به گزارش گیل خبر، محسن هاشمی گفت: زلزله تهران یک تا دو میلیون کشته و مصدوم خواهد داشت. وی همچنین خبر داد: به دنبال نصب سیستم صوتی آگاهی ۱۵ ثانیه قبل از زلزله هستیم. وی خاطرنشان کرد: گفته بودم زلزله تهران می تواند یک تا دو میلیون مصدوم داشته باشد نه اینکه این تعداد انسان کشته می شوند. هاشمی تصریح کرد: زلزله بالای ۷ ریشتر در تهران، سیستم آبرسانی شهر آسیب می بیند و می تواند حالت سیل گونه به خود بگیرد. بر اساس برنامه پیش بینی شده، قرار است سیستم آبرسانی تهران برای زلزله آماده شود. وی افزود: به دنبال نصب سیستم صوتی اعلام زلزله در تهران هستیم که ۱۵ ثانیه قبل از حادثه، مردم را آگاه می کند. رئیس شورای اسلامی شهر تهران در برنامه جهان آرا گفت که گسل های تهران همیشه در حد یک تا دو ریشتر فعال بوده اند. نمی توان گفت بین ۲ تا ۱۶ هفته آینده زلزله بزرگی در تهران رخ می دهد ولی همیشه منتظر وقوع حادثه هستیم. وی تصریح کرد: تمهیداتی برای تهران اندیشیده شده ولی آمادگی مواجهه با زلزله بزرگ در پایتخت را نداریم. ۳۰ استان در صورت بروز حادثه بزرگ، معین مناطق مختلف تهران هستند. هاشمی خبر داد: قرار شده موضوع زلزله تهران در جلسه سران قوا مطرح شود تا اگر اعتبارات دولتی تکافو نکند، از رهبر معظم انقلاب درخواست شود. وی تصریح کرد: زلزله تهران نشان داد مردم آمادگی کافی ندارند و صداوسیما و آموزش و پرورش باید آموزش های لازم را در مورد زلزله ارائه دهند.
محسن هاشمی گفت: مأموریت سپاه، ارتش و هر یک از نهادها و وزارتخانه ها که تعداد آنها به ۲۰مورد و ۸۰ کارگروه می رسد برای زلزله بزرگ تهران مشخص شده است. وی ادامه داد: دستورالعمل پایدارسازی به ادارات دولت و بیمارستان ها از حدود ۱۰ سال پیش ارائه شده و بسیاری از آن ها این کار را انجام داده اند. وی افزود: وزارت نفت می گوید سازه هایی برای عدم آسیب به دو مخزن بزرگ سوخت در تهران احداث کرده و شیرهای قطع خودکار گاز هم نصب شده است. هاشمی تصریح کرد: بیش از ۱۰۰ سوله بحران در تهران آماده شده است. ارتش و سپاه امکانات گسترده ای برای زمان وقوع زلزله در تهران دارند که می تواند برای اسکان و امداد مورد استفاده باشد. هاشمی یادآور شد: در تهران دو منبع بزرگ سوخت داریم که در جنوب و شمالغرب تهران هستند. سال ها رایزنی شده که این منابع از تهران خارج شوند. آقای زنگنه دراین باره گفته اند تمهیدات لازم انجام شده است. درباره گاز هم موضوعاتی مطرح بود. بنابراین برروی شیرآلاتی کار شده که در زلزله های شدید به طور خودکار قطع می شوند. وی افزود: در حوزه آب نیز سیستمی برای محفوظ کردن آب در زلزله های شدید تهیه شده که منتتظر تامین منابع برای ساخت آن هستند. درحوزه برق نیز باید سیستم برق اضطراری تعبیه می شده که آن هم طراحی شده اما برای گسترش در سطح شهر احتیاج به اعتبارات است. درحوزه مخابرات نیز با کمک وزارتخانه سیستم های خوبی طراحی شده است. وی تاکید کرد: ابزار امداد و نجات باید بیشتر خریداری شود. موضوع مهم آموزش مردم در حوزه زلزله است؛ آموزش باید ممتد باشد. همه باید کمک کنند. هاشمی یادآور شد: در شب زلزله اولین کاری که کردم، آماده کردن ساک مواد اولیه ای بود که تهیه آن را در فضای مجازی دیده بودم. وی افزود: در هر محله ای مکان هایی برای اسکان مردم وجود دارد. نقش استان های معین برای کمک به تهران بسیار مهم است.
انتقاد هاشمی از اظهارات مجری
وی در بخش دیگری هم گفت: بر خلاف آنچه آقای مرعشی گفتند خانواده هاشمی آی کیو بالایی ندارند و ما یک خانواده عادی هستیم. اما در میان ما مهدی به خاطر رتبه زیر١00در کنکور از بقیه باهوش تر است. محسن هاشمی در پاسخ به یامین پور مبنی بر این که اعضای شورای شهر سیاسی عمل می کنند و در قبال 12سال مدیریت سابق شهر موضع سیاسی هم می گیرند، گفت: شما موضع نگیرید آنها هم نمی گیرند. در مقابل موضع شما سیاسی می شوند. وی در ادامه به یامین پور توصیه کرد: توان نظام را زیرسوال نبرید، این حرف های ضدانقلابی ازطرف شما مشکوک است، ناامید و نگران کردن مردم، ضدانقلابی است، به جای این حرف ها، بگویید چه کارهایی باید انجام شود. هاشمی تاکید کرد: قصد رئیس جمهور شدن ندارم. البته گاهی عیال می گوید خوب است بشوی و زیر  دوش هم چنین فکری می کنی اما من زیر دوش هم چنین فکری نمی کنم و تا الان چنین قصدی نداشته و ندارم. محسن هاشمی درباره عبور از روحانی گفت: چنین چیزی وجود ندارد و تنها در فضای مجازی مطرح شده است.
آرمان