نسخه موبایل
اسفند ۱۵, ۱۳۹۶ 346819 خبر فرهنگی گزارش تصویری گیلان
با هنرمندان شب آخر اجرای تلفیقی موسیقی و نقاشی «جادوی سکوت»؛

لحظه شماری برای اجراء قسمت دوم و ادامه این پرفورمنس/ نادره حکیم الهی: .داشتن چنین جسارتی برای اجراء های بداهه بسیار تحسین برانگیز بود+تصاویر شب آخر

.

اختصاصی گیل خبر/ علیرضا رهنما: آخرین اجراء «جادوی سکوت» نیز با نقش آفرینی صمد توانا و اجرای گروه موسیقی به سرپرستی علی سرلک به پایان رسید.پس از ۵ شب اجراء بی وقفه که مورد استقبال خاص قرار گرفت و تلفیق موسیقی و نقاشی را به شکل هنری تری نشان داد.

به دنبال پایان اجراء تلفیقی موسیقی و نقاشی «جادوی سکوت» هنرمندان اجراء اختتامیه در گفت و گو با گیل خبر نسبت به تداوم این کار هنری و ضرورت حمایت از آن تاکید کردند.

در «جادوی سکوت»  گروه موسیقی متشکل از نوازنده سنتور و سنتور باس حافظ نیک نفس، کمانچه و ویلون سجاد محبی و ساز کوبه ای و آواز نیما راوند و سرپرستی نوازنده تار علی سرلک هنرنمایی کردند.

حافظ نیک نفس نوازنده سنتور و سنتور باس در پایان اجرای گروه با معرفی خود گفت:  زاده کرمان هستم و موسیقی را از سال ۸۵ به واسطه پدر آغاز نمودم و رفته رفته به ساز سنتور علاقه مند شدم و این ساز را به عنوان ساز اصلی خود برگزیدم.مدت ۸ سال به تحصیل موسیقی در کرمان نزد سعید مشرف شاه پرداختم.پیش از شروع تحصیلات دانشگاهی در رشته موسیقی به تهران آمدم و نزد امیر حسین اسلامی نیز به فراگیری موسیقی پرداختم.تحصیلات دانشگاهی خود را در رشت آغاز نمودم و به فعالیت های موسیقی خود در داخل و خارج از ایران ادامه دادم و حاصل آن کسب چند عنوان کشوری و بین المللی بود.همچنین نیک نفس بداهه نوازی،درک و حس نزدیک گروه را نقطه قوت این اجراء دانست و افزود: نحوه آشنایی با بچه های گروه سوای تحصیل در یک دانشگاه،در ابتدا همکاری از گروه فریاد بود و تا به امروز که به اجراء جادوی سکوت رسیدیم.

سجاد محبی نوازنده کمانچه و ویلون  نیز  در معرفی خود گفت:  ویلون را از سال ۸۵ به سبک ایرانی آغاز نمودم و پس از طی ۴ سال به فراگیری این ساز،کار خود را در سبک کلاسیک ادامه دادم. وی افزود:در کنار ویلون به خاطر علاقه مندی به موسیقی ایرانی به فراگیری کمانچه پرداختم.فراگیری کمانچه و ویلون را نزد ارسلان کامکار و اردشیر کامکار ادامه دادم و با گروه های مختلفی در کشور و چند گروه در گیلان همکاری داشتم.

محبی اذعان داشت: در این اجراء ها با توجه به حس حاکم در محیط،اعم از نقش روی بوم و حال و هوای بینندگان،طیف موسیقی ما نیز متفاوت بود و گاه به موسیقی ایرانی نزدیک بوده و گاه حس و حال کلاسیک به خود می گرفت.

نیما راوند آوازخوان گروه که صدایش گرمابخش این اجراء متفاوت بود با اشاره به آغاز کار خود در سال ۹۱ و اولین اجراء در خانه فرهنگ شهرداری رشت که به سبک موسیقی سنتی بود افزود:آغاز آشنایی ام با موسیقی از سنین دو سه سالگی با ساز کوبه ای بود و رفته رفته با سازهای زهی نیز آشنا شدم.از همان کودکی با آواز نیز مانوس بودم و در نوجوانی چند سالی با فرزام باقری گوشه ها و ردیف آواز ایرانی را فرا گرفتم.در سال ۹۲ به طور اتفاقی در محفلی با علی سرلک آشنا شدم و این آغاز همکاری ما تا به امروز در کنار یکدیگر بوده است.وی اظهار داشت:نقاشی ها در هر شب به سبکی متفاوت و با تاثیر از موسیقی و حس موجود در فضا اجراء شد اما کار گروهی موسیقی نوازندگان به تدریج در هر شب به هماهنگی بهتری رسید.

