انتقاد اعضاء از تندیس آیت الله احسانبخش/ عاطفی: مسئولیتش با سازمان  سیما و منظر است/ شیرزاد: حرفهای شما  رفع مسئولیت است
به گزارش گیل خبر، در ششمین جلسه کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر رشت به گسترش ورزش در جامعه و توجه به ورزش همگانی تاکید شد.

 در ابتدای این جلسه با اشاره به بیست و سوم مهر ماه مصادف با روز جهانی نابینایان اظهار کرد: باید عزت و احترام روشندلان را حفظ کنیم و در بین این افراد چهره هایی با تحصیلات عالیه حضور دارند.

محمد حسن عاقل منش افزود: ۲۴مهر ماه ملی روز پارالمپیک است و از فردا نیز هفته تربیت بدنی آغاز می شود و ان شاا با تصمیمات خوب و سازنده بتوانیم در حیطه گسترش ورزش در جامعه گامهای موثری برداریم.

وی با تبریک به مناسبت انتخاب سید محمدعلی ثابت قدم به عنوان شهردار گرگان ادامه داد: در جلسه امشب کمیسیون فرهنگی قصد داریم از اقدامات فرهنگی شهرداریهای مناطق پنجگانه در سرای محلات و…. بیشتر مطلع شویم.

در ادامه این جلسه مدیر روابط عمومی شهرداری منطقه یک رشت اظهار کرد: بودجه روابط عمومی شهرداریهای مناطق رشت صفر است و متاسفانه سیاستگذاریهای فرهنگی در شهرداری رشت انجام نمی شود.

سید پیام جعفری نیا افزود: چون بودجه فرهنگی در اختیار نداریم باید از سازمانهای مردم نهاد در راستای برنامه هایمان تقاضای مشارکت نمائیم.

وی با اشاره به برنامه های فرهنگی انجام شده توسط شهرداری منطقه یک اظهار کرد: دیدار با خانواده های شاهد و جانباز از جمله این اقدامات بوده است.

جعفری نیا بیان کرد: طرح کیوسک پزشکان در خیابان نواب رشت از جمله مباحثی است که به منظور رفاه شهروندان در دست انجام بوده اما به علت مباحث مالی فعلا اجرایی نشده است.

 مدیر روابط عمومی شهرداری منطقه یک رشت افزود: ایجاد خانه مهربانی از دیگر اقدامات فرهنگی ما بوده است که در آن غذای بهداشتی و لباس تمیز در اختیار افراد نیازمند قرار میگیرد.

جعفری نیا با اشاره به سرای محلات مستقر در حوزه شهرداری منطقه یک رشت گفت: سه سرای محله در حیطه شهرداری منطقه یک قرار دارد که یکی از آنها در محله اسماعیل آباد وجود دارد.

در ادامه این جلسه شهردار منطقه دو رشت در خصوص اقدامات فرهنگی منطقه اظهار کرد: شهرداریهای مناطق با کمبود بودجه فرهنگی مواجه هستند و ترویج فرهنگ بومی، تجلیل از مفاخر و هنرمندان و ایجاد بستر برای فعالیتهای فرهنگی و… از جمله رئوس برنامه های شهرداری منطقه دو در راستای اجرای برنامه های فرهنگی بوده است.

مرتضی عاطفی افزود: راه اندازی بازارچه فرهنگی در روزهای پنجشنبه از دیگر اقدامات ما بوده است و عمدتا برنامه هایمان بصورت مشارکتی با سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت می باشد.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره کدو، جوکول و… تصریح کرد: در حال حاضر یک سرای محله در حوزه  شهراری منطقه دو رشت قرار دارد و ما به دنبال کیفی سازی هستیم و در حال حاضر سرای محلات رشت  به اهدافی که مد نظر بوده دست پیدا نکرده اند.

شهردار منطقه دو رشت در خصوص راه اندازی خانه تئاتر با عنوان استاد اکبر رادی در حوزه شهرداری منطقه گفت: استاد رادی از مفاخر شهر رشت است.

عاطفی افزود: برگزاری محافل انس با قرآن و دیدار با خانواده شاهد که تقریبا ماهیانه دو بار انجام می شود از دیگر برنامه های فرهنگی شهرداری منطقه می باشد.

وی نمایش فیم (رگ خواب )در پیاده راه فرهنگی را از دیگر اقدامات فرهنگی شهرداری منطقه دو رشت اعلام کرد.

