به گزارش گیل خبر، به نقل از واحد مطبوعاتی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان، محمدیاروف در سخنانی در نشست شورای وزیران سازمان همکاری اقتصادی(اکو) در نیویورک در  حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل  گفت: « (جمهوری ) آذربایجان به علت اینکه پل طبیعی میان اروپا و آسیاست، در طرح های مهم منطقه ای و فرامنطقه ای شریکی فعال و مهم است. به همین علت، (جمهوری) آذربایجان در اجرای طرح های حمل و نقل شرق - غرب و شمال - جنوب حضور دارد. »
محمدیاروف افزود : « قرار است مراسم آغاز بهره برداری از خط آهن باکو - تفلیس - قارص در روز 28 اکتبر 2017 برگزار شود. این خط آهن در مسیر شرق به غرب ، زمان انتقال کالاها را در مسیر چین - آسیای مرکزی - دریای خزر - ( جمهوری ) آذربایجان - گرجستان - اروپا  از 35 تا 40 روز به 15 روز کاهش می دهد. »
وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان گفت : « (جمهوری) آذربایجان همچنین از مبتکران فعال دالان بین المللی شمال - جنوب برای انتقال کالا از اروپای شمالی و روسیه به خلیج (فارس) ایران ، هند و سایر کشورهاست. کارهای ساخت خط آهن قزوین - رشت به طول 164 کیلومتر به پایان رسیده است و کارهای تکمیلی در خط آهن آستارا - آستارا و پل آن بر روی رودخانه آستاراچای در حال اتمام است. »
وزیر خارجه جمهوری آذربایجان همچنین گفت : « برای تامین مالی مشترک ساخت خط آهن رشت - آستارا نیز (جمهوری) آذربایجان و ایران مذاکره می کنند. پس از بهره برداری از این طرح ، اتصال خطوط آهن (جمهوری) آذربایجان و ایران و روسیه ، تاثیر مهمی در همکاری منطقه ای خواهد داشت.»
المار محمدیاروف همچنین از سازمان همکاری اقتصادی، اکو، خواست از سرمایه گذاری کشورهای عضو این سازمان در منطقه قره باغ کوهستانی که باکو و ایروان بر سر آن اختلاف دارند، ممانعت کند.
خبرگزاری صدا و سیما