به گزارش گیل خبر،   صوفی، وزیر دولت اصلاحات و استاندار اسبق گیلان، بر این عقیده است که حسن روحانی بعد از انتخابات و با انتخاب کابینه وزرا نشان داد که از عقبه رای خود یعنی اصلاح طلبان روی برگردانده است و فراکسیون امید هم به دلیل حمایت های قاطعانه از کابینه دولت دوازدهم، مردم را از جریان اصلاحات دلسرد کردند.
دو هفته پیش، بیش از 70 نفر از اعضای فراکسیون امید با سیدمحمدخاتمی دیدار و گفت وگو کردند. طبق گفته اعضا، برخی از موضوعات مهم روز و اصلاح طلبان از جمله ارتباط دولت با فراکسیون امید نیز مطرح شده است.
محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی، پس از این دیدار گفت: «رابطه فراکسیون امید با دولت علیرغم همراهی نمایندگان با دولت، رابطه ای قوی نیست. احساس عمومی اعضای فراکسیون امید این است که دولت با حامیان اصلی خود رابطه قوی ندارد. ما یک کارگروه سه نفره تشکیل دادیم که چگونگی کار با دولت را بررسی کنند.»
جریان اصلاحات و بزرگان این جریان، یکی از مهمترین و اصلی ترین حامیان حسن روحانی برای رسیدن به ریاست جمهوری بودند. اصلاح طلبان اعتبار و آبروی خود را برای شیخ اعتدال هزینه کردند تا یک فرد اعتدال گرا که تا حدودی مشی اصلاح طلبی دارد، در راس قوه مجریه قرار بگیرد. با همه این تفاسیر اما حسن روحانی زمانی که با رای 24 میلیونی مردم، پیروز انتخابات شده بود، برخلاف تمامی سخنان و وعده هایش کابینه وزرایش را یک کابینه تقریبا اصولگرایی انتخاب کرد و بعد از آن هم طبق گفته محمدرضا عارف، ارتباطش را با فراکسیون امید به تدریج کم و کم تر کرده است.
هر چند این کاهش سطح روابط دولت با فراکسیون امید منجر به این نشد که در جلسه استیضاح، اعضای فراکسیون امید به وزرای راه، کار و کشاورزی رای اعتماد مجدد ندهند.
علی صوفی دبیرکل حزب پیشروی اصلاحات، با اشاره به سخنان اخیر محمدرضاعارف مبنی بر ضعیف شدن ارتباط رئیس جمهوری با فراکسیون امید، گفت: کاملا مشخص است که آقای روحانی بعد از انتخابات، مسائلی برایش پیش آمد و هجمه هایی از جانب رقیب نسبت به ایشان صورت گرفت که نشان دهنده این بود که جریبان رقیب نمی خواهد نتیجه انتخابات را بپذیرد و این فشارها را به طرق مختلف به رئیس جمهور وارد کردند. دستگیری برادر آقای روحانی، اهانت هایی که در راهپیمایی به ایشان شد و ... از جمله مواردی بود که جریان رقیب برای فشار وارد کردن به آقای روحانی انجام می دادند.
وزیر تعاون در دولت اصلاحات، ادامه داد: جریان رقیب فشارهایی را به آقای روحانی وارد کرد که اگر ادامه پیدا می کرد، معلوم نبود که ما اکنون از نظر امنیت ملی در چه وضعیتی قرار می گرفتیم. این فشارها اما ناگهان باعث شد که آقای روحانی تسلیم این فشارها و این جریان فشار شود. تغییر رویکرد آقای روحانی نیز در برهه زمانی مهمی بروز پیدا کرد و کاملا به طور مشخص روی گردانی آقای روحانی به عقبه رای خود و اصلاح طلبان و روی آوردن به جریان اصولگرا در معرفی کابینه و تعیین وزرا، مشخص بود.
