سالاری: با برگزاری جلسات نباید از کار مردم جلوگیری شود/ حسن خسته بند: همه میخواهند اعتبار احیای تالاب را صرف مطالعه کنند+ گزارش تصویری

به گزارش گیل خبر، جلسه کارگروه احیاء تالاب انزلی به ریاست استاندار گیلان در محل این تالاب در قلم گوده برگزار شد. معاون عمرانی استانداری،  فرمانداران انزلی و رشت، مدیرکل حفاظت از محیط زیست گیلان، رئیس سازمان برنامه و بودجه گیلان،  مدیرکل میراث فرهنگی گیلان و همچنین مدیرکل آموزش و پرورش و نمایندگانی از  آژانس همکاری های بین المللی ژاپن(جایکا) نیز در این نشست حضور داشتند.

در این جلسه حسن خسته بند نماینده انزلی  مطالعات احیای تالاب انزلی بارها  قبلا انجام شده است. در دهه شصت کاری به بهانه مطالعه کار احیا را متوقف کردند و این مطالعه 26 سال طول کشید. اکنون  مشکل اعتبارات داریم. برای زرجوب و گوهررود ۵۰ میلیارد تومان اختصاص یافت ولی برای تالاب انزلی ۶ میلیارد که آن هم  سازمان برنامه و بودجه، آب منطقه ای، محیط زیست و منابع طبیعی به آن چشم دوخته اند و در نهایت  همه هم فقط می خواهند مطالعه کنند.

در این جلسه  دکتر مصطفی سالاری ضمن قدردانی از زحمات مجموعه مدیران استانی در سنوات گذشته با اشاره به اینکه اهمیت این تالاب برای همگان مشخص است افزود: تالاب انزلی طبیعت گیلان را برجسته کرده و حفاظت از تالاب به نوعی حفاظت از وجه تمایز گیلان با استانهای دیگر و مأموریت بسیار مهمی است.

وی به ارائه گزارش مفصل زیرکمیته های این کارگروه اشاره و خاطرنشان کرد: در سال های اخیر مطالعات متعدد و مقالات علمی- پژوهشی بسیاری انجام شده که باید ابعاد فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی آن نیز درنظر گرفته شود.

نماینده عالی دولت در گیلان بر لزوم هم افزایی ، اولویت بندی و عزم جدی در احیاء تالاب انزلی تأکید و تصریح کرد: سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در طرح آمایش برای جلوگیری از هدررفت منابع و کمک به مسائل مختلف پیشروی احیاء تالاب، عکس بردای هوایی را از حوزه آبریز  تالاب شروع کند.

وی با بیان اینکه پیوند زندگی مردم با تالاب نباید قطع شود گفت: باید تالاب را مرتبط با اقتصاد، معیشت و زندگی مردم ببینیم تا مشارکت آنها را در حفاظت و احیاء تالاب داشته باشیم.

استاندار گیلان به ارتزاق عده زیادی از مردم همجوار تالاب طی سالهای متمادی از این تالاب اشاره کرد و افزود: جلسات باید نتیجه بخش باشد و صرفاً با برگزاری جلسات نباید از یک سری اقدامات مردم جلوگیری شود بلکه با درست فکر کردن و برنامه ریزی صحیح می توان رابطه ی اقتصادی و معیشتی آنان را فراهم و در مقابل به وضعیت مطلوبی در تالاب رسید.

وی با اشاره به اینکه دیدگاه های بازدارنده به نتیجه ی کار ضربه می زند اظهار داشت: ساماندهی وضعیت موجود با خلاقیت، ابتکار و بهره گیری از تمامی ظرفیت ها امکانپذیر است.

وی با اشاره به بازدید خود از تالاب انزلی طی 2 هفته گذشته اشاره و خاطرنشان کرد: متأسفانه شاهد منظر نامناسبی از تالاب بودیم که می توان با استفاده از مقررات و اختیارات تعیین شده و در راستای حفظ محیط زیست با صدور مجوز این وضعیت ساماندهی شود.

دکتر سالاری با بیان اینکه صدور مجوز برای ساخت سازه های شناور، رستوران و بهره گیری در بخش های تفریحی، ورزشی، فرهنگی و ماهیگیری  برای مردم شرایط کسب روزی را فراهم می کند گفت: تمام اهتمام ما باید بر این محور باشد که به مردم منافعی برسد.

وی اظهار داشت: هر راهکاری که به اصل کار لطمه نزند را انجام دهید تا مردم هم به عنوان یک سرمایه ی اجتماعی و پشتوانه ی قوی بحث احیای تالاب را بیشتر مطالبه کنند.

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به اینکه در اقدامات پژوهشی باید نگاه تجاری سازی آن وجود داشته باشد گفت: باید در بررسی پژوهش های صورت گرفته به توجیه اقتصادی، سودآوربودن و تجاری سازی آن توجه ویژه شود و پس از آن با قوت از آن حمایت می کنیم.

وی بر لزوم تسریع در اقدامات تأکید و تصریح کرد: دستگاه ها با معطل کردن افراد و پروژه ها نباید انگیزه ها را از بین ببرند.

استاندار گیلان به وجود اعتبارات بین المللی برای حمایت از چنین پروژه هایی اشاره و خاطرنشان کرد: در این مسیر باید با شناسایی دقیق و بهره مندی از صاحب نظران این حوزه تلاش کنیم تا این اعتبارات را جذب کنیم.

وی با بیان اینکه اقداماتی همچون احیاء تالاب انزلی نیازمند هماهنگی و اقدامات مشترک است افزود: در این مسیر از همکاری همه ی بخش ها بویژه ظرفیت نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی برای جذب اعتبارات بیشتر کمال بهره را خواهیم برد.

دکتر سالاری به برخی از منابع مربوط به پروژه های اختصاصی در حال اجرا که بخشی از آن می تواند به احیای تالاب مرتبط باشد اشاره کرد و گفت: با اولویت بندی و بهره گیری از وجوه متمرکز در اختیار وزارت خانه ها ، سازمان ها و منابع استانی به سمتی می رویم  که وضعیت تالاب بهتر شود.

عکس: علی سمرقندی

[gallery ids="317499,317500,317501,317502,317503,317504,317505,317506,317507,317508,317509,317510,317511,317512,317513,317514,317515,317516,317517,317518,317519,317520,317521"]

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code