به گزارش گیل خبر، دکتر مصطفی سالاری در گفتگوی تلویزیونی با مردم از شبکه باران، با بیان اینکه گیلان استانی با ظرفیت های بالا و متنوع است، اظهار کرد: خداوند همه مواهب را به گیلان ارزانی داشته و اگر در جاهایی نارسایی، کسری و کمبود داریم، از خود ما برنامه ریزان، دست اندرکاران و مدیران است که نتوانستیم زمینه استفاده از مواهب بی شمار الهی را فراهم کنیم.

استاندار گیلان، بزرگترین مواهب خداوند به این استان را مردم متمدن با فرهنگ و تاریخ ریشه دار دانست و افزود: این داشته ها به آسانی کسب نمی شود.

وی طبیعت بی نظیر، ظرفیت بسیار بالای کشاورزی، ظرفیت ویژه گردشگری، موقعیت جغرافیایی و برخورداری از مرزهای خشکی و دریایی را از دیگر مواهب خدادادی گیلان دانست و تصریح کرد: در هیچ استانی نمی توان این همه ظرفیت با این درجه را یکجا دید و بی تردید اگر درست و منسجم حرکت کنیم، می توانیم گیلان را بی نیاز گردانیم.

دکتر سالاری، با اشاره به سفرهای یک یا دو روزه خود به شهرستان ها، عنوان کرد: برای استفاده از پتانسیل های استان و رفع مشکلات موجود جهت توسعه زیرساخت ها نیازمند خرد جمعی هستیم لذا نگاه و نظر مردم بهترین راهنماست. باید براساس ساختارهای کامل و جامع خدمت مردم برسیم و حرف آنان را بشنویم.

نماینده عالی دولت در گیلان، با بیان اینکه قبل از سفر به هر شهرستان مسائل عمران و توسعه شهری و روستایی را توسط شهرداران، دهیاران و شوراها دریافت می کنیم، گفت: حدود 25 صنف و قشر را تعریف کرده  و همچنین با حضور سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی و کارگروه رفع موانع تولید را در شهرستان برگزار می کنیم.

وی سرکشی از پروژه های مهم شهرستان و آشنایی بیشتر با ظرفیت ها و مسائل منطقه را از دیگر برنامه ها دانست و تصریح کرد: همه پیشنهادات و انتقادات شهرداران و دهیاران را مدون می کنیم و طی دو ماه بعد پیگیر میزان تحقق موارد مطروحه از سوی مدیران کل خواهیم بود.

استاندار گیلان، منشا غالب پیشنهادات شهرداران و دهیاران را مباحث بیکاری و رفع مشکل اشتغال دانست و اضافه کرد: اگر منطقی و منصفانه به توانمندی های شهرداران و دهیاران اعتماد کنیم، قطعا فضای کسب و کار را خودشان فراهم می کنند

دکترسالاری خاطرنشان کرد: بانک ها در بحث توسعه استان و کشور وظیفه مند هستند لذا جلسات کارگروه اشتغال و رفع موانع تولید را شنبه هر هفته برگزار می کنیم و همکاری بانک ها بسیار خوب است البته نرخ سود تسهیلات کشاورزی باید کاهش یابد و دولت در لایحه بودجه تسهیلات حمایتی پیش بینی کرده است.

وی توسعه استان را نیازمند برنامه ریزی مبتنی بر یک نگاه علمی و جامع و با بهره گیری از نظر همه نخبگان جامعه دانست و یادآور شد: در یک ماهه نخست حضورم در استان گیلان، خواستار احصای مسائل، مشکلات، ظرفیت ها و زیرساخت های اصلی استان از سوی مدیران شدم و در نهایت به 48 محور رسیدیم و لذا باید در این 48 محور برنامه راهبردی داشته باشیم.

استاندار گیلان، با اشاره به تشکیل کمیته تخصصی برای هر محور، افزود: ترکیب عملیاتی کمیته ها متنوع و زیر بیست نفر عضو است. 11 کمیته تخصصی کشاورزی اعم از چای، برنج، زیتون و محصولات باغی و کمیته های تخصصی دیگر شامل ابریشم، جاده ها و حمل و نقل زمینی، گردشگری روستایی، گردشگری ساحلی و دریایی و... داریم تا بتوانیم نگاه تخصصی به مسائل داشته باشیم.

