چگونه می توان قدرت سخنوری مدیران را تقویت نمود
گیل خبر/ شاهین آبزن* *مدیر آموزش و همایش های انجمن سخنرانان استان گیلان خداوند متعال در قرآن کریم در سوره بقره آیه ۸۳ می فرمایند: و قولو للناس حسنا ( و با مردم به زبان خوش سخن بگویید)   سازمان جهانی یونسکو به عنوان یکی از بزرگترین سازمان های علمی، آموزشی و فرهنگی تعریف جدیدی از سواد در قرن ۲۱ ارایه داده. یونسکو سواد را در شش دسته طبقه بندی کرده و یادگیری هر یک از آنها را برای انسان ها ضروری می داند، این شش دسته عبارتند از:
  • سواد عاطفی
  • سواد ارتباطی
  • سواد مالی
  • سواد رسانه ای
  • سواد تربیتی
  • سواد رایانه ای
  سواد ارتباطی یعنی توانایی ما در برقراری ارتباط و تعامل با تمامی اعضای جامعه که شامل آداب معاشرت و روابط اجتماعی می باشد. تا حالا به این فکر کرده اید که یادگیری مهارت های ارتباطی چه تاثیری بر کیفیت زندگی شما می تواند داشته باشد؟ یقینا در جلسات اداری و حتی همایش ها برای شما این موضوع جالب بوده که از صحبت کردن سخنرانان و حتی مدیران لذت برده باشید و ساعت ها در صندلی خود نشسته و با فراق بال به سخنران گوش کرده اید و حتی بر عکس وقتی عدم توانایی سخنران و یا مسئول اداره را در بیان مطالب شنیده اید با ناراحتی و خستگی خدا خدا کرده تا جلسه فوق به اتمام برسد و شما مکان جلسه را ترک کنید. همه این موارد به این بر می گردد که خود ما در بیان کلام و ارتباط با دیگران چه نمره ای به خودمان می دهیم. روی سخنم با دوستانی است که در شهرستان رودبار دارای مسئولیت اداری هستند، دوستان عزیز شما تاکنون چقدر در خصوص بیان خواسته ها و عقاید و دفاع از حقوق بیت المال و مردم در بیان آن در جلسات اداری شهرستان و استان موفق عمل کرده اید؟ آیا شما از دسته کسانی هستید که از خوب و روان صحبت کردن رنج می برید؟ و یا اینکه در بیان ارتباطات کلامی به موضوعات مسلط هستید؟ آیا شما هم از قرار گرفتن در پشت تریبون و صحبت با میکروفون واهمه دارید؟ به راستی چطور می توان از این نقیصه عبور کرد؟ آنهایی که کلام نافذ و جذابی دارند از قدرت کلمات به درستی استفاده می کنند و تلاش دارند تا با مطالعه، خواندن اشعار و تماشای فیلم و مرور تیترهای رسانه ها سواد بصری و کلامی خود را تقویت بخشند. در مواقعی هم که مدیران محترم ادارات شهرستان ماه ها با تلاش و کوشش پروژه ای را به سرانجام می رسانند اما در زمان افتتاح آن و بیان چگونگی انجام پروژه در حضور مدیران، فرماندار و مدیران کل و خبرنگاران دچار لکنت زبان شده و در اصصلاح تپق می زنند، به راستی دلیل این تپق چیست و چرا این اتفاق می افتد؟ بداهه گویی از جمله موارد و راهکارهایی است که یک مدیر می تواند این نقیصه را برطرف کند، استفاده از کلمات کلیدی و قدرتمند، حفظ اشعار شعرای معاصر،تکرار واژگان و تمرین آنها در منزل و یا موقع استراحت، تمرین جلوی آیینه، تمرین و تمرین و تکرار منجر به تقویت ذهن آنها خواهد شد. تماشای فیلم های معروف که در آنها کارآکترهای فیلم از واژگان کلیدی و مشهور استفاده می کنند یکی دیگر از راهکارهای تقویت حافظه و کلمات است. در دهه فجر امسال با کاروانی که متشکل از مدیران ارشد شهرستان جهت افتتاح پروژه ها در شهر ها و بخش های شهرستان رودبار این کاروان را همراهی می کردم به این موضوع رسیدم که تعداد اندکی از مدیران پرتلاش شهرستان که از دوستان خوب من نیز می باشند در بیان کلمات و رساندن مفهوم و پیام دچار مشکل هستند و نمی