به گزارش گیل خبر، محمدرضا عارف درنشست خبری ظهر امروز خود که در محل فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی برگزار شد، ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن روز مجلس و هفته بسیج و همچنین با ابراز همدردی با زلزله زدگان کرمانشاه و سایر مناطق غربی کشور اعلام کرد: شاید ما جزو نادر کشورهایی باشیم که مجلس بدین شکل بر راس امور قرار گرفته و هیچ نهادی قادر به انحلال آن نیست و اصلاح طلبان نیز با همین نگاه و با شعار اخلاق، عقلانیت و خرد جمعی برای مشارکت در همه عرصه ها در انتخابات های اخیر به میدان آمدند. کمیته های مختلف در بدنه فراکسیون امید تشکیل شده است وی با اشاره به توفیقات اصلاح طلبان در انتخابات مجلس دهم اظهار داشت: ما در این انتخابات با شعار امید، آرامش و رونق اقتصادی وارد شده و اینجا لازم می دانم از همه همکارانم در فراکسیون امید به خاطر پایبندی بر این اصول تشکر کنم. رییس فراکسیون امید با اشاره به برخی اقدامات این فراکسیون طی حدود ۱۸ ماهی که از آغاز به کار مجلس دهم می گذرد به تشکیل کمیته های مختلف در بدنه این فراکسیون اشاره و تصریح کرد: در این راستا کمیته گفت وگوی ملی را که در مهرماه سال ۹۵ در نطق میان دستور آقای مازنی یکی از نمایندگان محترم مطرح شده بود فعال کرده و در این مدت نیز این مساله را با آرامش ادامه دادیم و عجله ای هم نداریم و امیدواریم بتوانیم مشکلات را مرتفع کنیم. فضای امروز مجلس به مراتب آرام تر است عارف به نقش نظارتی مجلس تاکید کرد و افزود: سازوکار نظارت با این تاکیدی که آرامش کشور حفظ شود از سوی همکاران دنبال می شود و در مواقع ضروری نیز از شیوه های مختلف نظارتی اعم از طرح تذکر، سوال، تحقیق و تفحص و حتی استیضاح استفاده خواهیم کرد. وی در پاسخ به خبرنگاری که با تاکید بر شعار آرامش و رونق اقتصادی لیست امید از میزان آرامش فعلی در جامعه سوال کرده بود، خاطرنشان کرد: اگر مجلس فعلی را با مجالس قبل یا به طور مشخص مجلس نهم مقایسه کنیم متوجه می شویم که فضای امروز مجلس به مراتب آرام تر است و نمایندگان با رفاقت و تفاهم پیگیر امور هستند و با امید به آینده به دنبال اصلاح امور هستند. از جانب مردم صحبت نکنیم  این نماینده مردم تهران با مقایسه شرایط سال ۹۲ با امروز ابراز داشت: اگر شرایط ایجاد دولت و نیز شرایط کاری خود دولت را مدنظر قرار دهیم متوجه می شویم که بسیاری از برنامه های دولت در راستای حل مشکلات اقتصادی یا مقابله با آسیب های اجتماعی به طور نسبی موفق بوده و امیدواریم در دولت دوم آقای روحانی این حرکات جدی تر دنبال شود. عارف با بیان اینکه دومین سال کاری این فراکسیون را بر پایه حرکات و اقداماتی برنامه محور طراحی کرده در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به نظر می رسد جامعه حامی جریان اصلاحات به دلیل برخی عملکردها در فراکسیون امید یا شورای شهر دچار سرخوردگی شده ابراز داشت: بهتر است به جای آنکه از جانب مردم صحبت کنیم نگاهی عملیاتی تر داشته باشیم. شما دیدید که در ابتدای کار مجلس دهم انتقادات شدیدی علیه فراکسیون امید مطرح می شد اما مردم در اردیبهشت ۹۶ نظرشان را به صراحت اعلام کرده و نشان دادند امیدشان دوچندان شده است؛ چرا که اختلاف آخرین نفر لیست امید مجلس با نفر نخست لیست رقیب ۷۰ هزار رای بود و این اختلاف در انتخابات شوراها به ۴۰۰ هزار رای افزایش یافت. تشکیل هفت کمیته در فراکسیون امید وی با بیان