به گزارش گیل خبر، دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک - رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان ضمن اشاره به مناسبت های ماه صفر و تبریک حلول ماه ربیع الاول، گفت: زلزله کرمانشاه منجر به از دست رفتن جمعی از هموطنانمان شد، اگر چه این زلزله آسیب های زیادی در زیر ساخت ها و زندگی مردم ایجاد کرد اما همدلی و همراهی مردم ایران را به نمایش گذاشت که جا دارد از این همه حس نوع دوستی مردم ایران علی الخصوص کارکنان دانشگاه علوم پزشکی و خیرین سلامت استان گیلان، تقدیر و تشکر کنیم.
اجرای یکپارچه سیستم تروما در کشور می تواند در مواقع بروز بحران و بلایا بسیار کمک کننده و راهگشا باشد دکتر یوسف زاده با اشاره به سیتم تروما و قدرت آن در مدیریت بحران، تصریح کرد: اگر سیستم تروما به صورت یکپارچه در کشور اجرایی شود در مواقع بحران ها و بلایای طبیعی می تواند بسیار کمک کننده و راهگشا باشد. وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی گیلان جزء اولین دانشگاه هایی بود که توانست بلافاصله روز بعد زلزله در مناطق زلزله زده کرمانشاه حضور یافته و به آسیب دیدگان خدمات درمانی ارایه دهد. تاکنون نیز بیش از 100 نفر از کارکنان بهداشت و درمان استان گیلان به کرمانشاه اعزام شده اند.
دکتر یوسف زاده با اشاره به کمک های مردم قصر شیرین در سال 69 به زلزله زدگان شهرستان رودبار، گفت: مردم در آن سال مبلغی را که برای بازسازی قصر شیرین در نظر گرفته بودند به زلزله رودبار اختصاص دادند و جا دارد امروز نیز مردم گیلان پاسخگوی این خوبی ها باشند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به راه اندازی مجتمع فناوری های پیشرفته در دانشگاه علوم پزشکی گیلان تاکید کرد: مدیران برای رسیدن به چشم انداز دانشگاه باید شتاب بیشتری داشته باشند هر چند که تحقق اهداف و چشم انداز ها با تحمل سختی همراه است.
این مقام مسوول تصریح کرد: هدف از راه اندازی مجتمع فناوری پیشرفته در دانشگاه، راه اندازی دانشکده فناوری های پیشرفته سلامت در دانشکده شرق گیلان و راه اندازی چرخه تولید فناوری سلامت در دانشگاه علوم پزشکی گیلان است. وی مرکز رشد فناوری های سلامت و ستادها و مراکز تحقیقاتی را دو ساختار مهم برای راه اندازی مجتمع فناوری سلامت عنوان نمود و افزود: این مجتمع می تواند دستاوردهای مهمی برای حوزه سلامت در استان داشته باشد.
راه اندازی صندوق پژوهشی در حوزه سلامت، یک ضرورت است
دکتر یوسف زاده چابک تحقق ایده ها و اجرای طرح های پژوهشی را نیازمند راه اندازی صندق پژوهشی در دانشگاه علوم پزشکی گیلان عنوان کرد و افزود: برای این که طرح های پژوهشی با مشکلات و منابع مالی روبرو نشوند، راه اندازی صندوق پژوهشی در حوزه سلامت، یک ضرورت است. بی شک سرمایه گذاری در امر پژوهش های کاربردی می تواند در آینده منجر به تولید درآمد در دانشگاه و برون رفت از مشکلات موجود شود.
رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، گفت: اگر نخبگان به درستی شناسایی و هدایت شوند می توانند با عملکرد خود بسیاری از مشکلاتی که امروز جامعه با آن روبرو است را بر طرف کنند و در این خصوص راه اندازی واحد تحقیق در صنعت بسیار حایز اهمیت است.
دکتر یوسف زاده چابک راه اندازی واحد آزمایشگاه در حوزه نانو ، سلول های بنیادی و ژنتیک را برای تحقق برنامه های فناوری های پیشرفته از نیازمندی های دانشگاه علوم پزشکی گیلان عنوان کرد و افزود: دانشگاه علوم پزشکی گیلان برای تحقق این مهم از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد. رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان اظهار داشت: با توجه به فاصله گیلان با دانشگاه های داخل کشور حرکت ما باید شتاب بیشتری داشته باشد. باید از حصارها خارج شد و با وجود یک نگرش کلی و درست به سمت آینده حرکت کرد.
در ادامه در خصوص، پروژه های بین المللی سازی، مهندسی فرایندها و توسعه پژوهش های کاربردی در حوزه سلامت بحث و تبادل نظر شد.