سالاری: آمار تلفات عابران پیاده و راکبان موتورسیکلت در گیلان بالاتر از میانگین کشوری است/ نازک کار: اجرای طرح هندسی راه های روستایی گیلان با اعتبارات فعلی امکان پذیر نیست+ تصاویر
به گزارش گیل خبر، استاندار گیلان در این همایش  با بیان اینکه راکبان موتورسیکلت و عابران پیاده بیش از ۶۰ درصد تلفات سوانح رانندگی در استان گیلان را تشکیل می دهند، گفت: این آمار فراتر از میانگین ملی است. مصطفی سالاری اظهار داشت: برگزاری همایشات افزایش ایمنی راه ها اقدامی ارزشمند و تاثیرگذار در استان است. استاندار گیلان با بیان اینکه رسیدن به نقطه مطلوب در ایمنی راه ها مشارکتی جمعی و عزمی ملی را می طلبد خاطرنشان کرد: این اقدام کاری عام المنفعه است که تاثیر مادی و معنوی مستقیم بر جامعه دارد. سالاری با تاکید بر اینکه آمار کاهش تلفات سوانح رانندگی در استان گیلان فراتر از میانگین کشوری است خاطرنشان کرد: کاهش تلفات سوانح رانندگی از سال 85 تا سال 90 در سطح ملی 31 درصد بوده و این آمار در استان گیلان به 38 درصد می رسد. وی با اشاره به اینکه این آمار از سال 90 تا سال 95 در سطح ملی 20 درصد و در استان گیلان 21.5 درصد بوده است تاکید کرد: باید عوامل کاهش آمار تلفات سوانح رانندگی در استان گیلان بررسی و تقویت شود. استاندار گیلان آموزش، فرهنگ، افزایش ایمنی راه ها و استانداردسازی خودروها را از عوامل کاهش تلفات در تصادفات جاده ای عنوان کرد و گفت: آمار مجروحان و مصدومان سوانح رانندگی 10 برابر آمار کشته شدگان است. سالاری با بیان اینکه برخی از مصدومان قادر به بازگشت به زندگی عادی نیستند تاکید کرد: این امر هزینه های مالی و معنوی گسترده ای را در جامعه به دنبال دارد و برای جلوگیری از این آسیب ها صرف هزینه برای فرهنگ سازی و افزایش ایمنی راه ها صرفه اقتصادی دارد. وی استانداردسازی در تولید خودرو، افزایش ایمنی و ظرفیت راه ها، آموزش به رانندگان و افزایش علائم رانندگی در راه ها را عاملی تاثیرگذار در کاهش آمار سوانح رانندگی عنوان کرد و گفت: با درک صحیح از قابلیت های ایمنی خودرو و جاده، ریسک سوانج کاهش می یابد. استاندار گیلان با بیان اینکه آمار تلفات سوانح رانندگی در عابران و راکبان موتورسیکلت در استان گیلان بیش از 60 درصد است افزود: این امر در سطح ملی 50 درصد بوده و عدم ایجاد دسترسی صحیح عابران و روستاییان حاشیه بزرگراه ها به جاده یکی از عوامل مهم این افزایش آمار است. سالاری با بیان اینکه فرهنگ سازی و بسترسازی در افراد باید از سنین کودکی و در مدارس و خانواده آغاز شود تصریح کرد: تداوم و استمرار آموزش در تمامی سنین می تواند عاملی تاثیرگذار در کاهش آمار تصادفات در سطح ملی باشد. وی از شناسایی 120 نقطه حادثه خیز در راه های استان گیلان خبر داد و با بیان اینکه 79 مورد از این مناطق تایید شدند خاطرنشان کرد: باید سوابق حوادث و تصادفات نقاط مذکور در استان بررسی شده و استاندارد سازی با اولویت سنجی در مناطق انجام شود. استاندار گیلان با تاکید بر اینکه به منظور کاهش سوانح و حوادث رانندگی همت جمعی و عزم ملی نیاز است اظهار داشت: آسیب شناسی و ارتقاء فرهنگ ترافیکی باید از سوی تمامی دستگاه های اجرایی استان صورت گیرد. اجرای طرح هندسی راه های روستایی گیلان با اعتبارات فعلی امکان پذیر نیست مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان گیلان در این همایش با بیان اینکه آمار برخورداری آسفالت راه روستایی در راستان گیلان رو به افزایش است گفت: اجرای طرح هندسی راه های روستایی استان گیلان با اعتبارات محدود امکان پذیر نیست. محمدرضا نازک کار اظهار داشت: 29 آبان تا 1 آذر ماه بزرگداشت کشته شدگان حوادث جاده ای در کشور است. مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان