به گزارش گیل خبر، سعید روستایی در جریان سی وچهارمین دوره جشنواره فیلم کوتاه تهران در یک کارگاه آموزشی خطاب به حضار گفته بود: من برای فیلمساز شدن دستیار نشدم، چون دستیار تفکر ندارد و آخرِ هنرِ دستیار بستن خیابان است و از یک دستیار؛ کارگردان خوب درنمی آید. به همین دلیل من اول فیلم کوتاه ساختم و بعد فیلم بلند سینمایی ام را کارگردانی کردم. به دنبال این اظهارات، هیئت مدیره انجمن صنفی برنامه ریزان و دستیاران کارگردان سینما بیانیه ای را صادر که متن کامل آن به شرح زیر است: اخیراً فیلمی در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود که در آن فیلمساز جوان و موفقی در تبیین چگونگی مسیر ورود به عرصه کارگردانی فیلم بلند سینمایی از طریق فیلمسازی کوتاه و رد طرق دیگر ازجمله مسیر دستیاری کارگردان سخنانی می گوید. و متأسفانه در بخشی از همین گفتگو با تخفیف حرفه دستیاری کارگردان به «انتخاب چند بازیگر فرعی» و «بستن خیابان» در جهت اثبات فرضیه شان برمی آیند. از آنجا که صحبت های آقای سعید روستایی در آن فیلم منتشر شده، جامعه دستیاران کارگردان سینما و خصوصاً اعضای انجمن صنفی برنامه ریزان و دستیاران کارگردان سینما را آزرده خاطر ساخته، و توضیحات بعدی ایشان پس از انتشار این تصاویر در توجیه صحبت هایشان نیز آنها را قانع نکرده است، و با توجه به اینکه دستیاری کارگردان حرفه ای تخصصی و دارای تعریف مستقل حرفه ای است، هیات مدیره انجمن لازم می داند نکات زیر را جهت روشن شدن ابهامات همکاران محترم ازجمله آقای روستایی درباره شناخت وظایف و نقش دستیاران کارگردان و برنامه ریزان متذکر شود. طبق تعاریف مندرج در اساسنامه انجمن درباره وظایف دستیار کارگردان، وی اولین دستیار برای کارگردان بوده که در جهت اجرای دقیق منویات کارگردان سر صحنه و به عنوان رابط مستقیم او با تمامی عوامل درگیر در تولید فیلم با بهره گیری از دانش مدیریت، محاسبه، روانشناسی و شناخت بحران ها، فعالیت می کند. دستیار کارگردان با شناختی که از حرفه های دیگر مانند تدوین، فیلمبرداری، بازیگری و اصول تولید دارد، مهمترین و معتمدترین مشاور کارگردان هنگام بروز مشکلات و بحرانها خواهد بود. با همین دانش تسهیل کننده روند تولید، تسریع کننده عملیات فیلمبرداری و مسئول ایجاد هماهنگی بین تمامی گروهها در حین ساخت فیلم است. همین وظایف و احساس مسئولیت نسبت به اجرای دقیق برنامه فیلمبرداری و تعهد به زمان و بودجه است که از آنها نیرویی خستگی ناپذیر می سازد که برای پیشبرد اهداف هنری و تولیدی یک فیلم اگر مجبور شوند حتی خود به بستن خیابان و کمک به دیگر عوامل حاضر در صحنه اقدام می کنند. اینکه دستیاران کارگردان موفق با توجه به پرکاری و معتمد بودن نزد کارگردانان و تهیه کنندگان و نتیجتاً موفقیت مادی و کسب جایگاه والا در بین سینماگران نیازی به تغییر حرفه ندارند، باعث نمی شود توانایی منحصر بفرد آنها در اداره صحنه، تعامل همه جانبه با تمامی عوامل تولید اثر و عمل به تعهدات بر مبنای محدودیت های بودجه و زمان را نادیده گرفته و با تبلیغ شیوه های دیگر ورود به عرصه فیلمسازی و تصور حذف رقیب آنها را از میدان به در کنیم. ما معتقدیم کارگردانی فیلم بلند سینمایی یک «حق» نیست که آنهم بواسطه حضور و عضویت در یک انجمن یا باند و حزب و گروه به فردی تعلق گیرد. کارگردانی همانند دستیاری یک حرفه در سینما است که برای ورود به هردوی آنها باید مختصات و ویژگی های منحصر بفرد داشت که کشف و بروز این توانایی ها ساز و کار گسترده تری ورای ساخت فیلم کوتاه یا دستیاری در چند فیلم را می طلبد و بدینوسیله از تمامی فعالان محترم عرصه سینمای کشور خواهشمندیم تفسیر مشاغل درگیر در تولید فیلم را به متخصصان آن شغل سپرده، یا با مشورت بزرگان و صاحبنظران آن عرصه از تعاریف سلیقه ای پرهیز نموده و از تقلیل وظایف آنها به تجربیات یا خواسته های شخصی جلوگیری نمایند. فیلم کامل حرف های سعید روستایی را می توانید در پایین خبر تماشا کنید.     https://static0.ilna.ir/media/24bs92dNQmdd/dmlkZW8tbWVkaXVtLm00dg,,/rostaie.mp4
همرسانی کنید:

نظر شما:

security code