اینکه دو برنامه مشخص از سوی جریان اصلاحات برای پیگیری مطالبات مردم طراحی شده گفت: یک برنامه «برجا» که در ابتدای کار مجلس طرح کردیم و برنامه دیگر نیز همان راهبردی مان در شوراهای شهر و روستا است که خود را مقید به اجرای آن و موظف به پاسخگویی در قبال مردم می دانیم و امیدواریم هم شوراها و هم ما در این مسیر حرکت کنیم. رئیس فراکسیون امید در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا در مورد اقدامات فراکسیون امید و همچنین فعالیت کمیته رفع حصر این فراکسیون و اینکه اقدام صورت گرفته در این کمیته چه بوده است؟ بیان کرد: آنچنان که اشاره شد فراکسیون امید هفت کمیته تخصصی دارد که بنا بر اولویت هایی که داریم اقداماتی را از طریق این کمیته های هفتگانه دنبال می کنیم. همچنین در مقاطع خاص کمیته هایی را نیز به صورت موردی تشکیل می دهیم که از جمله می توان به تشکیل کمیته بحران در حاشیه وقوع زلزله کرمانشاه اشاره کرد. قرار است این کمیته در مراحل اسکان موقت و دائمی و همچنین یکپارچگی مدیریت بحران اقدامات موثری داشته باشیم. در مورد برخی مسائل سیاسی و اجتماعی کمیته تشکیل داده ایم  عارف افزود: همچنین در بحث محصولات تراریخته کمیته ای تشکیل دادیم چرا که در مجلس چالش جدی وجود داشت و دو نظر کاملا متفاوت مطرح بود و ما نیز کمیته ای تشکیل داده و جمع بندی خود را اعلام کردیم که در نهایت این جمع بندی ما در برنامه ششم به تصویب نیز رسید. وی یادآور شد: در مورد برخی مسائل سیاسی و اجتماعی همچون برخوردهایی که بعضا با دانشجویان صورت می گیرد کمیته هایی تشکیل می دهیم که چندان تمایلی به رسانه ای شدن اقدامات آن نداریم چراکه هدف مان ناظر بر حل مشکل است نه اینکه مشخصا بگوییم فراکسیون امید چنین کاری را انجام داده است. ملاقات سوم با کروبی در آینده ای نزدیک انجام می شود رئیس شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان با تاکید بر اینکه مساله حصر نیز یکی از مطالبات بخشی از جوانان و جامعه ما است، بیان کرد:  تلاش داریم این مساله هر چه سریعتر به نفع منافع ملی حل و فصل شود و در فراکسیون نیز از طریق کمیته رفع حصر پیگیری هایی داشتیم اما بنای کار این است که موضوعی رسانه ای نشود و بنده نیز متعهدم. عارف ادامه داد: الگویی که در این راستا مطرح شد، الگوی منطقی بود که از جمله قرار شد ملاقات هایی برای محصورین در نظر گرفته شود که برای آقای کروبی سه ملاقات مشخص شد که دو مورد از این ملاقات ها انجام شده است و ملاقات سوم نیز در آینده نزدیک انجام می شود. همچنین همین الگو برای آقای موسوی و خانم رهنورد نیز دنبال خواهد شد و اصرارمان این است که این مساله به طور جدی طرح با محوریت شورای عالی امنیت ملی دنبال شده تا این مشکل حل شود. ذوالنور از دیدار با کروبی راضی بود وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه آیا ملاقات مجتبی ذوالنور نماینده اصولگرای قم با حجت الاسلام والمسلمین کروبی نیز در همین راستا انجام شده و از طریق کمیته رفع حصر فراکسیون امید دنبال شد؟ گفت: این ملاقات نیز در همین راستا بوده که البته بنده پس از ملاقات به صورت خصوصی با آقای ذوالنور صحبت نکردم اما آنچنان که از دوستان شنیدم بسیار راضی بوده اند. این نماینده اصلاح طلب تهران در واکنش به سوال دیگر ایلنا در مورد علت انتخاب ذوالنور برای این مهم و سوالاتی که برای جامعه ایجاد شد؟ اظهار داشت: چرا باید سوال برانگیز باشد؟ آقای ذوالنور بسیار علاقمند بود که پس از جلساتی که با دوستان داشتیم مشارکت جدی داشت و مهمتر اینکه نگاه ما به این مساله نگاهی ملی است و نمی خواهیم بگوییم که این مساله لزوما از طریق فراکسیون امید حل شده یا می شود بلکه می خواهیم بگوییم دنبال کنندگان این مساله به منافع ملی، نه جریانی توجه دارند که این مساله بسیار ارزشمند است. شورای ۵۱ نفره به مسائل و مشکلات اساسی تهران رسیدگی می کند عارف در مورد تعاملات نمایندگان مجلس و اعضای شورای شهر تهران تصریح کرد:  ما یک شورای ۵۱ نفره داریم که به مسائل و مشکلات اساسی تهران رسیدگی می کند و در آنجا بحث بر سر اینکه چه کسی شهردار کدام منطقه شود مطرح نمی شود. مشکلات اساسی تهران مشخص است. بحران آب، بهداشت، مدیریت بحران از این قسم مسائل هستند. وی افزود: حرکت دموکراتیک شوراها که از دولت اصلاحات شروع شد باید تا پایین ترین سطح یعنی تا محلات این بحث ادامه داشته باشد. در جلسه ای که با شورایاری ها هم داشتیم متذکر شدم که باید تمام کارهای آنها قانونمند شود. واکنش عارف به اظهارات و اقدامات اخیر احمدی نژاد رئیس فراکسیون امید در پاسخ به سوالی درباره انتقادات اخیر احمدی نژاد از قوه قضاییه و علت عدم برخورد با رییس دولت نهم و دهم و همچنین برخورد دوگانه با خاتمی و احمدی نژاد خاطرنشان کرد: در مورد اقدامات آقای احمدی نژاد باید بگویم که مخالف رسانه ای شدن این تیپ مسائل هستیم و معتقدم این مسائل با امنیت ملی در تعارض است. عارف با بیان اینکه به هر حال دوستانی که میدان را باز کردند برای این افراد باید منتظر این لحظات می بودند و این درحالی است که اصلاح طلبان نقطه نظرات خود را مطرح می کردند، ابراز داشت: معتقدم باید هر چه سریع تر این مسائل جمع شده و سازوکاری قانونی پیگیری شود و در قبال این مسائل پاسخ داده شود. به هر حال شرایط خاص منطقه و کشورمان باید مورد توجه قرار گیرد. شخصیت، وارستگی و خدمات خاتمی بر هیچکس پوشیده نیست وی اضافه کرد: متاسفانه از دید بسیاری از مردم تمامی مسئولان سر و ته یک کرباس هستند و با این حال، در مواقع تصمیم گیری متوجه واقعیت ها هستند. از سوی دیگر شخصیت، وارستگی و خدمات آقای خاتمی که به خاطر دغدغه مندی به ملت و نظام داشته، بر هیچکس پوشیده نیست و حتی مخالفان ایشان نیز بر این مسئله تاکید داشته و وقتی خصوصی صحبت می کنیم، عملکرد هشت ساله دولت اصلاحات را تحسین می کنند. رئیس شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان با اشاره به اعمال محدودیت های اخیر برای رییس دولت اصلاحات بیان کرد: دوستان ما در فراکسیون امید در این رابطه به رییس جمهور تذکر داده و منتظر پاسخ این تذکر هستیم. ۸۴ نماینده مجلس تذکر داده اند که چرا در این شرایط باید شخصیتی همچون آقای خاتمی محدودیت جدید اعمال شود که پاسخ دادند محدودیت جدیدی نبوده و در عین حال تاکید کردم این مسائل هرچه سریع تر تمام شود؛ چراکه به نفع منافع ملی است که از شخصیتی برجسته همچون آقای خاتمی به نفع مشکلاتی که داخل و خارج از کشور داریم، استفاده کنیم و شخصاً این ظرفیت را در شخصیت آقای خاتمی می بینم. برای بستن لیست های انتخاباتی به هیچ عنوان حزبی نگاه نکردیم عارف در پاسخ به سوالی درباره بستن لیست برای دو انتخاب گذشته و نارضایتی هایی که بعد از بستن لیست اتفاق افتاد، یادآور شد: این طبیعی است که بعد از بستن لیست افرادی از این انتخابات ناراضی باشند اما ما معتقدیم که این دموکراتیک ترین روش