گیلان با بیان اینکه سالانه یک میلیون و 200 هزار نفر در دنیا بر اثر سواحل رانندگی جان خود را از دست می دهند افزود: ایران از لحاظ فراوانی آمار تلفات حوادث رانندگی رتبه 9 جهان را دارد. نازک کار با اشاره به اینکه باید با اقدامات فیزیکی در آموزش، ایمنی راه ها و استاندار دسازی گامی استوار در جهت کاهش تلفات جاده ای برداریم گفت: باید با ارتقاء فرهنگ ترافیکی و استفاده صحیح از معابر به عنوان عابر و راننده در کاهش حوادث رانندگی اثرگذار باشیم. وی با اشاره به اینکه سال های اخیر اقدامات مطلوبی در راستای کاهش حوادث و تلفات سوانح جاده ای در استان گیلان انجام شده است تصریح کرد: اگر رانندگان به طور صحیح به علایم و تابلوهای راهنمایی و رانندگی توجه کنند دچار حادثه نمی شوند .   مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان گیلان با بیان اینکه 80 درصد ترافیک اصلی استان گیلان در محورهای شریانی تردد می شود خاطرنشان کرد: چهارخطه کردن محورهای اصلی استان از اقدامات مطلوب در کاهش تصادفات بوده است. نازک کار محور رشت به سمت چابکسر را نخستین هدف این پروژه در استان گیلان عنوان کرد و اظهار داشت: با اجرا شدن این پروژه حوادث رانندگی ناشی از برخورد رو به رو دو خورو در محورهای مذکور به صفر رسیده است. وی نقطه ضعف محور های چهار خطه را محل دوربرگردان ها نام برد و با بیان اینکه این مناطق در استان گیلان باید طبق استاندارهای ملی به دوربرگردان های استاندار تبدیل شوند افزود: اجرای پروژه دوربرگردان استاندارد در استان گیلان به دلیل محدودیت های جغرافیایی و محیطی 5 میلیارد تومان هزینه دارد. وی هزینه مذکور در استان های دیگر را یک میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: استان گیلان بیش از 470 کیلومتر بزرگراه دارد و تبدیل دوربرگردان های محورهای مذکور به دوربرگردان های استاندارد هزینه نجومی را برای استان به بار می آورد. نازک کار با تاکید بر اینکه آمار برخورداری آسفالت راه روستایی در راستان گیلان رو به افزایش است تصریح کرد: وضعیت موجود راه های روستایی آسفالت می شوند و با اعتبار محدود در این حوزه ایمن سازی و اجرای طرح هندسی راه های روستایی امکان پذیر نیست. مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان گیلان طول راه های سراسر استان گیلان را 12 هزار کیلومتر عنوان کرد و گفت: مشارکت ملی و حمایت های مالی نیازمند اجرا و تکمیل پروژه های ایمن سازی و طرح های هندسی راه های استان گیلان است. نازک کار با اشاره به کنترل کمپرسی ها با بارهای غیرمجاز در محورهای استان گیلان از سوی پلیس تاکید کرد: در این راستا مقاومت های بسیار شدیدی از سوی رانندگان خوروهای سنگین در استان گیلان انجام می شود. وی با تاکید بر اینکه حمل بارهای غیرمجاز از سوی کمپرسی ها عاملی برای تخریب زیرساخت ها و به خطر انداختن جان دیگران است افزود: تردد خودروهای سنگین با بارهای غیرمجاز یک تهدید برای خودرو حامل و خودروهای دیگر محسوب می شود. مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان گیلان خاطرنشان کرد: امید است با تلاش های ویژه و پیگیری های قضایی در استان خودروهای کمپرسی با وزن و بارهای مجاز از آسیب رسیدن به زیرساخت ها و بروز حوادث ناخوشایند جلوگیری شود. راکبان موتورسیکلت رتبه نخست تصادفات را در استان گیلان دارند/  اقدامات مطلوبی در راستای ایمنی راه ها و آموزش فرهنگ ترافیکی در سطح کشور انجام شده است رئیس پلیس راه استان گیلان نیز در این همایش  با بیان اینکه ۳۷ درصد تصادفات استان گیلان از راکبان موتورسیکلت است گفت: راکبان موتورسیکلت رتبه نخست تصادفات را در استان گیلان دارند.   