به گزارش گیل خبر،  علی اصغر کاراندیش مروستی، ظهر امروز (چهارشنبه ٢٧ دی ماه ٩٦) در بازدید از پروژه ملی تالار مرکزی رشت، افزود: ٧٠ هزار پروژه نیمه تمام دولت که ٣٠٠ پروژه آن، مربوط به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، مربوط به دولت های مختلف است که امیدواریم سال آینده با بهره مندی از مشارکت ٢ حوزه بانک ها و بخش خصوصی، به اتمام برسند. وی در خصوص پروژه تالار مرکزی رشت که عملیات احداث آن از سال ٨٦ آغاز شده، گفت: این پروژه تقریبا به اتمام رسیده و علت تاخیر آن، مشکل برگشت صدا در سالن کنسرت بود که با حضور شرکت های خارجی مرتفع نشد و در نهایت، با طراحی استادان داخلی این مشکل رفع شده است. کاراندیش اظهار کرد: تاکنون ٦٠٠ میلیارد ریال اعتبار برای ساخت این پروژه هزینه و اعتبار اتمام آن نیز تا پایان سال تامین شده و تالار مرکزی رشت اوایل سال ٩٧ طی مراسم رسمی افتتاح می شود.

همچنین معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره روند پیشرفت مجتمع فرهنگی و هنری لاهیجان گفت: مجتمع در حال احداث لاهیجان، چهار هزار و ٧٠٠ مترمربع زیربنا دارد که ساخت آن قبلا در اختیار مسکن و شهرسازی بود ولی از سال ٩٣ به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان واگذار شد و فاز اول آن با یک هزار و ٢٧٠ مترمربع شامل آمفی تئاتر است که پیشرفت بیش از ٨٠ درصدی دارد.

کاراندیش ادامه داد: اعتبار تجهیزات این مجتمع نیز خارج از اعتبارات جاری، از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تامین خواهد شد.

وی گفت: مرحله اول و فضای جانبی این مجتمع در سال ٩٧ راه اندازی می شود که پس از آن، عملیات مجتمع های دوم و سپس مجتمع سوم، شروع و تلاش خواهد شد تا مجموع فضای این مجتمع، در چند سال آینده احداث و به بهره برداری برسد.

به گفته کاراندیش، برای تکمیل این مجتمع به ٧٠ میلیارد ریال دیگر اعتبار نیاز است و در سال جاری بیش از ٣٠ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده که ١٠ میلیارد ریال آن اختصاص داده شده و در حال انجام و تکمیل است.

کلنگ ساخت مجتمع فرهنگی - هنری لاهیجان در دهه ٨٠ به زمین شده شد و مدتی نیمه کاره بود که در سال ٩٣ بار دیگر با واگذاری به پیمانکار، کار اجرایی آن آغاز شده است.

ساخت تالار مرکزی رشت به عنوان یکی از زیر ساخت های فرهنگی و با هدف ارائه بستر مناسب برای انجام فعالیت های فرهنگی، هنری و موسیقی در سال ١٣٨٦ آغاز شد. در این پروژه که از پروژه های ملی استان است و با نظارت دفتر طرح های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال اجراست، عواملی مانند فقدان تأمین اعتبار پروژه، پیچیدگی های فنی و رعایت موارد خاص آگوستیکی سالن کنسرت هال در طولانی شدن پروژه نقش بسزایی داشته است. تالار مرکزی رشت یکی از هشت تالار زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که در فضایی به مساحت ١٢ هزار مترمربع شامل سالن کنسرت هال موسیقی با ظرفیت ٩٨٠ نفر، سالن تئاتر با ظرفیت ٥٤٠ نفر، سالن تمرین تئاتر با ظرفیت ٧٠ نفر، سالن موسیقی سنتی با ظرفیت ١٢٠ نفر در حال احداث است. گفتنی است دیدار با استاندار گیلان از برنامه های انجام شده صبح امروز معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفر به گیلان بود. وی همچنین عصر امروز با آیت الله قربانی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه رشت نیز دیدار خواهد نمود.