به گزارش گیل خبر، در نشست خبری مشترک مدیران عامل سازمان تامین اجتماعی و شستا آخرین روند اقتصادی بزرگ ترین هلدینگ اقتصادی کشور تشریح شد.
در این نشست خبری، مرتضی لطفی مدیرعامل شستا در پاسخ به پرسش در مورد اینکه با توجه به خروج شستا از بنگاهداری و ضررده بودن برخی از شرکت های این مجموعه، بخش خصوصی تمایلی برای ورود به این حوزه ها نخواهد داشت. تکلیف صنایعی مانند چوکا که ضررده هستند و تعداد زیادی کارگر دارند چه می شود؟ گفت: در حال حاضر شرکت چوکا یک خریدار از کشور روسیه دارد که برای مشارکت یا خرید کامل در حال مذاکره با آنها هستیم.
وی ادامه داد: این شرکت هزار نفر نیروی انسانی دارد. در حالی که واحدهای مشابه با ۲۰۰ نفر اداره می شوند. از طرف دیگر مصرف کاغذ در داخل نیز به حداقل رسیده است. ضمن آنکه در هنگام خصوصی سازی و واگذاری آنها زنجیره تامین رعایت نشد. به طور مثال در واگذاری ذوب آهن به شستا فقط کارخانه تحویل داده شد ولی معدن را به صورت جداگانه واگذار کردند. در واگذاری چوکا نیز جنگل که به عنوان مواد اولیه این کارخانه است را به وزارت دفاع داده اند و الان ما باید با قیمت گزاف به دنبال تامین این زنجیره باشیم. ضمن آن که تا به امروز تمام تلاش خود را کرده ایم که حقوق کارگران را تامین کنیم. لطفی تصریح کرد: بیشتر کارگران چوکا در آینده نزدیک بازنشست خواهند شد و مجموعه اسالم نیز به ۳۰ نفر رسیده است. هفته گذشته من صحبتی با آقای نوبخت داشتم و توانستیم دو مصوبه ۵۰ میلیاردی برای این مجموعه دریافت کنیم. ضمن آن که برای واگذاری چنین مجموعه هایی که زیان ده هستند طرح های اصلاحی در نظر گرفتیم که آن را اجرا خواهیم کرد. با این اوصاف به نظر می رسد بزرگترین کارخانه های تولیدی غرب کشور که سهم زیادی در اشتغال شهرستان های غرب گیلان را داشتند در شرف تعطیلی باشند و این می تواند معظلی مضاف برای این شهرستان های که از درصد بالای بیکاران رنج می برد باشد.