نسخه موبایل
سام سکوتی بداغ

برای آنکه به جایی برسیم که قبلا نرسیده ایم…

نظام های آموزشی موفق و کارآمد در جهان الزاماً ساعات درسی بیشتری ندارند و یا کتب پرحجم و فصول پر طمطراق، بلکه متناسب با جغرافیای خاص و اهداف خاص برنامه در جهت تربیت فارغ التحصیلانی که بتوانند به آن فرهنگ و جغرافیا کمک کنند در اولویت قرار می گیرند.سیستم آموزشی کشور ما موفق نشده است اهداف ترسیم شده را محقق کند و سال‌ها است که دور باطل خود را تکرار می کند و برنامه ریزان مهمترین وزارت خانه کشور یا سیستم قدیمی گذشته را بزک می کنند و به خورد نظام آموزشی کشور می دهند و یا دوست بودن یک مؤلف با وزیر یا معاون وزیر دلیلی بر تغییر کتاب ریاضی می شود که بیشتر ریاضت تحصیلی را موجب می شود تا یادگیری که هدف اصلی وزارت خانه و نظام اموزشی است.

گیل خبر / سام سکوتی بداغ

جمله‌ی فوق را به گاندی نسبت داده‌اند و از آنجا که خیلی به منابع رسمی مؤید آن دسترسی ندارم به ما قال می‌پردازم که هر کسی چنین افاضاتی کرده از آموزش خوبی برخوردار بوده است و حتی اگر سیستم آموزشی اش هدفمند نبوده خود آن فرد هدف را در زندگی پیدا کرده بود و شاید همین یکی از دلایلی است که بپذیرم «ماهاتما گاندیم» می‌تواند بهترین گزینه برای منتسب کردن این جمله به وی باشد.
«بیل کلینتون» در کتاب خاطراتش از تحول در سیستم آموزشی ایالت «آرکانزاس» در دوران فرمانداری‌ خود صحبت کرده که به عنوان جوانترین فرماندار تاریخ آمریکا تا آن زمان موفق شد دوره های حق التدریس واقعی و آزمون صلاحیت معلمان را اجرایی کند و نتیجه آن در موفقیت تحصیلی دانش آموزان آن ایالت در سال‌های آینده بروز کرد. وی که ۱۵ سال بعد نامزد انتخابات ریاست جمهوری بود با افتخار از دوران فرمانداری خود یاد کرده و از این تجربه موفق برای معرفی خود استفاده می کرد.
سیستم آموزشی کشور ما موفق نشده است اهداف ترسیم شده را محقق کند و سال‌ها است که دور باطل خود را تکرار می کند و برنامه ریزان مهمترین وزارت خانه کشور یا سیستم قدیمی گذشته را بزک می کنند و به خورد نظام آموزشی کشور می دهند و یا دوست بودن یک مؤلف با وزیر یا معاون وزیر دلیلی بر تغییر کتاب ریاضی می شود که بیشتر ریاضت تحصیلی را موجب می شود تا یادگیری که هدف اصلی وزارت خانه و نظام اموزشی است.
نظام های آموزشی موفق و کارآمد در جهان الزاماً ساعات درسی بیشتری ندارند و یا کتب پرحجم و فصول پر طمطراق، بلکه متناسب با جغرافیای خاص و اهداف خاص برنامه در جهت تربیت فارغ التحصیلانی که بتوانند به آن فرهنگ و جغرافیا کمک کنند در اولویت قرار می گیرند.
در ایران اما یا برنامه ای نوشته نشده است( که البته روی کاغذ آمده است) و اگر هم نوشته شده حتی نویسندگان و مترجمان آن برنامه ها پس از پایان کار دیگر آن را نخوانده‌اند که اگر بازخوانی می‌شد و همان برنامه نیم‌بند هم درست رعایت می‌شد شاید نتیجه مطلوبی بدست می‌آمد.
در ادامه تیتر مطلب…باید از راهی برویم که تاکنون نرفته ایم:نظام آموزشی ما و متولیان امر آموزش می‌بایست طرحی ‌نو دراندازند و در کنار توجه به تفاوت های فردی که زیربنای فعالیت آموزشی است تفاوت های فرهنگی و جغرافیایی را هم در برنامه ریزی لحاظ کنند تا خروجی سیستم،کشور را از شرایط فعلی خارج کند.
وزارتخانه عریض و طویل آموزش و پرورش بزرگترین و مهمترین بخش از کابینه است که در تمامی خانواده های ایرانی عضو دارد و اخبار آن هر روز و شب مورد بحث قرار می گیرد، از ترافیک و همیار پلیس تا بحران های سیاسی همگی میتوانند ارتباطی با مدرسه ، معلم و دانش آموز داشته باشند که اگر مدارس نقش «آگاهی افزایی» را به درستی جامه عمل بپوشانند فاصله‌ی بحران ها در کشور روز به روز کمتر و کوتاه ‌تر نمی شود.

گیل خبر: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

کانال تلگرام گیل خبر
نظرات
انتشار نظرات در پایگاه گیل‌خبر به معنی تائید آن نیست. گیل‌خبر نظرات حاوی توهین و افترا و با حروف غیرفارسی را منتشر نخواهد کرد.

پاسخ دهید

نظرات پس از تائید مدیریت منتشر خواهد شد
پربیننده ترین ها