فقدان  نهادهای متولی امر ازدواج و خانواده / ازدواج بنفش نوعی از ازدواج / شکستن تابو روابط نامشروع در فیلم ها و سریال ها/ امروزه اولویت خانواده ها فرزند آوری نیست
اختصاصی گیل خبر / پریسا عموئی : در کشوری مثل ایران  که ازدواج امری مقدس محسوب می شود شاهد افزایش تجردگرایی و ازدواج های  غیر عرف هستیم .از طرفی ورود شبکه های اجتماعی به خانواده ها  و تنوع طلبی افراد یکی از معضلاتی است سبب  فروپاشی  نظام خانواده می شود . به همین منظور صبح امروز   نشست تخصصی با عنوان «بررسی  آسیب شناسی چالش های ازدواج در ایران » از سوی کارگروه  اجتماعی دانشگاه گیلان در تالار حمت این دانشگاه برگزار شد .
  • ازدواج های سفیدی که سیاه هستند
دکتر عبادالله رستمی عضو هیئت علمی حقوق دانشگاه گیلان  به عنوان اولین سخنران این نشست با اشاره به اصل دهم قانون اساسی که قوانین و برنامه ریزی ها باید در جهت آسان کردن تشکیل خانواده پیش رود اظهار کرد :  گرچه در بهزیستی ، استانداری و دانشگاه در امر ازدواج دانشجویی تلاش هایی برای ازدواج های آسان  صورت می گیرد اما نهادی که متولی مشخص خانواده ، ازدواج و تبعات طلاق  باشد و پیگیر باشد، نداریم.   این استاد حقوق دانشگاه گیلان در بخشی دیگر از سخنانش به موضوع ازدواج سفید و به عبارتی دیگر هم بالینی که این روزها به خصوص در پایتخت رو به افزایش است پرداخت . رستمی ازدواج سفید را ازدواجی سیاه خواند و با طرح چند سوال گفت : آیا رشد این گونه ازدواج ها به علت این نیست که مقررات ازدواج را افزایش دادیم ؟ آیا به علت این نیست که پسران  از پرداخت مهریه می ترسند و دختران  تصور میکنند  که در انقیاد رابطه ، تحت ریاست و کنترل شوهر قرار  می گیرند ؟    
  • عوامل تاثیر گذار در تاخیر ازدواج /  شکستن تابو روابط نامشروع در فیلم ها و سریال ها
در ادامه دکتر محمد امین کنعانی سخنران دوم  این نشست با بیان اینکه بنیان خانواده پایدار مانده اما در طول زمان دچار تحولات شده است ، ابراز کرد : در طی زمان ، خانواده های گسترده تبدیل به خانواده های هسته ای شده است  در حالی که در نسل های گذشته واهمه تشکیل خانواده هسته ای وجود داشت اما امروزه الگویی مورد پذیرش  خانواده ها قرار گرفته است . عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه گیلان  افزود : زمانی ازدواج ها به مثابه قرار داد بود و همچنین در قرن ۱۸ در اروپا نوعی خاصی از ازدواج به نام ازدواج های رمانتیک شکل گرفت  اما امروزه ازدواج نه عشق و نه قرار داد بلکه دو ستی و صمیمیت بین دو فرد و رابطه بر اساس اعتماد و حمایت شکل می گیرد. کنعانی در ادامه انواع ازدواج ها را بر شمرد . او به ازدواج بنفش  که برای عموم ناشناخته است و درواقع  ازدواج تراجنسی ها هست اشاره کرد و گفت نباید مشکلی به نام تراجنسی ها داشته باشیم بلکه نگاه ما است که آنها را مشکل معرفی می کند. او به معنای متفاوت ازدواج با محارم در فرهنگ ایران و غرب اشاره کرد و توضیح داد : گرچه ازدواج بین  دختر عمو و پسر عمو در ایران مقدس شمرده می شود اما این ازدواج ها در فرهنگ غرب ازدواجی حرام است و  مورد پذیرش نیست. کنعانی عوامل اجتماعی  ( Marriage squceze ) و عوامل اقتصادی  را به عنوان دو عامل  تاثیر گذار در تاخیر ازدواج معرفی کرد و در ادامه با ارائه نمودار های هرم سنی از شانس کم ازدواج متولدین  دهه ۶۰ ( ۱۳۵۵-۱۳۷۰) گفت. دکترای جمعیت شناسی و استاد دانشگاه گیلان از ورود تابوی روابط جنسی نامشروع به فیلم ها و سریال ها از دهه ۸۰ به بعد سخن به میان آورد  و خاطر نشان کرد :اوایل انقلاب  نمایش چنین موضوعاتی حرام بود و اما در دهه ۸۰ فیلم 《شوکران》 به این موضوع پرداخت و بعدها به سریال های مناسبتی مثل 《او یک فرشته بود 》ورود پیدا کرد و تبدیل به گفتمانی شد که نگرانی ها  را در مورد روابط نامشروع افزایش داد . وی در ادامه با ارائه نمودار طلاق و اردواج استان گیلان بین سالهای 83تا 94 گفت :  روند ازدواج بین این سالها کاهش پیدا کرده است زیرا  افرادی که به سن ازدواج رسیده باشند کاهش پیدا کرده است ، نسلی  که ارزش های سابق و تمایل آنها به ازدواج وجود دارد .  
  •   آرامش روحی و روانی شرط اصلی ازدواج
در ادامه دکتر هدا حلاج زاده نیز ازدواج را در گذشته، پیوندی تعریف کرد که بر اساس تصمیم های جمعی  خانواده و افزایش  اعتبار اقتصادی و اجتماعی و فرزند آوری  شکل می گرفت . عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان افزود : زوجین برای حفظ اقتداری که در خانواده به دست آورده بودند ، هرچند کیفیت زندگی مناسبی نداشتند اما برای دوام و بقای ازدواج تلاش می کردند . وی با اشاره به مدرن شدن جامعه و خروج  آموزش فرزندان از انحصار خانواده ادامه داد : با مدرنیته شدن پدر برای تامین مخارج از خانه خارج شد و نقش مادر  جهت آموزش و تربیت فرزندان پر رنگ تر شد و این نیاز در مادر حس شد که آگاهی های اجتماعی خود را بالا ببرد . حلاج زاده در بخشی از سخنان خود اهداف افراد در ازدواج را بیان کرد . او گفت افراد برای رسیدن به شرایط ویژه ای ازدواج نمی کنند و آنچه اهمیت دارد رسیدن به آرامش روحی و روانی است . به خصوص بعد از اینکه تحصیلات و موقعیت اجتماعی دختران  افزایش پیدا کرد ، حساسسیت ها و ارزش های که بر خانواده ها حاکم شد متفاوت با ارزش های گذشته بود . او اضافه کرد : امروزه اولویت خانواده ها فرزند آوری نیست . خیلی از زوجین  سالهاست در کنار یکدیگر زندگی می کنند و تمایلی به  داشتن فرزند  ندارند و آنچه اهمیت دارد آرامش است .   [gallery ids="329869,329870,329868,329873,329871,329874"]