برای انتخاب اعضای لیست بود. ما براساس شاخص های کمی به افراد رای دادیم و آنها را انتخاب کردیم. در بستن لیست مجلس نیز دو – سه حزبی که اعضای آنها جزو لیست نبود اعتراض کردند. وی با بیان اینکه ما برای بستن لیست به هیچ عنوان حزبی نگاه نکردیم و نگاه ما جریانی بود، بیان کرد: طبیعی بود که در بین ۱۵۰ نفر آخر که همه آنها جزو چهره های شاخص اصلاحات بودند وقتی می خواهیم ۲۱ نفر را انتخاب کنیم باقی افراد ناراضی باشند زیرا هر کدام از آنها توقع داشتند درون لیست باشند اما شما نتیجه را در انتخابات دیدید و مردم علی رغم وجود ۵۰ لیست موازی که برخی از آنها از دل جریان اصلاحات درآمده بود باز به لیست اصلی اعتماد کردند و به آن رای دادند. فعلا سازوکار انتخاباتی را تغییر نمی دهیم نماینده مردم تهران تاکید کرد: از بین افرادی که واجد شرایط برای ورود به لیست بودند، ۱۲ نفر از آنها در ذهنم بودند که در جریان انتخاب لیست هیچ کدام از آنها نیامدند. این نهایت دموکراسی است. قاعدتا چهره های برجسته بیرون از لیست ماندند اما ما سهمیه جوانان و خانم ها را داشتیم. قاعدتا آنها افراد سرشناسی نبودند. عارف ادامه داد: فعلا سازوکار انتخاباتی را تغییر نمی دهیم و با توجه به تجربیات دو لیست گذشته این روند را ادامه می دهند. در گذشته عده ای محدود لیست ها را می بستند. فکر می کنم اصولگرایان بیشتر از اصلاح طلبان از چینش کابینه راضی باشند وی در پاسخ به اینکه آیا از انتخاب وزرا و اعضای دولت دوازدهم راضی هستید و آیا از اصلاح طلبان استفاده شده است یا خیر گفت: فکر می کنم اصولگرایان بیشتر از اصلاح طلبان از این انتخابات راضی باشند اما کماکان موضع ما همان موضع حمایتی است. انقلاب شد تا آقازادگی از میان برداشته شود رئیس فراکسیون امید در پاسخ به سوالی درباره ژن خوب فرزندش و نگرانی های مردم در رابطه با ورود آقازاده ها به ساختار قدرت اظهار داشت: انقلاب شد تا آقازادگی از میان برداشته شود. در انقلاب اسلامی براساس توانایی و تقوای افراد گزینش صورت می گیرد. نباید به سمت افراط هم برویم که یک فرد توانا به دلیل نزدیکی به فردی به کار گرفته نشود که مبادا شائبه آقازادگی به وجود بیاید. عارف با ذکر خاطره ای تصریح کرد: برای اولین بار است که این موضوع را می گویم. زمانی که به سمت معاون اول آقای خاتمی انتخاب شدم و به نهاد ریاست جمهوری رفتم دیدم که پسرخاله ام در آنجا رئیس دفتر ابطحی است از او خواهش کردم که به یزد برگردد که مبادا در مظان اتهام به کارگیری آشنایان قرار بگیرم. در این بیش از ۳۰ سالی که در کار اجرایی کشور بودم حتی یکبار هم براساس آشناییت و نزدیکی کسی را انتخاب نکردم. جای پسرم بودم، ژن خوب را نمی گفتم وی با بیان اینکه نباید به بحث هایی که موجب حاشیه سازی می شود بپردازیم، خاطرنشان کرد: اگر جای پسرم بودم آن حرف ها را نمی زدم اما راجع به آن موضع گیری نمی کنم. ما یک بحث ژن خوب به معنی برتری داریم و یک بحث در رابطه با اصالت. بحث آقازادگی که می شود عده ای موضع می گیرند. در بستن لیست شوراها یک جوانی که بسیار حقش بود که در لیست حضور داشته باشد به این دلیل در لیست او را نیاورده ایم که مبادا حرف و حدیثی پیش بیاید. عارف اضافه کرد: بسیاری از فرزندان اشخاصی که در خارج از کشور در بهترین دانشگاه های دنیا مدرک PHD گرفتند به این دلیل که ممکن است در ایران بگویند فرزند فلان کس است به ایران برنمی گردند و اینجا کار نمی کنند. اصولگرایان که