وی با تاکید بر لزوم اتصال راه آهن گیلان به بندرانزلی و منطقه آزاد، گفت: راه آهن رشت – آستارا کریدور شمال – جنوب را تکمیل می کند که بهره برداری از آن خواست مشترک روسای جمهور ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان است. البته مسیر رشت – انزلی – آستارا کوتاه تر و کم معارض است که موجب تسریع در روند کار می شود. خط آهن آستارا – آستارا تکمیل و ایستگاه آماده استقبال از قطارهای باربری است.

استاندار گیلان، با بیان اینکه در حوزه پسماند باید سریع تر عمل کنیم، متذکر شد: مردم در مجاورت محل دفن سراوان به حق معترض هستند، زیرا زندگیشان تحت تاثیر شرایط منفی منطقه قرار گرفته است. در جای جای استان مردم با محل دفن پسماند و اثرات منفی آن بر روی سلامتشان مشکل دارند لذا اگر بخواهیم به بحث دفن توجه کنیم، باید کارهایی در حد کمپوست انجام دهیم، اما کار اصلی جهت حل مشکل پسماند که همگان بر آن اتفاق دارند، اجرای سه سیستم زباله سوز در سه حوزه شرق، غرب و میانی استان است که قرارداد زباله سوز میانی منعقد شده و هفته های اخیر از طریق سازمان برنامه و بودجه کشور وجوهی به شهرداری ها پرداخت شده است. دو زباله سوز دیگر نیز در مرحله جانمایی هستند.

نماینده عالی دولت در گیلان، خواستار افزایش بهره وری و کاهش قیمت تمام شده محصول شد و بیان کرد: برنج و چای تولیدی نسبت به محصولات وارداتی از کیفیت بالاتری برخوردار هستند لذا باید درست به بازار معرفی کنیم. همچنین هرچقدر تعرفه گمرکی واردات به ویژه برنج و چای بالا باشد، توان رقابت ما با محصول وارداتی افزایش پیدا می کند. از هفته گذشته با پیگیری وزیر جهادکشاورزی ارز مبادلاتی برای واردات برنج و چای تعلق نمی گیرد تا از کشاورزان حمایت شود.

وی با بیان اینکه فضای مجازی یک فرصت بی نظیر است، تاکید کرد: فضای مجازی امکان نظارت مردم بر عملکرد مدیران را بهتر و بیشتر می کند و همچنین می توانیم بازخورد اقدامات خود را دریافت کنیم لذا می توانیم فضای مجازی را بستر امر به معروف و نهی از منکر بدانیم، اما متاسفانه گاهی از امکانات استفاده نادرست می شود که نیازمند فرهنگ سازی است و کارهای بازدارنده به نتیجه مطلوب نمی رسد.

استاندار گیلان، با بیان اینکه ماموریت های ما در استان با کمک مردم تعریف شده است، خاطرنشان کرد: از همکاران می خواهیم این ماموریت ها را به درستی انجام دهند و در حین کار اگر مدیری این توانایی را نداشت، قطعا از او می خواهیم مستحکم تر حرکت کند و به مردم گزارش عملکرد دهد، اما در هر سیستمی به مروز زمان نارسایی پیدا می شود که ناشی از بی انگیزگی، ناتوانی و عدم شهامت در تصمیم گیری است.

سالاری، شهامت، برنامه محوری با نگاه علمی، مردم داری و انگیزه را از جمله معیارهای یک مدیر دانست و اظهار کرد: اگر کسانی این معیارهای را نداشته باشند، حتما افراد توانمندتر را جایگزین می کنیم که جزو طبیعت کار مدیریت است و بدون تعارف از هفته آینده تغییرات جدی خواهیم داشت.

این مقام مسئول، جامعه را نیازمند تحول دانست و گفت: در انتصاب مدیران جدید جوان گرایی و شایستگی را مد نظر قرار خواهیم داد و قطعا از ظرفیت جوانان و بانوان بهره می گیریم. بی تردید با هر نوع فامیل بازی و حمایت صاحب منصبان از نزدیکان و وابستگان جهت تصدی یک مسئولیت مخالف خواهم بود. اعتقاد دارم بدون تبعیض از هر کسی بین مردم که شایستگی دارد باید استفاده کنیم. البته به تدریج تیم مدیریتی استان را جوان تر، پویاتر، با انگیزه تر و شجاع تر خواهیم کرد.

وی در پایان به مردم گیلان قول داد و خاطرنشان کرد: قطعا هر چه توان، اعتبار و آبرو دارم برای رشد و تعالی گیلان به کار خواهم گرفت و این امر را وظیفه خود می دانم.