگشت شمار و البته گلچین شده ای از رسانه ها ارتباط می گیرند که این مساله، موضوع اطلاع رسانی را به طور کامل تحت الشعاع قرار می دهد.   گیل خبر: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.