این کارشناس سیاسی با بیان اینکه فشارها به روحانی در تعیین کابینه موثر بود، تصریح کرد: این تاثیر به گونه ای بود که حتی طیفی که به ایشان فشار وارد کرده بودند هم از ایشان در خصوص انتخاب وزرا تشکر کرده و با او جلسه ای را هم برگزار کردند. به هر صورت در مجلس هم فراکسیون اصولگرایان و هم فراکسیون رهروان ولایت که باقی مانده مجلس قبل هستند نیز کاملا از کابینه روحانی تشکر کردند، اما تنها جریانی که از کابینه تعیین شده گله مند بود، فراکسیون اصلاح طلب و مردم جامعه بودند.
علی صوفی، ادامه داد: علی ایحال ارائه لیست وزرا به مجلس، تفسیر بردار نبود. به هر حال ظاهر داستان این را نشان می داد که آقای روحانی دیگر خود را وام دار جریان اصلاح طلبی نمی داند. ایشان علی رغم اینکه حتی بعد از انتخابات صراحتا مطرح کردند که من مدیران در همه سطوح را از این 24 میلیون نفری که به من رای دادند انتخاب می کنم اما، کاملا برخلاف حرف خود عمل کرده و از این بحث عدول کردند. تمامی اصلاح طلبان و حتی آن هایی که به صورت افراطی از روحانی حمایت می کردند هم در رابطه با این موضوع اذعان کردند.
استاندار اسبق بوشهر، با بیان اینکه عدم همراهی آقای روحانی با اصلاح طلبان از همان نوع انتخاب وزرا و تعیین کابینه مشخص شد، خاطرنشان کرد: در اینجا توپ در زمین مجلس بود و این فراکسیون امید بود که باید خواست مردم را اجرایی می کرد. بر این اساس دو فرضیه وجود دارد، در خوشبینانه ترین حالت، مثلا آقای روحانی بر تعهدات خود باقی است و پایبند پیمانی که با اصلاح طلبان بسته است مانده، اما فشارها و تهدیدات بسیار قوی و جدی بوده و رئیس جمهور مجبور شده چنین کابینه ای را انتخاب کند. بدبینانه ترین حالت این ماجرا هم این است که خیر آقای روحانی هیچ فشار و تهدیدی را متحمل نمی شده و این گرایش اصلی روحانی است و مصلحت و آینده خود را در انتخاب این وزرا دیده و به همین دلیل دست به چنین تصمیمی زده است. در هر دو صورت خوشبینانه و بدبینانه، از فراکسیون امید انتظار می رفت که به صورت جدی در حمایت از مردم و رای آن ها به این لیست قاطعانه «نه» می گفتند.
صوفی، در ادامه تصریح کرد: فراکسیون امید در مجلس و در قبال لیست وزرا باید به گونه ای رفتار می کرد و این پیام را به روحانی و جامعه می داد که این کابینه ی مورد نظر ما نیست و ما از این به بعد صف مان از شما جداست، تا حداقل مردم سرخورده نشوند و تکلیف خودشان را با این ها بدانند. اما نه تنها این اتفاق رخ نداد، بلکه فراکسیون امید بسیار محکم پشت همین کابینه ایستاد و وزرایی که در خوشبینانه ترین حالت احتمال می رفت که با رای ناپلئونی به وزارت راه پیدا کنند، ناگهان با یک رای دور از انتظار همگی رای اعتماد گرفتند.
استاندار اسبق گیلان، با بیان  اینکه رفتار فراکسیون امید یک دهن کجی به رای مردم بود، خاطرنشان کرد: به نظر من چیزی به نام فراکسیون امید وجود خارجی ندارد و فقط یک عنوان و نام است که بر اساس انتظاری که از آن ها می رفت ظاهر نشدند. به نظرم بحث استیضاح های اخیر، همه و همه نشان از منفعل بودن فراکسیون امید بود.
رویداد۲۴
همرسانی کنید:

نظر شما:

security code