توانند آنچه را که بنا هست بیان کنند و دیگران هم به درستی نمی توانند با موضوع ارتباط برقرار کنند ارائه کنند که این موضوع می تواند در دراز مدت منجر به مشکلات بیشتری گردد خصوصا وقتی قرار است از حقوق حقه مردم نازنین شهرستان رودبار در استان دفاع کنند این سکوت و ترس از بیان مشکلات و مسائل به ضرر مردم تمام می شود که این کوتاهی قابل توجیه نیست. بعضی مواقع شرایطی پیش می آید که مدیران عزیز بنا هست در لحظه در خصوص موضوعی در میان جمع و مردم صحبت کنند و نظرات کارشناسی ارایه کنند، با توجه به اینکه نسبت به آن موضوع اطلاعات و آگاهی کامل دارند اما نمی توانند در بیان آن و جمله سازی ها به مشکل بر می خورند. ذهن شما از هرچه واژه و لغت تهی می شود و ذهنتان از اطلاعات و داده ها پاک می شود، چرا این اتفاق می افتد؟ یکی از راهکارهایی که جلوی این موضوع را خواهد گرفت، نوشتن و به تحریر در آوردن است، یقینا کسانی که خوب صحبت می کنند، خوب هم می نویسند اما این بدان معنی نیست کسانی که خوب می نویسند هم بتوانند خوب صحبت کنند، بهتر است برای حضور و مواجهه با موضوعاتی که قرار است صحبت کنیم اول بتوانیم آن را یک بار در ذهن مرور کنیم و بعد به همان شکل بر روی کاغذ پیاده نموده و چندین بار با تمرین و تکرار کاملا بر واژگان و کلمات مسلط باشیم، در زمان سخنرانی و یا ارائه گزارش کافی است تمام ذهن خود را به صحبت کردن معطوف کرده و به این فکر کنیم که کسانی که به صحبت ها گوش می کنند با شما ارتباط مثبت برقرار کردند، از اینکه فکر کنید که  جلوی یک مدیر ارشد و سیاسی صحبت می کنید پرهیز کنید و فقط به تکرار آن چیزی که تمرین کرده اید بیاندیشید و با صلابت و قدرتمند آنها را به زبان بیارید و ترسی از حضور در جمع نداشته باشید. به این فکر کنید که قدرت کلمات شما به دیگران انرژی می دهد، به این فکر کنید که دیگران از گوش کردن به شما لذت می برند، سعی کنید در میان صحبت ها و سخنرانی ها از اشعار کوتاه و تاثیر گزار استفاده کنید و در میان صحبت های خود از مثال های مرتبط استفاده کنید وبا یک جمله قدرتمند و تاثیر گزار و شعری با مسما سخنرانی و یا صحبت های خود را به اتمام برسانید، هرگز از لبخند کوتاه و بامزه دوری نکنید که لبخند به موقع شما به شنونده انرژی مظاعف می دهد. در میان سخنرانی و صحبت کردن در جمع به این فکر کنید که صحبت های شما چقدر می تواند تاثیر مثبت و شگرفی به شنونده بدهد، در میان صحبت های خود از شنوندگان کمک بگیرید و گاهی آنها را مخاطب قرار دهید تا بیشتر با شما همراهی داشته باشند. در ابتدای سخنرانی با یاد و نام خدا شروع کنید و برای دیگران آرزوی موفقیت کنید، شما می توانید با استفاده از کلمات و واژگان کلیدی قدرت صحبت کردن و سخنرانی خود را به رخ همه بکشید، با قدرت تمام و با صلابت و صاف پشت تریبون قرار بگیرید و نگاه خود را نافذ و قدرتمند به جمعیت بیاندازید و با تکان دادن سر با مردم ارتباط چشمی برقرار کنید. با این اندک مطالبی که بنده در این مقال در خدمت شما بودم سعی نمودم تا به صورت کوتاه و اجمالی نکاتی را جهت یادآوری خدمت شما عزیزان ارائه نمایم تا در شهرستان رودبار شاهد سخنرانی های محکم و پر محتوا از جانب مدیران عزیز باشیم. امیدوارم که توانسته باشم اندکی از اضطراب شما خوبان در خصوص چگونه سخنرانی کردن را کم کرده باشم. برای همه شما نازنینان آرزوی صحت و سلامتی و تندرستی دارم. گیل خبر: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.