احمدی نژاد را که به جایگاه خدایی رساندند، چرا سکوت کرده اند وی در پاسخ به این سوال که آیا در مجمع تشخیص مصلحت نظام که آقای احمدی نژاد نیز حضور دارند آیا بحثی راجع به اقدامات اخیر ایشان صورت گرفته است و اینکه چرا اصول گرایان در رابطه با اقدامات اخیر آقای احمدی نژاد سکوت کرده اند، ابراز داشت: اصول گرایان باید بگویند چرا در قبال اعمال فعلی فردی که او را در گذشته تا عرش بالا بردند و او را به جایگاه خدایی رساندند، سکوت کرده اند. آنها باید پاسخگو باشند. در آنجا هم بحث هایی صورت گرفت. یکی از آقایان تذکری در این رابطه داد که خودِ آقای احمدی نژاد حضور داشت ولی چیزی نگفت. در شورای عالی هم بحث هایی در گذشته می شد که از احمدی نژاد خوب می گفتند تا خاتمی را بکوبند. اما شما به جایگاه خاتمی امروز خاتمی پنج یا شش ساله نگاه کنید که چقدر رفیع تر شده است. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره طرح این مسئله در جلسات مجمع تشخیص مصلحت بیان کرد: البته رسیدگی به این مساله جزء وظایف مجمع نیست اما اخیراً در جلسه مجمع، یکی از دوستان پیش از ورود به دستور جلسه، تذکری داد اما احمدی نژاد پاسخ نداد. موضع شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان پس از انتخاب کاندیداها مشخص می شود عارف در پاسخ به این سوال که آیا اگر جهانگیری و لاریجانی برای انتخابات ۱۴۰۰ کاندیدا شوند، او نیز اعلام کاندیداتوری می کند، یادآور شد: در حال حاضر طرح این موضوع نه تنها خیلی زود، بلکه انحرافی است چراکه مسائل کشور باید در اولویت باشد و قبل از انتخابات ریاست جمهوری، ما انتخابات مجلس در سال ۹۸ را هم داریم و موضع شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان پس از انتخاب کاندیداها مشخص می شود. وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد اقداماتش در این فراکسیون عنوان کرد: من هم یک نماینده هستم، همانند سایر نماینده ها، چه بسا سایر نماینده ها از نظر توانایی از من هم بالاتر باشند. دهه ۹۰ را دهه حل مسائل و مشکلات جریان اصلاحات اعلام کردیم رییس فراکسیون امید درباره علت عدم انتشار لیست اعضای فراکسیون امید گفت: خیلی نباید مساله را حساس کرد. انتشار لیست اعضای فعلی اصلاح طلبان در مجلس را در برنامه خود داریم. بنده به عنوان رییس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان افرادی را تایید کردم که می دانستم در مجلس با ما نخواهند بود و حتی ممکن است روبروی ما بیاستند اما شرایط زمانی در آن برهه، اینگونه ایجاب می کرد. عارف با بیان اینکه ما دهه ۹۰ را دهه حل مسائل و مشکلات و کاهش مسائل مربوط به جریان اصلاحات اعلام کردیم، اظهار داشت: البته ابتدا مطرح شد که ۱۵۰ یا ۱۶۰ نفر از نمایندگان مجلس از اصلاح طلبان هستند که بخشی از آن خوش بینی بود اما اگر ما بخواهیم مبنا را همان ۱۰۳ نفر بگذاریم، شاید خیلی منطقی نباشد. ما در آینده نزدیک اسامی اعضای فراکسیون امید را منتشر خواهیم کرد که با رودربایستی نخواهند عضو شوند و با رضایت اعلام آمادگی کنند. مجلس دهم در سال نخست فعالیت وظیفه مجلس قبل را انجام داد وی در پاسخ به سوال دیگری درباره علت کاهش چشم گیر طرح ها و لوایح در اجلاسیه نخست مجلس دهم در قیاس با اجلاسیه چهارم مجلس نهم تصریح کرد: نباید آرامش را تلقی به بیکاری و بی انگیزگی کرد. در شرایط آرامش بهتر می توان جلو رفت، کیفیت سوالات و تذکرات افزایش یافته است. دوستان از سوالاتی که ممکن است جزیی باشد و با یک تلفن حل می شود، عبور می کنند. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه مجلس دهم در سال نخست فعالیت خود تقریباً وظیفه مجلس قبل را انجام داد و تصویب برنامه ششم عملاً نمایندگان و مجلس را درگیر خود کرد، خاطرنشان کرد: شاید یکی از دلایل کمتر مطرح شدن طرح ها و لوایح همین موضوع باشد. البته لوایح مهم دیگری همچون لایحه ای در مورد خدمات شهری هم مطرح شده که بررسی آنها نیاز به زمان دارد و شاید این یکی از دلایل هم این مساله باشد. منافع ملی را بر منافع حزبی و جریانی ترجیح می دهیم  عارف درباره اینکه آیا در سال ۹۸ ائتلافی انجام خواهد شد یا اینکه طیف سومی برنده می شود، ابراز داشت: بحث ائتلاف شاید به دنبال موضوعی بود که خودم مطرح کردم. اصولاً جریانات سیاسی در شرایط خاصی ائتلاف می کنند، ما اگر مقایسه ای داشته باشیم، می بینیم که در سال ۹۴ لیست ائتلافی بود اما در انتخابات شورای شهر این گونه نبوده و اصلاح طلبانه بود. وی با یادآوری اینکه ما حتی در مجلس دهم با دوستان اصولگرا بحث داشتن افراد مشترک در تهران یا برخی از کلان شهرها را مطرح کردیم، بیان کرد: راهبرد اصلی ما این است که منافع ملی را بر منافع حزبی و جریانی ترجیح می دهیم. اگر ائتلافی انجام شود باید بعد از پیروزی هم ادامه پیدا کند، به هر حال هر اندازه به انتخابات نزدیک تر شویم سیاست ها و دیدگاه های ما با رقبا مشخص تر می شود. جلسات تخصصی با وزرا در فراکسیون امید داشته ایم رییس مجمع نمایندگان تهران درباره اینکه کمیته های تخصصی فراکسیون امید تاکنون چه برون دادی داشته اند، یادآور شد: در بسیاری مواقع طرح ها و لوایحی را که مطرح می شود، اگر موضع فراکسیونی هم باشد آنها ابراز می کنند و موضوعاتی مانند آسیب های اجتماعی، مسائل مربوط به آب و... در اولویت کاری این کمیته ها قرار دارد. البته گاهی اوقات طرح هایی هم بوده که به دلیل اینکه نخواستیم سیاسی تلقی شود. از سایر نماینده ها هم خواستیم تا آن را امضا کنند که فقط به نام فراکسیون امید نباشد که به عنوان مثال می توان به طرح حذف اعدام قاچاق چیان موادمخدر یا طرحی که درباره برقراری امنیت مراسم سیاسی مطرح و بسیار هم جنجالی شد، اشاره کرد. عارف درباره تعامل با دولت و اینکه آیا این همسویی باعث ضعیف شدن بعد نظارتی نمایندگان در مجلس نشده است، عنوان کرد: هر از گاهی جلسات تخصصی با وزرا در فراکسیون امید داشته ایم و حرکت برنامه ای توسط کمیته های ذیربط مورد نظارت قرار می گیرد. وجود کمیته چیدمان مدیریت شهری را تکذیب می کنم وی در رابطه با نقش فراکسیون در بحث شورایاری ها و فعالیت های کمیته چیدمان مدیریت شهری، گفت: بنده وجود کمیته چیدمان مدیریت شهری را تکذیب می کنم. ما مشورت های لازم را ارائه می دهیم اما انتخاب مدیران در اختیار دولت یا دستگاه ها و شهرداری است البته شورای ۵۱ نفره هم تشکیل شده که علاوه بر نمایندگان تهران در مجلس و اعضای شورای شهر، رییس مجمع نمایندگان، شهردار و استاندار تهران هم در این شورا حضور دارند و بر روی مسائل استان برنامه ریزی و فکر می کنند و به زودی هم دبیرخانه شورا فعال خواهد شد. رئیس شورای عالی سیاستگذاری در پاسخ به این سوال که آیا برخی اختلافات میان اصلاح طلبان می تواند منجر به بروز چالش برای این جریان سیاسی در انتخابات آتی باشد، اظهار داشت: باید یک واقعیت را بپذیریم که اختلاف نظرهایی وجود دارد و ممکن است یک استاندار یا یک