در ادامه رئیس کمیسیون فرهنگی شورای رشت اظهار کرد: از اهداف مهم در اجرای برنامه های فرهنگی ارتقای فرهنگ شهروندی است و ما می خواهیم از طریق اجرای  برنامه ها ببینیم چقدر در ایجاد وتقویت فرهنگها تاثیرگذار بوده ایم.

عاطفی شهردار منطقه دو رشت در این خصوص بیان کرد: فعالیتهای فرهنگی عموما زود بازده نیستند و ما سعی میکنیم از این طریق بین مردم و حوزه مدیریت شهری اعتماد و همدلی ایجاد کنیم.

در ادامه جلسه یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی شورای شهر رشت اظهار کرد: در فعالیتهای فرهنگی به عدد و رقم مالی با حجم کار ارتباطی ندارد.

فرهام زاهد افزود: اینکه با کارهای فرهنگی شهروندان را به پرداخت عوارض ترغیب کنیم خوب است اما اداراتی همانند شهرداری که متولی چنین مباحثی هستند و می توانند در  فرهنگ شهر تاثیر گذار باشند در محلات پائین و حاشیه نشین شهر باید بیشتر به کارهای عام المنفعه بپردازند.

در ادامه جلسه نائب رئیس کمیسیون فرهنگی شورای رشت نیز اظهار کرد: عدم وحدت رویه در اقدامات فرهنگی در سطح رشت و موازی کاریهایی که شهرداری و دستگاههای مطالبه گر فرهنگی دارند واقعیتی است که باید پذیرفت.

 فاطمه شیرزاد با اشاره به اینکه باید در پنج منطقه شهرداری رشت در زمینه اقدامات فرهنگی وحدت رویه ایجاد شود بیان کرد: متاسفانه در حال حاضر یک ناهماهنگی مابین روابط عمومی شهرداری مرکز و شهرداریهای مناطق وجود دارد و متولی اصلی فرهنگی  سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت می باشد.

وی با ابراز گلایه از نصب برخی المانها و نمادها و تندیسهای رشت اظهار کرد: در این خصوص باید اقدامات بهتری انجام شود و در شهرداری منطقه دو المانی که از شهید آیت الله احسانبخش نصب شده نیازمند بازنگری است و باید نظارتی روی اینگونه اقدامات صورت بگیرد و بهتر است با این شرایط نمادها و المانها فعلا مورد بهره برداری قرار نگیرد.

شیرزاد افزود: در کارهای فرهنگی نیازمند وحدت رویه هستیم و ایجاد خانه مهربانی در شهرداری منطقه یک رشت از جمله اقدامات خوب و تاثیرگذار است.

یا سازمان فرهنگی را تعطیل کنیم و یا اینکه کارهای تخصصی به آن سپرده شود

در ادامه رئیس کمیسیون فرهنگی شورای رشت نیز با اشاره به«االمان شهید جانباز آیت الله احسانبخش!گفت: بعلت علاقه مردم نسبت به شهید احسانبخش حساسیتهایی در این مورد وجود دارد.

عاقل منش افزود: بعد از نصب المان اعتراضات شروع شد و حتی دختر ایت الله هم در این خصوص اعتراص کرده و اعلام نمودند که از اجرای کیفی کار راضی نیستند.

وی با اشاره به تنظیم آیین نامه ای توسط سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری رشت در خصوص نحوه اجرا و اقدامات مربوط به نصب یادمانها و… در رشت بیان کرد: با تصویب این آئین نامه  اعضای متخصص و خبره اینکار انتخاب می شوند و این مجموعه مسئول تائید المانها و یادمانها در رشت خواهند بود.

شهردار منطقه دو رشت در ادامه جلسه کمیسیون فرهنگی در خصوص تندیس آیت الله احسانبخش گفت: با هنرمند اینکار قرار داد غیر نقد بسته شده است و مسئولیت مدیریت هنری اینکار با سازمان سیما و منظر شهرداری رشت بوده است.

 شیرزاد عضو کمیسیون فرهنگی شورای رشت خطاب به شهردار منطقه دو رشت گفت: این صحبتهای شما رفع مسئولیت است و انتظار میرود که توجه بیشتری در چنین اقداماتی مبذول شود و اصلا تندیس نصب شده هیچگونه شباهتی ندارد.

عضو دیگر کمیسیون فرهنگی شورای رشت در ادامه جلسه گفت: به شهرداران مناطق کارهای متعددی ارجاع میشود.

