نینا پنجه ای
۱۳۹۶/۰۷/۱۹ ۱۱:۰۵ چاپ
چشم انداز توسعه ی گردشگری رشت
گیل خبر/ نینا پنجه ای*  در دنیای امروز توریسم و فعالیت های مرتبط به آن نه تنها به عنوان گردش صِرف، بلکه به عنوان موتور توسعه محسوب می شود که به تنهایی از آن به عنوان یکی از سودآورترین بخش های اقتصادی درجهانِ کنونی نام برده می شود؛ علاوه بر آن توریسم امروزه حتی در مناطقی  با آب و هوای نا مطلوب از جایگاهی برخوردارشده است که تحت عنوان صنعت پول ساز از آن یاد می شود نیز به سبب اهمیتی که از نظر  اقتصادی، اجتماعی ، فرهنگی   و سیاسی دارد روز به روز بیشتر مورد توجه ی کشورها قرار می گیرد . تردیدی نیست که اگر بخواهیم آمار متن ها و گفتارهایی که در زمینه ی صنعت گردشگری انجام گرفته است را بررسی نمائیم، بالطبع  مثنوی هفتاد من کاغذ شود. ، اما کوشیدن به قدر وسع و هر یک از منظری خواهد توانست با بررسی زوایا و مهندسی این صنعت نوین به توسعه ی آن دامن زند.بی شک بر اساس آمار و ارقام به دست آمده اهمیت این صنعت نورسیده بعد از صنعت نفت، صنعت حمل و نقل و اخیراً صنعت خودروسازی از لحاظ ابعاد و محاسن اقتصادی مدنظر و در دستور کار دولت ها  قرار گرفته است. اگر چه توریسم صنعت پول سازی است اما به صرف تکیه بر وجود بناهای تاریخی نمی توان طیف وسیعی از گونه ها و دسته های   توریستی  هدف گذاری شده را  جذب جغرافیای خود کرد. به عنوان نمونه استان گیلان به دلیل اهمیت اکوتوریستی با نگاه اصولی نهادهای دولتی و با گسترش فضاهای فرهنگی  خواهد توانست به یکی از قطب های اکوتوریسم بین المللی تبدیل شود. اما چرا این همه برای تحقق اهداف توریسم با توجه به استعدادها و بسترهای موجود کافی نیست، پر واضح است  که مهم ترین مساله در جذب گردشگر  دو عامل مهم فرهنگ سازی و فرهنگ پذیری در توسعه ی صنعت توریسم است . افزون بر این که حیات و بقای صنعت توریسم نیز به همین دو عامل مرتبط می شود. بنابراین در این راستا فرهنگ سازی در هر کشوری در جهت آشنایی گردشگر با فرهنگ اقلیمی بسیار پر رنگ جلوه می کند. فرهنگ سازی در ذات خود به دو سویه گی و مابه ازا  نظر دارد و در این گفت و شنید است که  می تواند خود را  تقویت کند  و شکل پذیرد،  بنا براین اصل می توان افزود روح فرهنگ پذیری  از  هر دو سو _ میزبان و مهمان _  در هم دمیده و از قوه به فعل می انجامد. نیک پیداست که تعامل و تبادل فرهنگی از مهمترین عوامل در شکل گیری ارتباطات فرهنگی و اجتماعی است،  اما صرفاً با چنین  تعابیری  نمی توان دو مقوله ی فرهنگ سازی و فرهنگ پذیری را در کوتاه مدت عملی ساخت، اگر چه لازمه ی کار است که با برنامه های اصولی و سازنده  در دراز مدت در تحقق این مهم بکوشیم. فرهنگ سازی توریسم  در گیلان بهتر است از طریق ارایه ی چگونگی نحوه ی برخورد، هدایت و جذب توریست شکل بگیرد؛  سپس در مراحل بعدی صنعت توریسم نیازمند تشکیل کارگروهی متشکل از متخصصان، خوش فکران، گردش گران  و تور لیدرهای فعالی  است که  سفرهای داخلی و  خارجی متعدد داشته اند و نیز لازم است کمیته های متشکله در  کارگروه ها وظایف متعدد تولید سوغات، صنایع دستی ،  نمادهای شهری و  شناسایی اماکن توریستی را برعهده گیرند. مضافا وضع قوانین و  صدور دستورالعمل یا آیین نامه های مرتبط خواهد توانست _با توجه به انتظارات توریست از استعدادهای گردشگری شهر،_ نسبت به تنظیم مناسبات فی مابین میزبان  و مهمان به طور