دهم تا چهاردهم اسفند در نگارخانه الهی؛
۱۳۹۶/۱۲/۰۸ ۱۷:۰۰ چاپ
اجراء تلفیقی «جادوی سکوت»  نقطه اشتراک ادبیات،موسیقی و نقاشی
اختصاصی گیل خبر/ علیرضا رهنما: اجراء تلفیقی «جادوی سکوت» که ترکیبی از خوانش شعر،اجراء موسیقی و در عین حال کشیدن نقش بر روی بوم است حس بسیار نابی است که تماشای آن روح انسان را جلا می بخشد.نگارخانه الهی به مدیریت نادره حکیم الهی میزبان این رویداد است که از 10 اسفند به مدت 5 شب اجراء خواهد شد.نکته جالب توجه اجرا از پیش تعیین نشده و موثر از لحظه و خلاقانه مجری ساز،علی سرلک و همینطور تمام نقاشان هنرمند در هر یک از این 5 شب می باشد. برای آشنایی بیشتر با این اتفاق،گفت و گویی با نقش آفرینان در نگارخانه الهی داشتیم: در ابتدا حکیمه  الهی با معرفی کوتاهی از این اجراء با تعبیری از نقطه اشتراک بین ادبیات،موسیقی و نقاشی در وصف این برنامه اشاره نمود که در نوع خود بسیار نو می باشد. وی گفت: شعر این اجراء از سروده های فریدون مشیری انتخاب شده که «جادوی سکوت» نام دارد. الهی با اشاره به فضای احساسی و موثر از حس درونی شاعر،درک شخصی خود را حس سکوت و در واقع سکوت درونی شاعر دانسته و این اقتباس را برای هر انسانی با یک رویکرد متفاوت در نظر می گیرد. همچنین این سکوت و آرامش درونی که فضای ایده ال ذهنی هر هنرمند نیز هست،نقطه ی تراوش خلاقیت بوده و موثر از نوع هنر فرد،به یک اثر هنری مبدل می شود. وی افزود: فضایی که در کلام این شعر توسط شاعر منعکس می گردد،زمینه ساز ایجاد فضای ذهنی برای نوازنده و نقاشان می باشد که در لحظه به اجراء در می آورند.با توجه به بداهه بودن این اجراء نتیجه به طبع با ریسک بالا خواهد بود. علی سرلک آهنگساز و سرپرست نوازندگان این قطعه نیز با تشکر از نگارخانه الهی و هنرمندان نقش آفرین در این اجراء،از عدم حمایت کافی همه جانبه از چنین اتفاق هایی اظهار تاسف کرده و اذعان داشت: در شهری مانند رشت که از دیرباز مهد هنر و تمدن بوده و در حال حاضر نیز جزء پیش روندگان عرصه هنر می باشد، در زمینه فرهنگ سازی و معرفی هنر به جامعه عملکرد خوبی نداشته چنان که جامعه تنها در پذیرا بودن نوع خاصی از موسیقی و هنر واکنش نشان می دهد و طیف وسیعی از هنرمندان و اجراهای منحصر به فرد،مهجور می ماند. سرلک در ادامه به عمق و تصویر سازی شعر پرداخت و تشریح کرد: قطعه موسیقی این رویداد بر اساس فضای شعر نوشته شده اما بخش بزرگی از آن بداهه خواهد بود و با توجه به فضایی که بیننده و نقاش ایجاد می کنند پیش خواهد رفت. رضا برزگر از نقاشان نقش آفرین در این اجراء به چالش بزرگ پیش رو اشاره کرد و رقابت نقاشان با توجه به محدود بودن زمان اجراء را از چالش های اصلی این رویداد دانست.وی افزود: در این اتفاق کلام از پیش تعیین شده و قسمتی از موسیقی نیز نوشته شده است اما درباره خلق یک اثر نقاشی در یک لحظه و مواجهه با فضای موجود در لحظه قابل پیش بینی نبوده و ممکن است نتیجه قابل دفاعی گرفته نشود،با این حال که کارنامه و توانایی تمام گروه اجراکننده پیش از این اثبات شده و قابل تحسین است. برزگر با اشاره به اجراء چنین رویدادی به خصوص در استان گیلان (که این خطه را پایتخت هنرهای تجسمی ایران نامید)، بسیار دشوار است.وی افزود با توجه به عقبه و سبقه تاریخی هنر و به خصوص هنر های تجسمی در استان گیلان و در پیش چشم هنرمندان به نام این عرصه سختی کار را بیشتر است و هرچقدر که به روز موعود نزدیتر می شویم چنین فضای چشم گیری، به نوعی خواب و خوراک را از ما سلب می کند.اجراء نقشی روی بوم برگرفته از فضای کلام و موسیقی و در عین حال مستقل از هجوم فضای حاکم امری بس دشوار است و باعپ پیچیدگی این رویداد خواهد بود که نیاز به تمرکز و آمادگی ذهنی مناسبی دارد.باید دید که واکنش نقاش و نتیجه در نهایت به شکل تصویر سازی از این قطعه ادبی به صورت غالب خواهد بود و یا اقتباس ذهن نقاش در لحظه بر روی بوم نقش می بندد... آرمان صداقت نیز با بیان اینکه در تاریخ هنر تجسمی گیلان بسیار پر بار و پیش رو بوده و اگر در تاریخ این هنر از 30 هنرمند شاخص نام برده شود،بدون شک اکثر آنها گیلانی هستند و در چنین شرایطی نبود یک موزه هنر های معاصر بسیار آزار دهنده و چشمگیر است.جای خوشحالی است که در چند سال اخیر فعالیت های مناسبی از سوی برخی افراد در حوزه هنرهای تجسمی به چشم می خورد که نمونه آن شروع به کار چندین گالری و نگار خانه و مرکز هنری است که در راه پیشبرد چنین هنرهایی گام بر می دارند. صداقت با اشاره به اینکه موسیقی به واسطه ارتباط مستقیم با صوت،انتزاعی ترین هنر بین هنرهاست و ادبیات هم ساختاری آمیخته با کلمات دارد اما نقاشی زبان بصری است و این تفاوت ها در اجراء این رویداد بسیار نمایانگر خواهد بود.همجنین نقاشی به عنوان یک هنر مستقل الزاما آینه و نمایانگر دو هنر همزمان در حال اجراء نخواهد بود. گیل خبر حامی رسانه ای این رویداد است.