فیاض زاهد :حسین بن علی را ناجوانمردانه و با نام خروج کننده از دین کشتند / برنامه های اجرایی عاشورا از نظر شکل و محتوا تحریف شده است
اختصاصی گیل خبر/  چهارمین شب هیات فرهنگی مذهبی بانوی آب با سخنرانی دکتر پویا پایداری و دکتر فیاض زاهد در مهمانسرای المپیک برگزار شد .   برای بدست آورن ایمان حقیقی باید از  شکل گیری  تاثیر پیغمبر بر یارانش شروع کنیم نه منابع و روایات و شهود تجربی در این جلسه دکتر پویا پایداری پژوهشگر دینی در ادامه سخنرانی شب سوم خود سلسله گفتارهای خود را درباره «تقابل دو ایمانی» در کربلا ارائه کرد. وی در این بحث ابراز داشت: عاشورا از آن جا تقابل دو ایمانی بود که پرچم هر دو سپاه  اسلام و نامی که بر زبان می آوردند  توحید بود. شعائر دینی که در هر دو سپاه رخ داد نماز بود و نماز دو سپاه قطع نمی شد. در صدر اسلام  نیز مسلمانان با مسیحیان و یهودیان اهل ایمان میجنگیدند اما عاشورا گل سرسبد این جنگ است که هر دو از یک دین و پیغمبر بودند. پایداری خاطرنشان کرد: حال کدام ایمان درست است؟ اصلا برای شناخت ایمان همه این داده های فکری را کنار بگذاریم. فرض بگیریم سال 61 هجری سر حسینی بریده نشده است و ظلمی در حق بیت نشده است. ما باید ببینیم ایمان حقیقی چیست؟ به کدام منبع باید رجوع کنیم. منابع ما قرآن، روایات و نظریه متکلمان و دیگری تجربه عارفان است. اگر بخواهیم از قران مدد بگیریم یک منبع وحی است. مجموعه از خطابه های خدا به پیغمبر است. روایات نیز مجموعه مکالمات معصوم با مردم عصر خود است که به ما رسیده است. فلاسفه نیز تحلیل و تفسیر عقلی برای پاسخی به باورهای درونی خودشان هستند. یک عده هم به ایمان بر اساس تجربه دینی می رسند و ما نمی توانیم به آن استناد کنیم .چون تجربیات آن ها را کامل مشاهده نکردیم. این ها را نمی توان منبعی برای رسیدن به ایمان حقیقی دانست. وی در ادامه افزود: برای دست یابی به این که  ایمان حقیقی چیست نمیتوانیم بلافاصله فتوا دهیم. باید به عقب برگردیم. ایمان را نه از میان آیات و نه از روایات و نه از میان نظریات فلاسفه و نه از تجربیات شهود عرفا بدست نمی آوریم. این ها نمی توانند گزاره ها را بدست آورند. ما باید به 1400 سال قبل برگردیم که  بین پیغمبر و مومنینش چه گذشت که وقتی قرآن می خواند می گریستند. برگردیم در آن عصر ببینیم زمان مکالمه این بزرگوار با مردم عصر چه بود. ایمان حقیقی را باید در اینجا جستجو کرد. چه تاثیری داشت که وقتی بلال حبشی سیه چرده وقتی سنگ های سخت را روی سینه اش می گذاشتند تنها می گفت لا اله الا الله و محمدا الرسول الله این پژوهشگر در جمع بندی سخنان خود خاطرنشان کرد: بنده کنار دریا با یک نفر عکس می اندازم. شما آن عکس را مشاهده می کنید. آیا می دانید در دل من در آن موقع چه بوده است. چگونه می خواهید استنباط کنید. شما یک عکس می بینید. اما از درون من چه خبر دارید. این داده های تاریخی نمی تواند تام و کمال نقل حقیقت کند. چون بیان آن حس و حال در ادبیات مکتوب نمیگنجد. ایمان حقیقی را باید برگردیم  و شکل گیری ایمان اسلامی  را بدست آوریم که  چگونه مجموعه مکالمات بین پیغمبر و یارانش  انجام می گرفته و  این ایمان اسلامی را شکل داده و چگونه شد که بعد از 50 سال از این مکالمات فاجعه کربلا ایجاد می شود.   در میان برنامه ، کتاب حسین وارث آدم نوشته دکتر علی شریعتی که در باب اندیشه شیعی و عاشورایی است  توسط مهتا صدری معرفی شد .   