سرهنگ محمدرضا محمد پور   اظهار داشت: حوادث و سوانح رانندگی سومین عامل مرگ و میر کشور محسوب می شود. رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان گیلان با اشاره به اینکه روزانه 43 نفر در کشور بر اثر سوانح رانندگی جان خود را از دست می دهند خاطرنشان کرد: در هر روز 912 نفر در سطح کشور به دلیل سوانح رانندگی مصدوم می شوند. وی با تاکید بر اینکه آمار تلفات سوانح جاده ای در 8 سال گذشته بیش از 30 درصد کاهش یافته است بیان کرد: آمار تلفات سوانح جاده ای از 22 هزار نفر در سال 88 به 15 هزار 932 نفر کاهش یافته و این امر روندی مطلوب در کاهش تلفات سوانج رانندگی در سطح کشور محسوب می شود. محمدپور با اشاره به آمار گسترده مصدومان حوادث رانندگی و با بیان اینکه در 8 سال گذشته آمار مصدومان سوانح رانندگی رو به افزایش است افزود: با توجه به کاهش آمار تلفات و فوت در سوانح رانندگی آمار مصدومان حوادث رانندگی در سطح کشور رو به افزایش است. رئیس پلیس راه استان گیلان با تاکید بر اینکه اقدامات مطلوبی در راستای ایمنی راه ها و آموزش فرهنگ ترافیکی در سطح کشور انجام شده است بیان کرد: نباید به کاهش کنونی آمار تلفات سوانح رانندگی اکتفا کرد و همواره باید اقدامات در راستای کاهش حوادث و سوانح رانندگی ادامه یابد. محمدپور با اشاره به اینکه آمار تلفات جاده ای از سال 88 تا سال 95 در استان گیلان بررسی شده است اظهار داشت: در 8 سال گذشت 636 نفر در حوادث و سوانح رانندگی راه های برون شهری استان گیلان جان خود را از دست داده اند. وی مجموع آمار تلفات سوانح رانندگی برون شهری و درون شهری استان گیلان در 8 سال گذشته را 960 نفر عنوان کرد و گفت: مجموع آمار تلفات سوانح جاده ای برون شهری و درون شهری استان گیلان با کاهشی مطلوب سال 95 به 627 نفر رسیده است. محمدپور با تاکید بر اینکه استان گیلان در 5 سال گذشته در حوادث رانندگی رتبه 10 کشوری را داشته است افزود: در 7 ماهه نخست سال 96 استان گیلان 362 نفر فوتی در سوانح و حوادث رانندگی داشته که این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 11 درصد افزایش یافته است. رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان گیلان با اشاره به اینکه بیشترین تصادفات در استان گیلان در محور های فرعی رخ می دهند خاطرنشان کرد: آمار تخلفات حوادث و سوانح رانندگی در محورهای فرعی استان گیلان 30 درصد افزایش یافته است. وی با اشاره به اینکه راکبان موتورسیکلت 37 درصد کل تصادفات استان را تشکیل داده و رتبه نخست تصادفات در استان گیلان را شامل می شوند تصریح کرد: در 7 ماهه نخست امسال 134 نفر از راکبان موتورسیکلت در استان گیلان جان خود را از دست داده اند. وی با بیان اینکه امسال آمار تلفات راکبان موتورسیکلت در استان گیلان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 26 درصد افزایش داشته است خاطرنشان کرد: امسال تلفات عابران پیاده در حوادث رانندگی در استان گیلان 7 درصد افزایش داشته است. رئیس پلیس راه استان گیلان سهم تصادفات عابران پیاده در استان گیلان را 22 درصد دانست و بیان کرد: 59 درصد تصادفات کل استان گیلان را دو قشر عابر پیاده و راکبان موتورسیکلت تشکیل می دهند که این امر نیازمند آموزش و تلاش های ویژه است. محمدپور با اشاره به اینکه مدیریت سرعت در استان گیلان اعمال شده و دوربین ها و تجهیزات جدید از مهرماه امسال در برخی از محورهای شرقی و غربی استان گیلان نصب شده است افزود: با نصب دوربین های مذکور کاهش محسوسی را در تصادفات جاده ای استان گیلان شاهد بودیم.   تسنیم عکس: پویا یوسفی [gallery ids="323322,323331,323332,323333,323334,323335,323336,323337,323330,323338,323339,323341,323340,323342,323344,323345,323323"]