قانونمند گامی موثر و روبه جلو بردارد. کمیته های گونه گون نام گذاری شده در کارگروه ها نیز به دنبال شناسایی استعدادها، ظرفیت ها و شاخص های شهر باشند. برای نمونه چند سالی ست آرامگاه  دکتر حشمت علی رغم پی گیری رسانه های دلسوز  ظاهرا  پیشرفتی لاک پشتی دارد، توریسم یک فرصت جلوه گری برای معرفی شاخصه ها و استعدادهاست و تعیین فرد یا استعداد یا مکان مبین لزوما اعتقاد نهادها به  خیر و شرشان نیست. قطعاً موزه ی استالینِ دیکتاتور، خانه ی پاراجانف فیلم ساز، مزار نواب صفوی، خانه ابتهاج، نصرت رحمانی، مزار میرزا و ... برای توریست به اندازه ی یکسان با اهمیت است و ارزش دارد. چرا که لزوما بزرگی و بولد یک شخصیت یا واقعه به منزله ی تائید و تکذیب آن توسط سیاست گزاران نیست. بله سیاست گزار نه سیاست گذار . توریسم ذاتاً خود سیاست گذار بوده و تنها نیازمند سیاست گزار برای اشاعه و توسعه اش است. بنابراین توریسم  تحزب گرا نیست ، ایدئولوگ فقط صنعت خود است.  سیاسی نگر نیست، اما از  نگره ی سیاسی بی بهره نمانده است.. بنابراین ایدئولوژیستی برخورد نمی کند و تنها تابع قوانین مدنی ست. همان گونه که لازم است برای احترام به آیین کلیسا پوشیده باشند، همان گونه  ملاحظات ویژه ی آیینی توسط تورلیدرها و مراکز مجازی و حقیقی اطلاع رسانی از نظر توریست گذرانده می شود. بهتراست راه های تهیه ی امکانات جذاب برای توریست را بررسی کرد.. گردشگری ایران در حال حاضر تنها معطوف به جاذبه های مذهبی، در برخی شهرها فرهنگی_ طبیعی و معماری است. باید مدام بر جاذبه های توریستی افزود  و ویژه اش ساخت.  شهر خلاق غذا یکی از جاذبه های مهم توریستی ست که برای بازگشت مجدد توریست بزنگاه پر اهمیتی ست، اما  بهتر است مدام  با ایده های نو  بر جاذبه های توریستی شهر افزود،  به گونه ای که در هر  سفرنامه   بشود نسبت به دیگری  به خاطرات گونه گون و متفاوت رسید. . چرا که دیدار از  معماری و طبیعت جلوه ای ثابت و مکرر در دید گردشگر دارد. به نظر یکی از روش ها برگزاری فستیوال های بومی – محلی با مشارکت بین المللی است. رشت  را همگان به عنوان شهر فرهنگی می شناسند و از دیرباز تا کنون زادگاه فرهیختگان، دانشمندان و بزرگان علم و ادب بوده است که در محلات قدیمی رشت سکونت داشته اند،  بی گمان بازآفرینی منازل چهره های مطرح عرصه ی فرهنگ و هنر و ایجاد اقامتگاه های بومی و محلی که هدف آن دستیابی به توسعه ی پایدار در جوامع بومی است و تشکیل موزه ی فرهنگ و هنر معاصر می تواند به جذب گردشگر کمک کند. از دیگر اقدامات در راستای توسعه ی صنعت توریسم ایجاد  شبکه ی گردشگری مجازی ست در  شبکه ی گردشگری باید به دنبال آن باشیم که  تمامی اطلاعات مورد نیاز گردشگری، تور و سفر را به صورت جامع و یکپارچه در اختیار توریست قرار دهیم تا او بتواند با صرف کمترین وقت و هزینه، بیشترین استفاده را از زمان خود داشته باشند. بازنمایی بازارهای قدیمی مانند جمعه بازار و دوشنبه بازار و .... و ارایه ی بازارچه ی جاذبه هایی خوراک و غذای گیلان و  تجهیز خانه ی چهره ها و تبدیل شان به موزه و نصب نماد برجسته بر سر در خانه شان از دیگر اقداماتی ست که فضا را به سوی ایجاد بسترهای توریستی سوق می دهد.    *مهندس معماری گیل خبر: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.          

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code