نهضت عاشورا برای جامعه گرفتار ظلم الهام بخش است در ادامه برنامه شب چهارم ، دکتر فیاض زاهد استاد برجسته دانشگاه به عنوان سخنران اصلی در ابتدا به موضوع فرهنگ و تمدن در جهان اسلام پرداخت . وی سپاس به روایاتی درباره توصیه ابوسفیان به فرزندان اموی در ولیمه عثمان پس از رسیدن به خلافت اشاره کرد که گفته بود که قدرت نسل به نسل بین خاندان اموی چرخش و ادامه پیدا کند، زیرا قدرت ، ثروت را به همراه دارد. زاهد افزود : به همین دلیل هنگامی که امیرالمومنین (ع) به قدرت رسید زمینه های شکاف اجتماعی در جهان اسلام پدیدار گشت و آنچه که در واقعه عاشورا رخ می دهد ؛ تعارض منافع طبقاتی شد از بی عدالتی گسترده است . این تاریخ شناس در ادامه به چگونگی ورود دین اسلام به ایران و پذیرش آن توسط مناطق مختلف ایران و شکل گیری جنبش های سیاسی سربداران وعلویان اشاره کرد. زاهد در بخشی از سخنانش نهضت حسین بن علی را نهضتی الهام بخش برای جامعه گرفتار ظلم عنوان کرد و ادامه داد:  این نهضت اگر از تحریف نجات نیابد، بیش از آنکه اثر گذار و معنا بخش باشد، تخریب گر است. این پژوهشگر دینی آنچه که از نهضت عاشورا اجرا می شود را در شکل و محتوا تحریف شده دانست و با ذکر روایات توضیح داد که پدیده های زنجیر زنی و علم بندی از آیین مسیحیت وارد عاشورا شده است . در محتوا نیز  تولید صداهای عجیب در مداحی و برهنگی و خودآزاری ها بیشتر سبب توهین به آیین شده است . این استاد دانشگاه با اشاره به تحقیقات وزارت ارشاد گفت : شلوغ ترین شب های آرایشگاه ها در شب های محرم است و حتی جوانان از دو ماه قبل به باشگاه های بدنسازی می روند! او در ادامه از نظر جامعه شناسی به برپایی هیئت ها در محلات و پخت غذاهای نذری پرداخت و بیان کرد که جامعه از این فرصت برای درکنار هم بودن استفاده می کند و می تواند بهنیاز حس مشارکت خود پاسخ دهد . وی افزود : عاشورا همچون نوروز تبدیل به آیینی ملی شده است و حتی در ارامنه هم نفوذ پیدا کرده است . زاهد با تاکید بر اینکه وظیفه ما حفظ هویت تاریخی و معنوی عاشورا است با طرح این پرسش که آیا عاشورا نیاز زمانه است؟ و آیا این نهضت که در طول قرن ها سبب مقاومت در برابر ظلم شده کارکردی دارد؟ ادامه داد: ما همچنان محتاج پیام ها و آرمان های عاشورا هستیم. وی با بیان اینکه همواره تلورانسی بین وضعیت موجود و ایده آل وجود دارد نهضت عاشورا را الهام بخش توصیف کرد و گفت : در جوامعی که دین حاکم باشد ، فاصله با جامعه ایده آل ، اثر تخریبی دارد؛ جامعه ای که صبح تا شب در رسانه های خود دین راتبلیغ میکند اما در واقعیت جامعه از نظر محتوا از دین خالی است و دروغ و بی اخلاقی و کلاهبرداری در آن جا وجود دارد. فیاض زاهد نهضت عاشورا را یک تراژدی بسیار غمگین عنوان کرد و توضیح داد که افرادی با نام دین ، حسین بن علی را ناجوانمردانه و به عنوان فتنه گر و خروج کننده از دین کشتند زیرا او بیعت نکرده بود و فتوای محاصره او را امام جماعت رسمی مدینه و شام صادر کرد و همه این ها برای ما پند آموز است . در پایان برنامه شب چهارم ، مقتل خوانی توسط وحید فخر موسوی اجرا شد . همچنین پنجمین  شب مراسم هیات فرهنگی مذهبی بانوی آب  با حضور حجت الاسلام ساجدی، امام جمعه شهرستان آستانه اشرفیه امشب (شنبه) هم زمان با تاسوعای حسینی ساعت 19 دذ مهمانسرای المپیک برگزار می شود . گفتنی است گیل خبر حامی رسانه ای سلسله برنامه های هیات فرهنگی مذهبی بانوی آب است .   عکس: پویا یوسفی   [gallery ids="311431,311428,311430,311429,311427,311425,311424,311426,311423,311422,311421,311420,311453"]