رضی: رتبه دانشگاه گیلان بالاتر از جایگاه فعلی است/ معاون وزیر علوم: مراکز آموزش عالی ما از چین هم بیشتر است/ از فارغ التحصیلان جامع علمی کاربردی و فنی حرفه ای استفاده چندانی نمی شود+ گزارش تصویری
اختصاصی گیل خبر/ پریسا عموئی: در ابتدای این مراسم رئیس دانشگاه گیلان با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس ، شهدای عرصه علم و فناوری و تسلیت ایام محرم به موفقیت دانشگاه گیلان در رتبه بندی جهانی تایمز اشاره کرد و رتبه دانشگاه گیلان را بالاتر از جایگاه فعلی دانست . وی با بیان اینکه سالانه بیش از ۲۰۰۰ از فارغ التحصیلان در مقاطع بالاتر ارشد و دکتری قبول می شوند افزود : دانشگاهیان همواره به برقراری ارتباط با بخش های مختلف جامعه مثل صنعت و کشاورزی و... در تلاش هستند و ما باید دانشگاه گلخانه ای به میراث رسیده را به دانشگاه ارگانیک تبدیل کنیم ؛ به طوریکه در سال گذشته ۵۷ نفر از همکاران دانشگاه قراردادهای بیرونی داشتند . دکتر رضی با اشاره به اینکه این ارتباطات در عرصه نیکوکاری نیز گسترش یافته افزود : در ماه گذشته شاهد کلنگ زنی آزمایشگاهی به مساحت ۲۷۰۰ متر توسط یکی از فارغ التحصیلان نیکوکار دانشگاه گیلان بوده ایم . رضی با بیان اینکه دانشگاه گیلان مصمم است که برنامه محوری به عنوان یک گفتمان و فرهنگ در دانشگاه جا بیفتد تاکید کرد : همکاران دانشگاهی و اعضای هیئت علمی که برنامه ۵ ساله داشته باشند از امتیازات ویژه دانشگاه برخوردار خواهند شد . در ادامه مجتبی شریعتی معاون وزارت علوم و تحقیقات با تبریک آغاز سال تحصیلی جدید ، دانشگاه گیلان را یکی از دانشگاه های مطرح نظام آموزشی عالی عنوان کرد که از ویژگی های منحصر به فرد برخوردار است به طوری که نیروهای علمی و توانمند در دانشگاه گیلان متمرکز هستند . در حالی که تعدد مراکز آموزش عالی در سطح کشور باعث پخش نیروها و کاهش بهره بری از توانمندی آنها خواهد شد . بنابراین در نظر داریم مراکزی که به صورت بی رویه شکل گرفتند را ساماندهی کنیم تا در پرتو دانشگاه های بزرگتر کشور رشد یابند . شریعتی در ادامه گفت بالغ بر ۲۸۰۰ مرکز آموزش عالی در کشور داریم که این تعداد به نسبت جمعیت کشور از تعداد مراکز آموزش عالی چین پرجمعیت بیشتر است . وی در بخشی از سخنانش به مدیریت منطقه ای دانشگاه گیلان اشاره کرد و مکانیزه کردن سیستم نظام آموزشی ، برنامه محوری و ورود خیرین به امور آموزشی را در دانشگاه گیلان تحسین کرد. معاون وزارت علوم و تحقیقات فناوری از دو مرکز آموزشی مهارتی در کشور ( جامع علمی کاربردی و فنی حرفه ای ) نام برد و تاکید کرد آنطور که شایسته است برای رفع نیازهای کشور از فارغ التحصیلان این دو مرکز استفاده نمی شود. در حالی که در کشورهای پیشرفته همچون کره جنوبی از تکنسین های حاذق و ماهر استفاده می شود اما در کشور خود از تکنسین های کاردان استفاده نمی کنیم و آنها مدرک تحصیلی ندارند. شریعتی خاطر نشان کرد ایران به عنوان کانون مراکز مهارتی در منطقه شناخته شده اما از طرفی ظرفیت رشته های مهارتی صفر شده و باید به نوعی در درون فرهنگسازی شود؛ زیرا اگر جوانی به رشته های فنی علاقه مند باشد خانواده ها برای ورود او به چنین رشته هایی استقبال نمی کنند و نشانه افت تلقی می کنند . معاون وزیر علوم به ورود دانشگاه و دانشگاهیان به عرصه بین المللی اشاره کرد و راهکار حضور در دنیای علم جهانی را تعامل با دنیا عنوان کرد و گفت : خوشبختانه دانشگاه گیلان ورود خوبی به این موضوع داشته اما باید با جهت گیری های ریشه دار و بلند مدت حضور خود را تقویت کند. وی ادامه داد: ایران در تولید دانش از رتبه ۲۵ در سال ۹۲ به رتبه یک جهانی در سال ۹۵ رسید اما فقط تولید دانش کافی نیست و دانش باید به اختراع و نوآوری و ثروت تبدیل شود . شریعتی به وضعیت خوب ایران در انتشار مقاله ها اشاره کرد و رفع نیازهای جامعه را تولید پروژه ها و مقالات تقاضا محور دانشت نه عرضه محور.   عکس: سعید کتمان [gallery ids="310383,310382,310386,310385,310384,310389,310387,310388,310390,310391,310392"]