نسخه موبایل
اسفند ۱۶, ۱۳۹۶ 347317 اجتماعی خبر گیلان یادداشت
فرزام خباز

نگاهی به عملکرد رسانه های شهر رشت در انتخاب چهره سال راه و ساختمان؛ ذوق زدگی و کم مایگی

فارغ از درست و غلط بودن ساز و کار این جشنواره و با علم به این نکته که آقای نصرتی در نیمسال دوم۹۶ کار خود را به عنوان شهردار در شهر رشت آغاز کرد و هنوز پروژه عمرانی را در شهر شروع نکرده، چطور می توان رای آوری آقای نصرتی را از افتخارات شهر رشت دانست. به هر شکل با توجه به موج رسانه ای که به راه افتاد شهردار رشت به این عنوان دست یافت ، اما نمی شود از این اتفاق ذوق زده شد و تنها می توان به ایشان تبریک گفت. قضاوت آقای نصرتی به دلیل مدت زمان کمی که در این شهر مشغول فعالیت است ، امکان پذیر نیست و تمام نتایج را می توان به کار نامه اش در سال های حضورش در قزوین منتهی کرد.

گیل خبر/ فرزام خباز*

روزهای اخیر ضمیمه ی بالای اکثر کانال های خبری و پر بازدید گیلان که رویدادهای مرتبط با شهر رشت را منعکس می کنند ، تیترهایی در جهت حمایت از شهردار رشت قرار داشت.
«بالا نگه داشتن پرچم رشت وظیفه ماست»، « تنها ۱۵ دقیقه باقیست» ،«شهردار رشت را تنها نگذارید». همه ی این تیترها نمونه ای از فراخوان های گسترده در صفحات مجازی بود که از مردم رشت می خواست تا با شرکت در رای گیری مجازی، شهردار رشت را برای پیروزی در پنجمین دوره انتخابات چهره سال راه و ساختمان کشور در سال ۹۶ همراهی کنند. واکنش های ذوق زده و هدایت شده که اندکی چاشنی شعار های ناسیونالیتی هم مخلوط آن بود.
در وبسایت این جشنواره درباره ی چگونگی این مراسم نوشته شده بود: «معرفی چهره‌های تأثیرگذار در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و سیاسی از طریق انتخاب‌های مردمی و رسانه‌ای به روالی معمول در دنیا تبدیل‌ شده است. ازاین‌رو مجتمع رسانه‌ای راه و ساختمان به‌عنوان تنها هولدینگ تخصصی این حوزه به‌منظور تشویق و ترغیب مدیران عمرانی کشور از سال ۱۳۹۲ اقدام به برگزاری جشنواره ی انتخاب چهره سال صنعت راه و ساختمان کشور نموده است.»
در ادامه معرفی این جشنواره، آمده:« دبیرخانه جشنواره چهره سال صنعت راه و ساختمان کشور با حمایت رسانه‌های عمومی و تخصصی برای پنجمین دوره پیاپی، انتخاب چهره سال صنعت ساختمان را در سال ۱۳۹۶ از طریق انتخاب اولیه توسط کمیته داوران و انتخاب نهایی کاملاً رسانه ‏ای است و تمامی مدیران و مسئولان مذکور توسط مخاطبان و شهروندان انتخاب می شوند.»
اکثر رسانه ها در دنیا دارای عرف زبانی هستند که متر و معیار حرفه ای بودن آنان است. اما برخی از رسانه ها در شهر رشت برای آنکه در ماراتن رای گیری برای شهردار رشت گوی سبقت را از یگدیگر پیش بگیرند به تیترهایی روی آوردند که در علم و عمل نمی توان ارتباطی میان آن ها و شهر رشت برقرار کرد.
فارغ از درست و غلط بودن ساز و کار این جشنواره و با علم به این نکته که آقای نصرتی در نیمسال دوم۹۶ کار خود را به عنوان شهردار در شهر رشت آغاز کرد و هنوز پروژه عمرانی را در شهر شروع نکرده، چطور می توان رای آوری آقای نصرتی را از افتخارات شهر رشت دانست. به هر شکل با توجه به موج رسانه ای که به راه افتاد شهردار رشت به این عنوان دست یافت ، اما نمی شود از این اتفاق ذوق زده شد و تنها می توان به ایشان تبریک گفت. قضاوت آقای نصرتی به دلیل مدت زمان کمی که در این شهر مشغول فعالیت است ، امکان پذیر نیست و تمام نتایج را می توان به کار نامه اش در سال های حضورش در قزوین منتهی کرد.
اما چه اتفاقی رخ می دهد که رسانه ها آنقدر از اصول حرفه ای خود دور می شوند؟ و به جای آنکه زبان شهروندان باشند به تدریج این امر را فراموش می کنند و برخی از آنان نیز با اراده ای مثال زدنی می خواهند کاربرد رسانه را در استان عوض کنند و رسانه ها را از استقلال در بیاورند. ناظران در شهر رشت بر این پرسش تاکید دارند که آیا واقعا رای آوری شهردار قزوینیِ رشت پرچم رشت را برافراشته خواهد کرد؟ یا عملکرد درست مجموعه مدیریت شهری رشت؟
آیا رسانه های استان نمی توانند به عنوان زبان شهروندان مشکلاتی نظیر قراردادهای پیمانکاران وعدم تعهد آنان به پرسنل شهرداری را بیان کنند ، یا پل ارتباطی باشند برای مشارکت شهروندان با مجموعه شهرداری در جهت شکل دهی به طرح هایی نظیر تعاونی ها وهمچنین ابزاری باشند برای شفافیت شورا و شهرداری تا شهروندان احساس کنند که رسانه به عنوان یکی از حافظان حقوق شهروندی در کنار آنان قرار دارد؟

*گیلان تیتر

گیل خبر: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

کانال تلگرام گیل خبر
نظرات
انتشار نظرات در پایگاه گیل‌خبر به معنی تائید آن نیست. گیل‌خبر نظرات حاوی توهین و افترا و با حروف غیرفارسی را منتشر نخواهد کرد.

پاسخ دهید

نظرات پس از تائید مدیریت منتشر خواهد شد