فرماندار یا مدیری انتخاب شود و عده ای با آن موافق یا مخالف باشد اما به نظر بنده در دوره اخیر دموکرات ترین روش را جلو بردیم و بر اساس شاخص ها عمل کردیم. جریانی عمل کردیم عارف با بیان اینکه در مجلس دو، سه حزب وجود داشتند که وقتی کاندیداهای آنان انتخاب نشدند، اعتراض کردند اما ما در هر ۲ دوره انتخابات حزبی عمل نکردیم و سهمی ندادیم؛ بلکه جریانی عمل کردیم، تصریح کرد: علی رغم لیست های موازی که در زمان انتخابات ارائه شد اما مردم اعتماد کردند و باید این اعتماد را حفظ و انسجام را بیشتر کنیم. وی در مورد موضوعات مربوط به انحلال این شورا نیز خاطرنشان کرد: شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان با همین سازوکار و با همین روش ادامه می یابد. شما دقت کنید هیچ کس در این مدت نگفت که عارف دوست خود را در لیست قرار داد، ما حتماً روش بهتر و مناسب تری را هم برای سازوکارهای نهایی اتخاذ می کنیم. رضایت اصولگرایان از دولت دوم روحانی نسبت به اصلاح طلبان بیشتر است رییس فراکسیون امید مجلس در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه روحانی قول داده بود، دولت فراجناحی تشکیل دهد و این سوال که آیا اصولگرایان از ترکیب کابینه رضایت دارند؟ ابراز داشت: به نظر می رسد اصولگرایان از این موضوع خیلی راضی هستند در واقع رضایت اصولگرایان از دولت دوم آقای روحانی نسبت به اصلاح طلبان بیشتر است اما موضع ما همان حمایت از دولت است. حوادث سال ۸۸ در یک فضای کارشناسی تحلیل می شد، امروز این مسائل را نداشتیم عارف در واکنش به سوالی دیگر در مورد تخلفات احمدی نژاد و اینکه به دنبال ایجاد اپوزیسیون است، بیان کرد: احمدی نژاد در گذشته هم همین گونه رفتار کرده است. شاهد بودید که برای آن که خود را بالا ببرد، ناگهان همه مردم را «خس و خاشاک» نامید. بعد هم دیدید که شرایطی پیش آمد و عقب نشینی هایی کرد اما به نظر می رسد داب ایشان این بوده است. ما بارها و بارها اشاره کردیم که اگر حوادث سال ۸۸ در یک فضای کارشناسی و فنی تحلیل می شد، شاید امروز این مسائل را نداشتیم. در واقع عبور از برخی مسائل و جانب داری از یک طرف و به سمت نگاه کردن، باعث شده که امروز با این مسائل روبرو باشیم. وی درمورد لزوم تدوین قانونی برای منشور حقوق شهروندی و اقدامات فراکسیون امید در این راستا، یادآور شد: یکی دیگر از بحث های جدی ما حقوق شهروندی است که برای اجرای آن تلاش می کنیم و همواره بر لزوم اجرای فصل سوم قانون اساسی تاکید داشتیم. رییس بنیاد امید ایرانیان درباره منشور حقوق شهروندی نیز عنوان کرد: در رابطه با حقوق شهروندی در بنیاد امید ایرانیان هم کارهای خوبی انجام شده و بر این باوریم که باید منشور حقوق شهروندی قانونی شود و اگر نیاز به قانون هم باشد، ما پیش قدم می شویم و حقوق شهروندی را دنبال می کنیم. عارف در پاسخ به این سوال دیگری درباره علت طولانی شدن روند انتشار اسامی اعضای فراکسیون امید، گفت: یکی از ملاحظاتی که بعضی از دوستان داشتند، همین بحث رودربایستی بود که ما سعی کردیم ملاحظات را رفع کنیم تا وقتی اسامی اعلام می شود، اجماعی وجود داشته باشد. وی اضافه کرد: البته در تعداد نفرات رسمی و غیررسمی هم اختلاف نظرهایی وجود داشت که تقریبا به اجماع خوبی رسیده و امیدواریم که هرچه سریع تر اسامی را منتشر کنیم. بماند که اگر بنا بود بر اساس قول و قرارمان درمورد انتشار فهرست عمل کنیم، این فهرست باید تا الان اعلام می شد. ایلنا