احمد رمضانپور افزود: یا سازمان فرهنگی را تعطیل کنیم و یا اینکه کارهای تخصصی به سازمانهای تخصصی سپرده شود.

وی با بیان اینکه باید ساختار تغییر کند تصریح کرد: متاسفانه کارها سلیقه ای شده است و باید بصورت تخصصی کارها انجام شود و در غیر اینصورت همچنان شاهد ادامه مشکلات هستیم.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری رشت نیز در جلسه کمیسیون فرهنگی شورای رشت اظهار کرد: از دغدغه های فرهنگی  اعضای کمیسیون سپاسگذارم.

سجاد محجوب افزود: ساخت تندیس شهید آیت الله اخسانبخش در دوره مدیر سابق سازمان آغاز شده و به علت اینکه تصور میکردیم ممکن است ناهمگونی هایی وجود داشته باشد در ابتدا از خانواده آیت الله دعوت کردیم از تندیس ساخته شده بازدیدی داشته باشند و آنها نیز پس از دیدن تندیس آن را تائید کردند.

وی با اشاره به اینکه بعد از نصب تندیس با اعتراضات و نارضایتی ها مواجه شدیم گفت: بنده حدود دو ماه است مسئولیت سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری رشت را برعهده گرفته ام و از مراحل ساخت این تندیس اطلاعاتی چندانی ندارم.

در ادامه شهردار منطقه سه شهرداری رشت اظهار کرد: شهرداری منطقه سه در حال حاضر چهار سرای محله در اختیار دارد و زمانیکه بنده مسئولیت را برعهده گرفتم اکثر این سراها تعطیل بود.

طیبه بینا افزود: قرار بود سرای محله پل ارتباطی شهروند و شهرداری باشد.

وی با اشاره به اینکه در شهرداری منطقه طی تفاهم نامه هایی که در سنوات گذشته بسته شد توانستیم با جلب  مشارکت با سازمانهایی همچون بهزیستی، مرکز بهداشت و… کارهایی در حوزه غربالگری سلامت انجام دهیم گفت: این اقدامات با مشارکت سازمانهای مردم نهاد بوده و هزینه مالی برای شهرداری منطقه بهمراه نداشته است.

بینا استعداد یابی در محلات و انتخاب شهروند نمونه را از دیگر اقدامات شهرداری منطقه سه دانست.

وی افزود: قصد راه اندازی بانک اطلاعاتی در محلات را داریم تا در آینده به فراخور شرایط کار کنیم.

در ادامه یکی از مشاورین کمیسیون فرهنگی شورای رشت گفت: فقدان یک سیاست در برنامه های فرهنگی شهرداریهای مناطق احساس می شود.

محمد قاسمپور افزود: باید در خصوص اقدامات فرهنگی وحدت رویه ایجاد شود و از موازی کاریها جلوگیری شود.

 شهردار منطقه چهار رشت نیز در این جلسه اظهار کرد: منطقه چهار دارای بافت خاصی است و با معضلها و آسیبهای اجتماعی در منطقه مواجه هستیم .

متین عاشوری افزود: نشستهایی در تابستان با تشکلهای مردم نهاد در راستای مباحث اجتماعی و… برگزار نمودیم و در تابستان امسال  از ساعت هفت غروب تا ساعت ۹ شب توسط یکی از تشکلها و همکاران منطقه آموزش مباحث اجتماعی و….در قالب میز خدمت در پارک دانشجو انجام می شد.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره پیاده روی، بازی و …در شهرداری منطقه چهار رشت بیان کرد: همه این اقدامات  بدون تحمیل هزینه به شهرداری انجام شده است و از کلیه تشکلها به واسطه همراهی و همکاری سپاسگذارم.

عاشوری به طرح ثبت تالاب عینک رشت در جمع شهرهای تالابی افزود:  در مجموع دو سرای محله در شهرداری منطقه چهار رشت وجود دارد  که در آنها کلاسهای آموزشی و فرهنگی مختلف برگزار می شود.

عاقل منش رئیس کمیسیون فرهنگی شورای رشت نیز در خاتمه با بیان اینکه دشمنان برای کارهای فرهنگی هدفمند حرکت می کنندگفت: در شرایطی که آمریکا اقداماتی همچون طرح عروسکهای باربی و… را هدفمندانه اجرا می کنند  ما نباید به برگزاری یک جشنواره بعنوان کار فرهنگی بسنده کنیم.