به گزارش گیل خبر، در نشست مصطفی سالاری، مناف هاشمی و محمد اسلامی، استانداران گیلان، گلستان و مازندران بر همکاری های مشترک برای شتاب بخشی به روند توسعه همه جانبه استانهای شمالی تاکید شد.
در این نشست که معاونین سیاسی امنیتی، عمرانی و اقتصادی و روسای اتاق بازرگانی سه استان حضور داشتند، استانداران ساحلی خزر به بیان دیدگاه هاة نقطه نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند. در این جلسه 4 ساعته؛ معاونین استانداری و روسای اتاق بازرگانی به طرح برنامه ها و پیشنهادهای خود پرداخته و در  نهایت مقرر شد؛ جلسات مشترک استانداران ساحلی خزر بصورت فصلی و منظم برگزار شده و در جهت ارایه راهبردهای توسعه همه جانبه منطقه ای تصمیم گیری شود. - نشست استانداران شمالی به یک مجمع همکاری منطقه ای تحت عنوان شمال یا خزر تبدیل  و  نهاد سازی شود تا نقش ماندگار خود را ایفا نماید. -این مجمع، نمایندگان محترم ولی فقیه در استان، ائمه محترم جمعه و مجمع نمایندگان سه استان را بصورت نوبه ای و حسب موضوع  در مباحث مشارکت دهد و از ظرفیت آنان برای پیشبرد برنامه ها بهره گیری نماید. -جلسات این مجمع برای استانداران حداقل سه ماه یکبار برگزار شود. -3 کارگروه تخصصی تشکیل شود و کارگروه توسط معاونین اقتصادی، سیاسی امنیتی و عمرانی اداره شود و جلسات کارگروه ها و اداره آن به صورت گردشی در سه استان برگزار شود. -برنامه های پسماند، قطار سریع السیر برقی، اتوبان ساحلی، مباحث حوزه آب، خودکفایی در محصولات استراتژیک و تغییر الگوی کشت، موضوع زراعت چوب و صنایع سلولوزی، برگزاری نمایشگاه های مشترک، صادرات و ایجاد قدرت لجستیک برای توسعه صادرات، ایجاد پایگاه امداد هوایی مشترک برای اطفاء حریق جنگل، مباحث حوزه گردشگری در بخش های مختلف و بوم گردی و مباحث مرتبط با منطقه آزاد و بازارچه مرزی  در دستور کار کارگروه ها قرار  گیرد تا کارگروه ها نسبت به تهیه دفترچه طرح و تعیین نقش ها و مسئولیت ها و نوعِ اقدامی که هریک از استان ها باید انجام بدهند اقدام بکنند تا بتوانیم این طرح ها که دارای منافع مشترک و مرتبط است را بصورت عملیاتی به مرحله اجرا در بیاوریم -ایجاد تفاهمات در راستای اقدامات مهم با امضاء استانداران شمالی برای رفع برخی مشکلات مشترک چون پسماند و نظایر آن -همکاری های بین نخبگان، صاحب نظران و بخش دولتی سه استان بمنظور گفتمان سازی و تمدن سازی و ایجاد تفکر یکپارچه و نگاه و رویکرد واحد در راستای مباحث اجتماعی فرهنگی بویژه آسیب های اجتماعی دبیرخانه استان های شمالی کشور در مازندران دایر شد
همچنین دبیرخانه دائمی استان های شمالی کشور ( مازندران ، گیلان و گلستان ) به منظور بررسی ظرفیت های اقتصادی و اجتماعی این استان ها برای رشد و توسعه تشکیل شده است. محمد اسلامی استاندار مازندران در حاشیه نشست استانداران شمالی کشور در بابلسر با بیان این مطلب افزود: در دبیرخانه استان های شمالی کشور با بهره گیری از نقطه نظرات کارشناسان و صاحبنظران برای رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی این استان ها برنامه ریزی و تصمیم گیری می شود. براساس تصمیم استانداران شمالی کشور، از این پس نشست نماینده عالی دولت در این مناطق با دعوت از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و نمایندگان ولی فقیه در استان ها برای هم اندیشی بهتر پیگیری می شود. وی نشست استانداران شمالی را در راستای توسعه همه جانبه در این مناطق بیان کرد و اظهار داشت : استان های شمالی دارای ظرفیت های خوبی در حوزه اقتصادی و اجتماعی به خصوص سواحل دارای ذخایر غنی هستند که باید این ظرفیت ها به طور همسان برای رشد اقتصادی این مناطق مورد بهره برداری قرار گیرد. در شرایط فعلی به دلیل بهره برداری بیش از حد از منابع طبیعی و محیط زیست در استان های شمالی کشور، فشار بیشتر بر این منابع باعث از دست رفتن آنها می شود و ما باید به گونه ای از این مواهب استفاده کنیم که نسل های آینده نیز از آن بهره مند شوند. امیدواریم نشست استانداران شمالی کشور بتواند راهگشای رفع برخی مشکلات در این مناطق از جمله تک محوری بودن حمل و نقل و سایر زیرساخت ها شود و زمینه توسعه صنعتی را در این استان ها فراهم کند.