علی سرلک سرپرست گروه نیز  با تشکر از زحمات حکیم الهی در این برنامه،نظرات متفاوتی درباره اجراء های این ۵ شب بیان داشت: شب های پر فراز و نشیبی بودند و بسته به حس حاکم در سالن،هر شب با یک اتفاق متفاوتی روبرو شدیم که بالطبع بنا به سلیقه هر فرد از درجه محبوبیت خاصی برخوردار بودند.وی افزود:برای اجراء قسمت دوم و ادامه این پرفورمنس نیز لحظه شماری میکنم و امیدوارم که اجراء قوی تری پیش رو داشته باشیم.

صمد توانا نقاش شب آخر این پرفورمنس اذعان داشت: جذابیت و جالبی این برنامه بسیار فراتر از حد انتظار من بود و برای شخصی مثل من که ۳۰ سال در وادی چنین اجراء های ترکیبی در داخل و خارج از کشور تجربه داشته ام بسیار نو بود.چنین برنامه هایی در کشور ما و به خصوص در استان گیلان کم نظیر و به نوعی بی نظیر بوده و نکته مهم شروع یک راه و دریچه نو در عرصه اجراء های هنری می باشد.توانا افزود:بنده معتقدم این اجراء ها فراتر از حد انتظار انجام گرفت و این جای خوشحالی دارد.چنین اجراء هایی درجوامعی که به هنر نگاه ویژه ای دارند و آموزش های وسیعی در سطح جامعه صورت میپذیرد بسیار رایج است،اما در جامعه ایران و به خصوص گیلان، این اجراء ها در واقع جایگزین نقش آموزه های دیگر نهاد ها است و نقش جایگزینی در بالا بردن این طیف از فرهنگ و هنر در جامعه را یدک می کشد.

در انتها نادره حکیم الهی،مدیر نگارخانه الهی با اظهار رضایتمندی از این پرفورمنس گفت: اتفاقات بسیار جالبی در این چند شب رخ داد و هر شب شاهد خلق آثاری از طرف نقاشان و همینطور اجراء های متفاوتی از گروه موسیقی بودیم.داشتن چنین جسارتی برای اجراء های بداهه بسیار تحسین برانگیز بوده و نیاز به اعتماد به نفس بالایی دارد که در تمامی این عزیزان شاهد آن بودیم.

حکیم الهی افزود: این پرفورمنس ادامه خواهد داشت و در سال ۹۷ با قسمت دوم این طرح،با حضور هنرمندان بیشتر به همین سبک ادامه خواهیم داد تا پس از رسیدن به تعداد کافی از نقاشی ها،در قالب یک نمایشگاه عرضه شوند.الهی ادامه داد:با دغدغه های بسیاری روبرو بودیم اما امیدوارم در این راه با توجه به هزینه های جاری چنین طرح هایی از تبلیغ و متریال اجراء گرفته تا سالن و مابقی ملزومات،از همراهی و همکاری بهتری بهره مند باشیم.این به معنای حمایت مالی صرف نیست و بسیاری حمایت های دیگر و موثرتر در این مسیر می تواند به ارتقاء این فرهنگ و معرفی هنر و هنرمندان کمک شایانی کند.این امر تنها با حمایت یک شخص یا یک نهاد میسر نخواهد بود بلکه نیاز به همدلی واقعی همه ی شهر رشت دارد.

نادره حکیم الهی با تشکر از حمایت رسانه ها به خصوص گیل خبر که حامی رسانه ای این پرفورمنس بود ادامه داد: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهر رشت در تمامی مراحل همکاری های لازم را به عمل آورده و ما همیشه از حمایت های معنوی این نهاد برخوردار بودیم.اما علی رغم دعوت از این عزیزان به دلیل مشکلات و مشغله های انتهای سال مسئولین،افتخار میزبانی در هیچ یک از شب های اجراء از ایشان را نداشتیم،چه بسا حضورشان می توانست باعث دلگرمی بیشتر ما باشد.

 

برای مشاهده عکس ها در ابعاد بزرگتر به روی عکس کلیک نمائید

 

کانال تلگرام گیل خبر
نظرات
انتشار نظرات در پایگاه گیل‌خبر به معنی تائید آن نیست. گیل‌خبر نظرات حاوی توهین و افترا و با حروف غیرفارسی را منتشر نخواهد کرد.

پاسخ دهید

نظرات پس از تائید مدیریت منتشر خواهد شد