اختصاصی گیل خبر/ پریسا عموئی: به مناسبت هفته آگاهی از مغز ، سلسله برنامه ها و کارگاه های آموزشی از ۶ تا ۸ اسفند در گیلان برگزار می گردد. در این برنامه ها اساتید پژوهشی علوم شناختی و روانشناسی به تبیین پژوهش های انجام شده درباره مغز و علوم رایانه و آسیب های مغزی می پردازند.
در مراسم افتتاحیه این رویداد در دانشگاه گیلان، دکتر مسعود اصفهانی رئیس بنیاد نخبگان استان گیلان سخنران اصلی بود .
او در ابتدای این مراسم به تشریح مشخصه انسان در بهره گیری از خلاقیت با ۴ گام انقلاب کشاورزی ، انقلاب صنعتی ، فناوری اطلاعات و انقلاب توسعه فناوری NBIC پرداخت .
اصفهانی علوم شناختی را علمی نو و بین رشته ای معرفی کرد و افزود : کشور ما در علوم جدیدی چون بیوتکنولوژی ، نانو تکنولوژی و علوم شناختی رتبه خوبی در جهان دارد .
او ادامه داد به همین منظور از سوی معاونت علمی و فناوری ۱۵ ستاد توسعه پیش بینی شده است که به جنبه های کاربردی و توسعه ای توجه دارند . ستاد توسعه علوم شناختی که مسئولیت آن بر عهده جناب خرازی است در ۴ حوزه علوم پایه ، توسعه ای ، کاربردی و زیر ساختی فعالیت دارد.
رئیس بنیاد نخبگان گیلان با اشاره به انعقاد تفاهم نامه حمایتی وزارت علوم و فناوری از انجمن های دانشجویی ، تشکیل اولین انجمن علوم شناختی کشور را در دانشگاه گیلان باعث افتخار دانست .
همچنین فاطمه کریمی معاونت فرهنگی دانشگاه گیلان با بیان اینکه شناخت از مغز یک الزام است و دانشگاه ها در این حوزه باید فکر و برنامه ریزی کنند ، خصیصه ذاتی انسان را پرسش گری از خود و محیط پیرامون دانست .
او علوم شناختی را در کنار نانو، بیو و ارتباطات یک دانش چهار ضلعی و همگرا دانست و ادامه داد : علوم تجربی سه قرن را پشت سر گذرانده است و در این علوم مباحث پیرامون ما با نگاه جزئی مورد بررسی قرار می گرفت به طوری که دانش آموخته فنی مهندسی و علوم پایه هیچ دانشی از علوم انسانی نداشت .
او افزود : علوم شناختی پیوند دهنده همه اجزا حوزه های پراکنده علم و ایجاد کننده وحدت در دنیای علم مدرن است . ایران را در دهه ۱۹۹۰ دهه مغز نامیدند .
معاونت فرهنگی دانشگاه گیلان بر بهره گیری از علوم شناختی در سیستم آموزش و پرورش تاکید کرد . او اظهار کرد : اگر قرار است کودک در پرتو صحیح آموزشی رشد کند ابتدا باید به خودآگاهی برسد و ارزش زندگی را درک کند . در دنیای امروزه که با بمباران اطلاعاتی ، بعضی مفید و بعضی مهلک رو برو هستیم اگر دانش آموز پیش از ورود به دبیرستان به درک خود مدیریتی نرسیده باشد ، رفتارهای پرخطر او هزینه خواهد داشت .
کریمی از مسئولین آموزش پرورش درخواست کرد که مدارس نیز به شاخه علوم شناختی وارد شوند و مدارس شناختی پایه گذاری شود تا از جنبه های مثبت جهانی آن برخوردار شویم .
همچنین در این برنامه رئیس کمیته علوم اعصاب انجمن علمی مغز و شناخت به بیان گزارش عملکرد یکساله انجمن و دکتر عذرا زبر دست به تشریح اهداف و برنامه های رویداد هفته آگاهی از مغز پرداختند.
عکس : سعید کتمان
[gallery ids="345003,345004,345005,345006,345007,345008,345009,345010,345011,345012,345013"]