رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت؛
۱۳۹۶/۰۸/۱۲ ۱۴:۲۹ چاپ

به گزارش گیل خبر، فاطمه شیرزاد در کارگاه آموزشی آشنایی با پدافند غیر عامل که با حضور معاون بسیج پدافند غیر عامل کشور در ساختمان شورای شهر رشت برگزار شد اظهار کرد: هفته پدافند غیر عامل امسال با هفته بسیج دانش آموزی مقارن شده و ریشه های انقلاب به واسطه حضور شهید فهمیده، شهید حججی و دیگر شهدای گرانقدر بسیار محکم است و امنیت امروز ایران اسلامی مرهون خون شهدا می باشد.

وی با اشاره به مشکلات زیست محیطی گیلان تصریح کرد: با توسعه شهرنشینی و افزایش جمعیت، آسیب های جدی به محیط زیست وارد شد و متاسفانه انجام پروژه های عمرانی و ساخت وسازهای غیر اصولی موجب تشدید مشکلات گردید.

شیرزاد با اذعان به اینکه امروزه زباله در گیلان به یک معضل تبدیل شده است بیان کرد: بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیایی از زباله انرژی تولید می کنند اما زباله در گیلان موجب تخریب و آلودگی جنگل ها، منابع آبی و... این استان شده است.

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت با اشاره به اینکه به عنوان منتخبین مردم در شوراها باید مسائل را شفاف و بدون تعارف بیان کنیم گفت: شهر رشت با مشکلات زیست محیطی مختلفی مواجه است و برخی از محلات شهر فاقد آب شرب بهداشتی هستند.

وی نداشتن دستگاه زباله سوز در سراوان، آلودگی دو رودخانه گوهررود و زرجوب و... را از نگرانی های زیست محیطی رشت عنوان و تصریح کرد: متاسفانه دو رودخانه گوهررود و زرجوب رشت جزو آلوده ترین رودخانه های جهان هستند و این در حالی است که با مدیریت صحیح و اصولی می توانیم از رودخانه های رشت به عنوان نبض اقتصاد گردشگری بهره مند شویم.

شیرزاد با اشاره به مبحث توسعه پایدار افزود: توسعه پایدار زمانی محقق می شود که برای مردم بهبود کیفیت زندگی و زیرساخت های مناسب و موردنیاز را فراهم کنیم اما متاسفانه در بسیاری از موارد زیرساخت های مناسب و اصولی در رشت و گیلان وجود ندارد.

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت با تقدیر از تلاش های مدیر کل پدافند غیر عامل گیلان اظهار کرد: دولتمردان باید در کنار مردم باشند و به وعده هایشان عمل کنند.

وی افزود: حدود ۳۳ سال است که زباله شهر رشت و ۳۴ شهر گیلان به لندفیل سراوان سرازیر می شود و از این بابت مردم، جنگل، منابع آبی، خاک و... آسیب جدی دیده اند.

شیرزاد با اشاره به برگزاری جلسات متعدد در خصوص رفع مشکل زباله سراوان گفت: کمبود منابع مالی، عدم مدیریت یکپارچه شهری و... از جمله دلایلی است که در خصوص مشکلات سراوان از آن ها نام برده می شود اما در هر شرایط باید در راستای حفظ محیط زیست بکوشیم و پاسخگوی مطالبه گری نسل آینده باشیم و اگر امروز به این موضوع کم توجهی شود فردا دیر خواهد بود.

رئیس کمیسیون بهداشت شورای رشت افزایش حاشیه نشینی را یکی دیگر از مشکلات رشت و گیلان دانست و تصریح کرد: وجود برخی از فعالیت های ناسازگار و مزاحم در سطح رشت مخاطرات روحی و روانی برای شهروندان ایجاد کرده است و امیدواریم با حضور مقتدرانه پدافند غیر عامل شاهد اقدامات اساسی در این زمینه باشیم.

وی بابیان اینکه زیرساخت های گیلان باید تقویت شود افزود: تجهیز اتاق بحران در حوزه مدیریت شهری از جمله نیازهایی است که باید تعیین تکلیف شود تا در صورت بارش بارانهای سیل آسا و... در مقابله با بحران مجهز باشیم.

شیرزاد به خدمات موردنیاز سازمان آتش نشانی اشاره و گفت: در شورای چهارم رشت اقدامات خوبی در خصوص خرید امکانات و تجهیزات لجستیکی و...آتش نشانی انجام شد و سازمان آتش نشانی رشت همواره در مواقع بروز بحران به یاری شهرهای دیگر می شتابد اما گاهی هم به واسطه کمبود امکانات و تجهیزات موردنیاز با مشکل مواجه می شود.

شیرزاد خواستار تجهیز بیمارستان های شهر رشت شد و افزود: بیمارستان های مرکز استان قدمت بالایی دارند و نیازمند تجهیزات مناسب تر در زمان مواجه با بحران هستند.

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای اسلامی شهر رشت فقدان اماکن و سرپناه امن در مواقع بروز بحران در رشت را از نیازهای شهر دانست و بیان کرد: مردم در زمان بروز مشکل به مساجد به عنوان خانه امن الهی پناه میبرند و باید کمبودهای مربوط به این مبحث برطرف شود.

وی خواستار حمایت از نخبگان علمی شد و تصریح کرد: استان گیلان نیازمند توجه ویژه دولت است و اخیرا با رونمایی از ربات جمع آوری سنبل آبی امیدواری های خوبی در این خصوص ایجاد شد.

شیرزاد خواستار تبادل افکار و اندیشه ما بین شهرداری های گیلان شد و گفت: در حوزه محیط زیست مدیران شهرداری رشت دستانشان خالی است و کمک های دولتی اختصاص یافته در این مبحث به گیلان باید افزایش یابد.