به گزارش گیل خبر، در سومین روز از هفته منابع طبیعی نشستی با حضور احمد سیاوش پور رییس کل دادگستری، دکتر یوسف پور مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری، جمعی از مدیران این اداره کل و تعدادی از معاونین قضایی و قضات دادگستری گیلان فعال در عرصه منابع طبیعی برگزار شد.

احمد سیاوش پور رئیس کل دادگستری استان در این نشست با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و امام راحل (ره)، ولادت دخت نبی اکرم (ص) صدیقه کبری (س) را تبریک گفت. وی ضمن خوشآمد به حاضرین، از آنها برای نقش آفرینی در عرصه حفاظت از جنگل ها و منابع طبیعی استان قدردانی نمود.

سیاوش پور در ادامه از ضرورت آموزش مردم در راستای ارتقاء فرهنگ زیست محیطی جامعه و حفاظت از جنگل ها و مراتع سخن گفت و  عنوان نمود: بخشی از وظایف دستگاه های مسئول باید به ارائه آموزشهای اثربخش و آگاه سازی در این زمینه اختصاص یابد تا مردم بدانند که به چه میزان حفظ این منابع، حیاتی است.

وی با بیان اینکه روند کنونی در حفظ و حراست از منابع طبیعی درکشور قابل قبول نیست بیان داشت: همه دنیا به اهمیت محیط زیست پی برده اند و یک نگاه جهانی در این عرصه شکل گرفته است، در حالیکه در کشورمان هنوز به یک اراده جمعی در حوزه حراست از منابع طبیعی نرسیده ایم و عقب ماندگی های زیادی در این زمینه داریم.

سیاوش پور ضمن انتقاد از عدم توجه به منابع طبیعی در اجرای پروژه های عمرانی عنوان نمود: در انجام پروژه های عمرانی که البته ضروری نیز هستند بدون توجه به تاثیر مخرب آنها بر محیط زیست عمل می کنند در صورتی که با دقت در تبعات زیست محیطی می توانند کمترین آسیب را به منابع طبیعی وارد کنند.

این مقام ارشد قضایی با تاکید بر اینکه دستگاه قضایی استان در حفظ حقوق عامه با جدیت عمل می کند بیان داشت: دستگاه قضایی استان با دست اندازان و تضییع کنندگان حقوق عامه برخورد قانونی لازم را انجام می دهد.

رئیس شورای قضایی استان همچنین اظهار داشت: کمبود نیرو و تجهیزات نباید بهانه ای برای غفلت و کم کاری در حفاظت از منابع طبیعی شود چنانکه با وضع موجود  نیاز است تا جهادی عمل کنیم هم آنگونه که حرکت جهادی را در بسیاری از زمینه ها مانند جنگ تحمیلی تجربه کرده ایم.

سیاوش پور با بیان اینکه باید در عرصه ملی شاهد نگاهی کلان به موضوع حفظ محیط زیست و حراست از منابع طبیعی باشیم، افزود: ساختار قانونی سازمان منابع طبیعی باید در جهت استقلال و کارآمدتر شدن این سازمان طرح ریزی شده و تغییر یابد.

در بخش دیگری از این نشست، حجت الاسلام والمسلمین رضازاده معاون فرهنگی دادگستری گیلان با اشاره به منابع طبیعی و مواهب سرشار خدادادی استان گیلان، جنگل را نخستین دوست انسان دانست و گفت: هیچ پدیده طبیعی مانند جنگل در محیط زیست انسان نقش سازنده ندارد.

وی انگیزه موجود در اداره کل منابع طبیعی استان در حفظ و حراست از جنگلها و مراتع را مثبت ارزیابی نمود و عنوان  داشت: دستگاه قضایی و سازمان منابع طبیعی در موضوع حفاظت از منابع طبیعی مکمل یکدیگرند.

حجت الاسلام رضازاده با بیان اینکه اجرای به موقع و قاطع قانون می تواند در پیشگیری از آسیب های زیست محیطی موثر باشد بیان داشت: همه دستگاه های مسئول در زمینه منابع طبیعی باید با اراده ای قوی و بر مبنای قانون به وظایف ذاتی خود عمل نمایند.