رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان:
۱۳۹۶/۱۰/۱۸ ۱۳:۲۹ چاپ

به گزارش گیل خبر، عبدالرضا قاسمیان امروز در نشست خبری بابیان اینکه هنوز در بسیاری از شهرهای استان بافت فرسوده وجود دارد اظهار کرد: در رشت بیش از 800 هکتار مساحت بافت فرسوده وجود دارد و در حاشیه شهرها و سکونت های غیررسمی، زمین های فاقد مالکیت که بدون طراحی و کنترل نقشه و نظارت ساخت می شوند ساخت و سازی شده است.

وی تصریح کرد: در بحث ساختمان هایی که قبل از تدوین آیین نامه ها و مباحث مقررات ملی ساحتمان ساخته شده اند وضعیت مناسبی نداریم.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان با اشاره به اینکه در نقشه پهنه بندی خطر نسبی زلزله در ایران، گیلان در محدوده خطر نسبی زیاد و خیلی زیاد قرار دارد افزود: در وضعیت کنترل نقشه و نظارت بر ساخت وسازهایی که در پنج سال اخیر انجام شده وضعیت مناسبی نداریم.

قاسمیان گفت: ممکن است نسبت به خیلی از استان ها وضعیت قابل قبول و بهتری داشته باشیم ولی تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله بسیار زیادی داریم.

وی با اشاره به اینکه همه ساختمان هایی که در حال حاضر و چند سال اخیر ساخته شده اند با آخرین ویرایش و آخرین مباحث مقررات ملی کنترل و نظارت شده است افزود: با حمایت معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار و مهندس خاوری و همراهی هیئت مدیره سازمان، موضوعی را به نام صدور شناسنامه فنی و ملکی که تا حد زیادی نگرانی میزان مقاومت ساختمان ها را برطرف می کند از دو سال پیش در استان اجرایی کردیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان بیان کرد: دفترچه اطلاعات ساختمان برای شناسنامه فنی و ملکی تنظیم می شود و در آن کلیه اطلاعات فنی ساختمان، جزییات کامل فندانسیون، ستون ها، سقف های اجراشده، کلیه قسمت های پوشیده شده ساختمان، مشخصاً کامل بتن های مصرفی و آهن آلات به کار رفته و جنس کلیه مصالح مصرفی و تایید استاندارد بررسی می شود.

قاسمیان با اشاره به اینکه کلیه مواردی که خریدار و بهره بردار پس از اتمام ساختمان نیاز است بداند در دفترچه اطلاعات ساختمان و شناسنامه فنی و ملکی درج می شود افزود: کلیه پروانه های ساختمانی که از حدود دو سال قبل اخذشده اند در حال تنظیم اطلاعات ساختمانی هستند و حدود 4 هزار 400 ساختمان در حال ساخت با متراژ تقریبی 3 میلیون و 500 هزار مترمربع در حال تهیه دفترچه اطلاعات ساختمان بوده و برای بعضی از این ساختمان ها شناسنامه فنی و ملکی صادر کردیم.