تخریب شدید مسکن مهر در زلزله دیشب؛
۱۳۹۶/۰۸/۲۲ ۱۹:۲۳ چاپ
 به گزارش گیل خبر، ساعت 21 و 48 دقیقه یکشنبه شب (شب گذشته) زمین لرزه ای به بزرگی 7.2 ریشتر شهر سلیمانیه عراق را لرزاند و در پی آن برخی شهرها و استان های مرزی ایران نیز دچار لرزش های شدیدی شد که به دنبال آن متاسفانه تاکنون بیش از 387 نفر جان خود را از دست داده اند، بیش از 6 هزار و 603 نفر دچار جراحت شده و مطابق با اعلام مسئولان حدود 70 هزار نفر از مردم کشورمان بی خانمان شده اند.

در این رخداد ناخوشایند که مرگ بسیاری از هموطنانمان را به علت ریزش خانه های گلی و قدیمی رقم زد، خسارت های سنگین به واحدهای مسکن مهر ساخته شده در شهرهای زلزله زده از جمله شهرستان سرپل ذهاب وارد آمد. خسارتی که بار دیگر زنگ خطر را در خصوص کیفیت پایین این ساختمان ها در تمامی کشور به صدا درآورد.

البته باید توجه داشت که قطعا پول و هزینه کمی برای اعطای مسکن مهر به مردم از آنها اخذ نشده است؛ چراکه در عمده این پروژه ها زمین های بایر و بلاکاربرد به صورت رایگان در اختیار سازندگان تعیین شده از سوی وزارت راه و شهرسازی قرار می گرفته و صرفا هزینه ساخت و مصالح واحدها پرداخت می شده است، لذا بی کیفیتی مسکن مهر مقوله ای است که به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست و دست اندرکاران باید در خصوص آن به افکار عمومی پاسخگو باشند.

برخی طی همان سال های رونق عجیب مسکن مهر که نه تنها باعث کاهش قیمت مسکن نشد، بلکه به دلیل در پیش گرفته شدن سیاست های نادرست در این زمینه و داشتن نگاه ابزاری به آن باعث افزایش قیمت مسکن و البته ارائه واحدهای مسکونی بی کیفیت به متقاضیان شد، از کیفیت نامناسب این پروژه ها گلایه می کردند و معتقد بودند برخی پیمانکاران برای پایین آوردن قیمت یا داشتن حاشیه سود مناسب از مصالح نامرغوب و بی کیفیت بهره می برند یا در ساخت و ساز کم و کاستی دارند، اما چون حادثه ای در خصوص این واحدهای مسکونی رخ نداده بود، کسی به این موضوعات توجهی نکرد.

حتی رئیس سازمان نظام مهندسی در سال 93 از امضا فروشی در خصوص پروژه های مسکن مهر سخن گفت که برخی رسانه ها و کارشناسان او را متهم به سیاسی کاری کرده و مورد هجمه قرار دادند، اما اتفاقی که دیشب در خصوص واحدهای مسکن مهر مناطق زلزله زده غرب کشور افتاد و به طور گسترده در رسانه ها و شبکه های اجتماعی انعکاس یافت، نشان داد این حرف ها خیلی هم بی ربط نبوده و ای کاش همان موقع به آنها رسیدگی می شد.

تصاویری که از پروژه های مسکن مهر در غرب کشور مخابره شده، مخاطب را به یاد شهرهای جنگ زده در سوریه و عراق نظیر موصل، حلب و رقه می اندازد؛ اگر در فرصتی دیگر آن را در کنار عکس های این شهرهای جنگ زده بگذارید، کمتر کسی متوجه خواهد شد که این عکس ها مربوط به زلزله شب گذشته است. متاسفانه عدم توجه به مسائل فنی، مهندسی و ایمنی در پروژه های مسکن مهر شهرهای زلزله زده به وضوح به چشم می آید.

قابل تامل آن که زلزله دیشب حتی در رشت و برخی دیگر از نقاط استان گیلان هم احساس شد. زلزله ای که اگر کمی قویتر بود شاید واحدهای مسکن مهر رشت که زلزله نیامده ترک هایی در نما دارند، به چنین وضعیتی دچار می شدند. واقعاً اگر خدای نکرده روزی رشت به واسطه زلزله ای به مراتب خفیف تر بلرزد، اعتمادی به مسکن مهر وجود دارد؟ اگرچه مدیرکل راه و شهرسازی گیلان مسکن مهر رشت را شاهکاری می خواند که نمونه اش در هیچ جای کشور ایجاد نشده است، اما این شاهکار توانایی حفظ جان ساکنین خود را خواهد داشت؟ 

خزر آنلاین