به گزارش گیل خبر، با آن که مهندس جوان مشغله فراوان دارد، اما پایبندی به قول و قراری که می گذارد نشان از نظمی است که در زندگی دارد. علوی به خاطر خوشرویی و اخلاق خاصی که دارد، با تمام آنچه که شاید تا کنون از وی به تصور کشیده اید، متفاوت تر است. به قدری متفاوت که می توان او را متمایز از سایر همتایان خود در شورای رشت دانست.بی سرو صدا می آید و بی سر و صداتر می رود. سطوری که از نظر می گذرانید، مجموع یکساعت گفتگویی است که خبرنگار خزر با وی انجام داده است. آقای علوی خوش آمدید! اگر صحبتی در ابتدا دارید بفرمایید. بنده در ابتدا ضمن تشکر و قدردانی ازاعضای هیئت تحریریه پایگاه خبری تحلیلی خزرآنلاین، لازم می دانم که بگویم، طی مدتی که فعالیت های این سایت را رصد می کردم، منطق خاصی در گفتار و رفتار اعضای تحریریه و نحوه ی انعکاس اخبار مشاهده می شود، از طرفی نگرش سیاسی بر فعالیت های سایت سایه ننداخته و بطور مستقل توانسته به مسائل گوناگون شهری و فراتر از آن بپردازد، که این موضوع بر وزانت سایت افزوده و جای تقدیر و تشکر دارد. خیلی ممنون از حسن نظر شما! آقای مهندس شما به عنوان یکی از امضاء کنندگان طرح سئوال از شهردار رشت بودید، چه شد که در جلسه پرسش از شهردار غایب بودید؟ عدم حضور جنابعالی دلیل خاصی داشت؟ در ارتباط با سئوال شما، قبل از جلسه پرسش از شهردار، بنده سفری از پیش تعیین شده داشتم، سفر بنده هم به گونه ای بود که نمی توانستم آن را لغو کنم. در نتیجه نتوانستم در جلسه حاضر شوم.اما در تمام مدت چه قبل و چه بعد از جلسه، پیگیر فرایندهای موجود و آنچه گذشت بودم. درمجموع جلسه پرسش و پاسخ را چگونه ارزیابی نمودید؟ خدا را شکر، شهردار نسبت به سئوالات مطرح شده واکنش های منطقی نشان دادند و الحمدولله می توان گفت؛ طرح سئوال از شهردار تاثیرات خوبی در مجموعه شهرداری داشته و شاهد تغییرات مثبتی بودیم. البته در همان جلسه هم حرف ها و مسائل گوناگونی مطرح شد، نظرتان در این ارتباط چیست؟ اصحاب رسانه شاهد اند که گاهاً نامه هایی خطاب به شهردار رشت می نویسم و در نامه هایم سعی می کنم، ضمن نقدی بر وضعیت موجود شهری، تاثیرات مثبتی هم بگذارم. مردم مطمئن باشند که اعضای شورای شهر نظارت دقیقی بر عملکرد شهرداری دارند و جایی که لازم باشد به طور شفاف مسائل و موضوعات را به اطلاع شهروندان خواهیم رساند. ما منتخبین مردم ایم و باید از حقوق شهروندی شان دفاع کنیم. از طرفی، آگاهی و اطلاع از وضعیت شهری حق طبیعی مردم است. تمام سعی و تلاش اعضای شورای شهر، برطرف کردن اشکالات موجود، جلوگیری از خطاهای احتمالی، صیانت از حقوق شهروندان و انجام رسالت محوله است. با توجه به اینکه جنابعالی رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای کلانشهر رشت هستید، اوضاع مالی شهرداری رشت را چگونه ارزیابی می کنید؟ و چه شد که ریاست این کمیسیون را انتخاب نمودید؟ به نظر بنده، وزن برنامه کمیسیون برنامه و بودجه بسیار سنگین تر از وزن بودجه مالی آن است. چون اگر برنامه ریزی درست انجام بگیرد و در پی آن درست اجرا شود در سایر حوزه ها که حوزه مالی هم جزئی از آن خواهد بود، به درستی هدایت شده و به جلو پیش خواهد رفت. انگیزه بنده از پذیرفتن این مسئولیت که با نظر مثبت سایر اعضای شورای شهر انجام گرفت، این بود که به مسائل ساختاری شهرداری بپردازم. اگر مروری به اولین مصوبات کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر بپردازید، خواهید دید که چهار مصوبه بود که مهمترین آنها تشکیل کمیته سرمایه گذاری و گردشگری بود. الزام شهرداری به راه اندازی سیستم اتوماسیون اداری، الزام شهرداری به اخذ گواهی های مدیریت کیفیت نیز یکی دیگر از مصوبات ما در کمیسیون برنامه و بودجه بود. خروجی اجرای کمیته سرمایه گذاری که یک روند 4ماهه طی کرد طرح اوراق مشارکت بود که اکنون هم درحال پیگیری است. سپس به کارگروه و اکنون هم در حال تبدیل به هیئت عالی سرمایه گذاری است که مراحل پایانی خود را طی می کند. کارگروه تخصصی سرمایه گذاری یک پروژه بسیار خوبی بود که طرح های بزرگی هم انجام گرفت، مانند طرح احداث پل های عابر پیاده که خروجی آن مسابقه ای بود که سازمان حمل و نقل و ترافیک برگزار کرد. حتی طرح ساماندهی تالاب عینک و سرمایه گذاری گردشگری در حوزه رودخانه های شهر رشت همه طرح هایی بود که طی چهار ماهی که بنده مسئولیت آن کارگروه را برعهده داشتم شکل گرفت. به اعتقاد بنده کارگروه ها و کمیته های تخصصی باید سریعاً به نتیجه برسد. کارگروهی که بخواهد بصورت دائمی باشد معنای خود را از دست خواهد داد. به اعتقاد بنده عملکرد مالی شهرداری بسیار شفاف است و گزارش های مالی که می دهند به دقت در کمیسیون برنامه و بودجه مورد بررسی قرار می گیرد. اخیراً طرحی با عنوان " واحد امور مجامع و حسابرسی داخلی شهرداری" از جانب کمیسیون برنامه و بودجه ارایه و در صحن علنی شورای شهر رشت به تصویب رسید، در ارتباط با این طرح برای مان توضیحاتی می دهید؟ بله!، نبود واحد امور مجامع و حسابرسی داخلی شهرداری یکی از نواقصی بود که از بدو آغاز به کار شورای چهارم احساس می شد. در این طرح سعی نموده ایم که با ایجاد واحد حسابرسی در حوزه های مالی شهرداری رشت، نواقص موجود را برطرف کنیم. این طرح در صحن علنی شورای شهر به تصویب رسید که پس از تصویب در فرمانداری، به شهرداری ابلاغ می شود که باید این واحد راه اندازی گردد. این طرح باعث شفاف سازی در حوزه مالی شهرداری و تمام سازمان های زیرمجموعه آن می شود. البته این خبر را نیز باید به شهروندان عزیز بدهم که حسابرسی عملکرد مالی شهرداری رشت برای سال 89، 90 و 91 در حال بررسی و رسیدگی است که تا یک ماه دیگر به اتمام می رسد. یعنی کمیسیون تحقیق و تفحص راه اندازی می کنید؟ ببینید، تا به امروز ما در مجموعه شهرداری حسابرسی درست نداشتیم! این از وظایف قانونی شورای شهر است که عملکرد شهرداری و سازمان های زیر مجموعه آن را کنترل و بر آن ها نظارت کند. ظاهراً یک بار در گذشته این کار استارت خورد اما به نتیجه و پایان نرسید. در حوزه تحقیق و تفحصی که شما می گویید، سعی می کنیم حسابرسی دقیق انجام دهیم. البته اگر شورای شهر نتیجه بگیرد که در سازمانی از زیرمجموعه شهرداری رشت نیاز به تحقیق و تفحص است، مطمئن باشید که این کار را انجام خواهیم داد. از آغاز به کار شورای چهارم شهر رشت، تا کنون تحقیق و تفحصی در حوزه مالی انجام گرفته است؟ در اوایل، یک تحقیق و تفحص در سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری انجام گرفت و دیگر تحقیقی انجام نشد. چون اساساً گزارش های انحرافی خاصی به دست مان نرسید. چندی پیش نسبت به قراردادی که در دوره شهردار سابق رشت با دانشگاه فرهنگ و هنر در ارتباط با اجاره فضای تبلیغات محیطی بسته شده بود اعتراض نمودید و این قرارداد را غیر منصفانه دانستید، ماجرای آن قرارداد چه بود؟ ما در کارگروه ساماندهی تبلیغات، تمام حوزه های تبلیغات محیطی را بررسی نمودیم. در این بررسی ها به قراردادی بر خوردیم که در سال 1391 توسط شهرداری با دانشگاه فرهنگ و هنر بسته شده بود. در این قرارداد به ازای انجام یک سری مطالعات، 2000متر از فضای تبلیغ شهری به مبلغ بسیار ناچیزی واگذار گردید. ما در جلسات متعددی، جنبه های مختلف حقوقی و مالی قرارداد را بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که این قرارداد جز ضرر و زیان برای شهر رشت، تاکید می کنم؛ شهر رشت، نه شهردار رشت! چیزی به همراه نخواهد داشت! فرصت های تبلیغی این شهر کاملاً مشخص است و فرصت های طلایی آن نیز بیش از 2000متر نخواهد بود. بنده به صراحت گفتم؛ به هیچ عنوان اجازه نمی دهم این قرارداد نامطلوب ( که هرمتر مربع از فضای تبلیغی حدود11هزار و چهارصدتومان واگذار گردیده بود) به سرانجام برسد. جلوی این قرارداد را خواهم گرفت، هر تبعاتی که می خواهد، داشته باشد. سال گذشته کارگروهی جهت ساماندهی تبلیغات شهری، به ریاست معاون خدمات شهری شهرداری شکل گرفت که متاسفانه تا به امروز خروجی مثبتی از این کارگروه ندیده ایم! در حوزه سازمان زیباسازی شهر عملکرد سازمان مربوطه را چگون ارزیابی می کنید؟ سازمان زیبا سازی شهرداری تازه شروع به کار کرده و یک سری محدودیت های امکانات و تجهیزات دارد که بایستی سریعاً از این مساله عبور کند و به مسایل اساسی تر در حوزه عقب ماندگی های زیباسازی بپردازد. امیدواریم در سال 93 که سال فرهنگ و اقتصاد با عزم ملی و مدیریت جهادی است، گوشه ای از عزم و مدیریت جهادی مان را نشان دهیم و اگر بخواهیم فقط به حرف زدن بسنده کنیم و کاری انجام ندهیم، خوشایند نخواهد بود. در ارتباط با میزان مبلغ پاداش های پرسنل شهرداری در برف زمستان گذشته نیز اعتراضاتی صورت گرفته بود، در مجموع این ماجرا را چگونه ارزیابی می کنید؟ این پاداش ها به تقاضای شهردار و بر اساس اختیارات وی و عملکردی که پرسنل شهرداری در بحران برف داشتند، پرداخت گردیده و با توجه به پرسنل زیادی که شهرداری دارد رقم غیرقابل معقولی نیست! 295.000.000 ریال مجموع پرداختی های پاداش بود. فرمودید پرسنل زیاد! در آخرین دیدار شهردار با پرسنل شهرداری در سال 92 در نمازخانه ساختمان مرکزی، شهردار رشت نسبت به نیروهای مازاد شهرداری که هیچ گونه کاری نمی کنند گلایه داشت، از طرفی با وجود دوهزار و اندی نفر پرسنل، فاقد نیروهای متخصص در بدنه شهرداری هستیم، برای حل این معضل یا بحران چه باید کرد؟ آیا بعد از اتمام قرارداد برخی از نیروهای قراردادی، بهتر نیست از افراد متخصص بهره بگیریم؟ پاسخ به این سئوال بسیار مشکل است! بخصوص این بخش که گفتید، بعد از اتمام قرارداد، از نیروهای جدید و متخصص استفاده شود. بنده همیشه از این بُعد می اندیشم که اگر خودم جای شهردار باشم چه کار باید بکنم. معتقدم این کار به صلاح نیست. متاسفانه در دوره هایی شاهد استخدام های بی ضابطه و قاعده بودیم که اکنون ما را با مشکل مواجه نموده است! اینکه بالغ بر یک چهارم از نیروهای ما دیپلم و زیر دیپلم اند و در بعضی از حوزه ها با کمبود نیروی متخصص مواجه ایم، شکی نیست. اما نباید فراموش کرد که در برخی از حوزه ها هم افراد متخصص و تحصیلکرده در حد فوق لیسانس و دکترا هم داریم. تعدد پرسنل اضافه، موجب فشار مالی در برای شهرداری می شود. به اعتقاد من می بایست؛ با راه اندازی واحد منابع انسانی و با توجه به تخصص هر یک از پرسنل، می بایست آنها را در امور مربوطه به کار گیرند. در حال حاضر ارتباط اعضای شورای شهر رشت با شهردار چگونه است؟ آیا باز هم موضوع استیضاح مطرح است؟و در مجموع عملکرد آقای شهردار در این مدت چگونه بود؟ از ابتدا، عمده اعضای شورای شهر رشت هیچ گونه اعتقادی به استیضاح شهردار نداشتند. حتی بنده که یکی از امضاء کنندگان طرح سئوال از شهردار بودم هم با استیضاح موافق نبودم. چرا که اعتقاد دارم خروجی عملکرد شهردار را باید بعد از شش ماه تا یک سال سنجید. بنده به شهردار هم گفتم؛ اگر جای شما باشم، کمیت و کیفیت کار را بالا می برم. شهردار می بایست از تمامی فرصت ها استفاده کند. اگر من امروز از شهردار بپرسم چرا در حوزه آسفالت عملکردتان ضعیف است؟ واکنش منطقی شهردار باید بگونه ای باشد که سرعت و دقت در ارایه آسفالت معابر باید بالا رود. اعضای شورای شهر رشت معتقدند با کمک به شهردار می توان خدمت رسانی مطلوب تری به شهروندان ارایه داد. از نظر من عملکرد شهردار تا الان قابل قبول بوده. مجموعاً در ارزیابی عملکرد شهردار، می بایست شرایط موجود را هم در نظر گرفت، آقای خلیلی روزی آمد و به من گفت؛ با چالش های زیادی مواجه اند. من هم در قسمتی از گفتار حق را به ایشان می دهم. از آن روز هم سعی نمودم بیشتر کمک شان کنم تا بتوانند بهتر خدمت کنند.   ممنون از پاسخ های کاملتان اگر صحبتی مانده است بفرمایید؟ نکته پایانی بنده در باب بودجه شهرداری رشت است! واقعاً با بودجه 280 میلیاردی نمی توان این مجموعه را اداره کرد. هزینه های این سازمان خیلی سنگین است. ما برای انجام کارهای بزرگ نیاز به حرکت های بزرگ داریم. ما به ممیزی توسط شهرداری دل بسته ایم و آقای شهردار قول مساعد دادند که در این زمینه پیگیری های لازم را انجام دهند. در اولین جلسه شورا هم از آقای شهردار درخواست خواهم کرد که گزارش انجام ممیزی شهرداری را به شوورا ارایه دهد. در ارتباط با بحث بودجه غیرنقدی، وقتی ما منابع مالی لازم را برای انجام کارها و پروژه های بزرگ نداریم، نباید کارهای مان را معطل نگه داریم. باید آنها را سوق دهیم سمت پروژه های غیر نقدی و پروژه های سرمایه گذاری که این بحث شدنی و در دسترس است. از سرمایه گذارانی که تمایل و توانایی لازم را دارند هم دعوت می کنیم که در پروژه های شهرداری مشارکت کنند.از مسئولان بالا کسی دست شهرداری را نمی گیرد. در برخی از پروژه هایی که ملی هستند هم کمک نمی شود! لایروبی دو رودخانه گوهررود و زرجوب از مصوبات دولت سابق است. چرا این دو رودخانه به اندازه یک دهم دریاچه ارومیه اهمیت ندارد؟ یک دهم مقداری که به فکر دریاچه ارومیه هستند به فکر رودخانه های این شهر باشند که فجایع زیست محیطی برای کل استان به بار می آورد... انتظاری که از مسئولان بالا دستی و دولت تدبیر و امید داریم این است که از این تدابیر برای استان ما هم بیاندیشند. ممنون آقای علوی از وقتی که در اختیار ما قرار دادید، برایتان آرزوی موفقیت می کنیم./خزر آنلاین
همرسانی کنید:

نظر شما:

security code